La formulación de los objetivos en artículos de investigación científica en cuatro disciplinashistoria, lingüística, literatura y biología

  1. Cristian González Arias
Revista:
Linguagem em (Dis)curso

ISSN: 1518-7632

Ano de publicación: 2011

Volume: 11

Número: 2

Tipo: Artigo

DOI: 10.1590/S1518-76322011000200010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Linguagem em (Dis)curso

Resumo

The analysis of the structural and functional properties of scientific activity textual products aids understanding the role of language in the construction and diffusion of scientific knowledge. Thus, the present article is based on a study of the formulation of objectives of research articles (RA) in four disciplines: History, Linguistics, Literature, and Biology. The goal was to identify patterns in the formulation of objectives, the sections where they are presented, and potential differences among the disciplines. 40 articles were analyzed, ten from each discipline. The results show five patterns in the formulation of objectives, which are presented indistinctively within the abstract and the introduction. Nevertheless, some interesting differences have been found among the RA of the disciplines studied. Likewise, some ambiguity is found between the presentation of the research objective and the article objective, stressing the metonymic and performative character of the RA.

Referencias bibliográficas

  • ARIAS, F.. (1999). Proyecto de investigación: Guía para su elaboración. Epistéme. Caracas.
  • BAZERMAN, C.. (1988). Shaping written knowledge: The genre and activity of the experimental article in science. The University of Wisconsin Press. Madison.
  • CAIVANO, L.. (1995). Guía para realizar, escribir y publicar trabajos de investigación. Arquim. Buenos Aires.
  • DAY, R.. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Organización Mundial de la Salud. Washington.
  • DZUNG, P.. (2008). Research article abstracts in applied linguistics and educational technology: a study of linguistic realizations of rhetorical structure and authorial stance. Discourse Studies. 10. 231-250
  • FAKHRI, A.. (2004). Rhetorical properties of Arabic research article introduction. Journal of Pragmatics. 36. 1119-1138
  • FALAHATI, R.. The use of hedging across different disciplines and rhetorical sections of research articles 1999.
  • FERRARI, L.. (2006). Sincronía y diacronía de tradiciones discursivas en Latinoamérica. Veuvert. Frankfurt. 27-38
  • FLÓREZ, R., TOBÓN, A.. (2003). Investigación educativa y pedagógica. Mc Graw Hill. Bogotá.
  • GROOKES, G.. (1986). Towards a validated analysis of scientific text structure. Applied Linguistics. 7. 57-70
  • GUANIPA, M.. (2008). Objetivos de investigación en las ciencias sociales.
  • HENRÍQUEZ, E., ZEPEDA, M.. (2004). Elaboración de un artículo científico de investigación. Ciencia y Enfermería X. 1. 17-21
  • HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C., BAPTISTA, P.. (2004). Metodología de la investigación. Mc. Graw-Hill. México.
  • HYLAND, K.. (2002). Authority and invisibility: authorial identity in academic writing. Journal of Pragmatics. 34. 1091-1112
  • IBÁÑEZ, R.. (2010). Academic and professional discourse genres in Spanish. John Benjamins. Amsterdam. 189-112
  • MARTÍN, P.. (2003). A genre analysis of English and Spanish research paper abstracts in experimental social sciences. English for Specific Purposes. 25-43
  • MARTINSSON, A.. (1983). Guía para la redacción de artículos científicos destinados a la publicación. 2. Unesco - Programa General de Información y Unisist. París.
  • MORALES, O.. (2008). Aproximación discursiva al artículo de investigación (AI) odontológico hispanoamericano: implicaciones para la enseñanza del discurso académico.
  • MORALES, O., GONZÁLEZ, C., TONA, J.. (2006). Actas del V Congreso Internacional AELFE. Prensa Universitaria de Zaragoza. Zaragoza. 86-92
  • MOYANO, E.. (2000). Comunicar ciencia. Secretaría de Investigaciones. Universidad Nacional de Lomas de Zamora. Buenos Aires.
  • OZTURK, I.. (2007). The textual organisation of research article introductions in applied linguistics: Variability within a single discipline. English for Specific Purposes. 25-38
  • PARODI, G. (2007). El discurso especializado escrito en el ámbito universitario y profesional: Constitución de un corpus de estudio. Revista Signos. 40. 147-178
  • PARODI, G. (2010). Academic and professional discourse genres in Spanish. John Benjamins. Amsterdam. 171-188
  • RENKEMA, J.. (1999). Introducción a los estudios sobre el discurso. Gedisa. Barcelona.
  • RIMROTT, A.. (2007). The discourse structure of research articles abstracts: A rhetorical structure theory (RST) analysis. Linguistics Graduate Student Association. 22 NorthWest Linguistics Conference (NWLC) at Simon Fraser University.207-220
  • SABAJ, O.. (2007). Seminario taller para la redacción de artículos de investigación.
  • SABAJ, O., MATSUDA, K., FUENTES, M.. (2010). Un modelo para la homogenización de las clases textuales de la Biblioteca Scielo Chile: La variabilidad del Artículo de Investigación a través de las disciplinas. Revista Información Tecnológica. 21. 133-148
  • SABAJ, O., TORO, P., FUENTES, M.. (2011). Un modelo de movidas retóricas para el análisis de artículos de investigación en español. Revista Onomazein.
  • SWALES, J.. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press. Cambridge.
  • SWALES, J.. (2004). Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press. Cambridge.
  • VALDERRAMA, J.. (2005). Principales aspectos sobre la preparación de un artículo para ser publicado en una revista internacional de corriente principal. Información Tecnológica. 16. 3-14
  • VENEGAS, R.. Las relaciones léxico-semánticas en artículos de investigación científica: Una aproximación desde el análisis semántico latente.