La arboleda perdidaEl bosque y el árbol en el cine vasco y gallego contemporáneos

  1. Zumalde, Imanol 1
  2. Castro de Paz, José Luis 2
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

ISSN: 1579-7414

Year of publication: 2022

Issue: 21

Type: Article

DOI: 10.15304/QUINTANA.21.7955 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

Abstract

This article is interested in the thematic role played by the forest motif in Basque and Galician cinematography. To do this, he focuses on a select bunch of contemporary films (from Tasio and Akelarre, both 1984 productions, to Amama and O que arde, which emerged in recent years) in order to first elucidate the meaning that the forest and the tree acquire in each one of them, and then propose a comparative study on the way in which this select film corpus updates the symbolic heritage that the forest motif accredits in the traditional imaginary of those latitudes.

Bibliographic References

  • Abella, Ignacio. El bosque sagrado. Creencias, mitos y tradiciones de los pueblos cantábricos. Santander: Librucos, 2018.
  • Antonino Queralt, Aïda. “La dimensión cultural del paisaje y el territorio en el cine rural español 1950-1959.” Tesis doctoral, Universitat Jaume I Castelló, 2020.
  • Brosse, Jacques. Mithologie des arbres. Paris: Plon, 1989.
  • Caro Baroja, Julio. “Sobre el culto a los árboles y la mitología relacionada con él en la península ibérica.” En Homenaje a D. Luis de Hoyos Sáinz, II. 65-74. Madrid: Gráficas Valera, 1950.
  • Caro Baroja, Julio. “Culto a los árboles y mitos y divinidades arbóreas.” En Ritos y mitos equívocos. 339-352. Madrid: Itsmo, 1989 a.
  • Caro Baroja, Julio. “Sobre el árbol de Guernica y otros árboles con significado jurídico y político.” En Ritos y Mitos equívocos, 353-396. Madrid: Itsmo, 1989 b.
  • Castro de Paz, José Luis. Formas en Transición. Algunos filmes españoles del periodo 1973-1986. Valencia: Shangrila, 2018.
  • Corvol, Andrée. L’arbre en Occident. Paris: Fayard, 2009.
  • Chalvet, Martine. Une histoire de la fôret. Paris: Seuil, 2011.
  • Davies, Ann. Spanish Spaces: Landscape, Space and Place in Contemporary Spanish Culture. Liverpool: Liverpool University Press, 2012. https://doi.org/10.5949/UPO9781846317750
  • Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1989.
  • González Requena, Jesús. El campo en el cine español. Madrid: Filmoteca Española, 1988.
  • González Requena, Jesús.“El bosque, el sueño y el cine.” En Lo rural en el cine español, Coord., Pedro Poyato, 99-142. Córdova: Diputación de Córdova, 2007.
  • Harrison, Robert Pogue. The Shadow of Civilization. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.
  • Luque Gutiérrez, Fernando. “Naturaleza y realismo en la escritura fílmica de Vacas.” Tesis doctoral, Universidad de Córdoba. Departamento de Historia del arte, Arqueología y Música, 2009.
  • Ortíz-Osés, Andrés. El matriarcado vasco. Bilbao: Deusto, 1980.
  • Poyato, Pedro (Cood.). Lo rural en el cine español. Córdoba: Diputación de Córdoba, 2007.
  • Sorlin, Pierre. “El cine y la ciudad: una relación importante.” Secuencias no 13 (2001): 21-28.