Polarización política, populismo y discursos antagónicos en América Latinaanálisis de los debates presidenciales de Chile (2021), Colombia (2022) y Brasil (2022)

  1. Juan Arturo Mila-Maldonado 1
  2. Koike Yasuhiro 2
  3. José Soengas Pérez 1
  4. Jhonatan Andrés Lara-Aguiar 3
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Aichi Prefectural University, Japón
  3. 3 FLACSO Ecuador
Journal:
Marco: revista de márketing y comunicación política

ISSN: 2444-6459

Year of publication: 2022

Issue: 8

Pages: 43-67

Type: Article

DOI: 10.15304/MARCO.ID8948 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Marco: revista de márketing y comunicación política

Abstract

Latin American politics has recently been characterized by the emergence of radical populist leaderships from the left and right, which has accentuated the political polarization in the continent. From a multidimensional discursive analysis, this analyzes the last presidential debates in Brazil, Chile and Colombia, to identify qualities of radical populism and the construction of the left-right in the continent. The qualities of radical populism stand out in Petro (left), Lula (left) and Bolsonaro (right), while the rest are inserted in a traditional partisan political scheme and, although they may have charismatic qualities, they do not stand out as outsider leaders and are associated to previous political movements (Kast to Piñerismo and Gutiérrez to Uribismo). There are two facets in the construction of the candidates' discourse: one associated with charisma and the construction of the ideology of the people and another that usually confronts their political adversaries, rather than generating proposals.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ-TEXOCOTITLA, M. (2019). La Doctrina del Mercado Libre desde una perspectiva política. Polis. México, 15(1), 143-175. doi:https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/polis/2019v15n1Alvarez
  • BATJÍN, M. (2011a). Las fronteras del discurso. Buenos Aires: Las Cuarenta.
  • BATJÍN, M. (2011b). Las fronteras del discurso. El problema de los géneros discursivos: el Hablante y la novela. Buenos Aires: Las Cuarenta.
  • BERNAL, L. (2019). Secularización de la educación sexual: contienda histórica entre laicidad y conservadurismo. Controversias y concurrencias latinoamericanas, 11(19), 315-329. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?
  • BOURDIEU, P. (2001). El Campo Político. (N. Larrazabal, & E. Capdepont, Edits.) La Paz: Plural editores.
  • CÁCERES, R., & QUEVEDO, G. (2021). Régimen, derechos fundamentales y sociales en Latinoamérica. Telos, 23(1), 51-63. doi:https://doi.org/10.36390/telos231.05
  • CAÑIZALES, A. (2016). Hugo Chávez: la presidenica mediática. Caracas: Editorial ALFA.
  • CARDOZO-UZCÁTEGUI, A. (2022). El regionalismo sudamericano y el giro a la desintegración: algunas reflexiones. Foro internacional, 62(1), 137-177. doi:https://doi.org/10.24201/fi.v62i1.2842
  • CASULLO, M. (2019). ¿Por qué funciona el populismo? Buenos Aires: Siglo Veintino editores.
  • CHARAUDEAU, P. (2009). Reflexiones para el análisis del discurso populista. Discurso y Sociedad, 3(2), 253-279. Obtenido de http://www.dissoc.org/ediciones/v03n02/DS3%282%29Charaudeau.pdf
  • CHAVERO, P., GONZÁLEZ, J., BOUZA, F., CASTROMIL, A., & RODRÍGUEZ, R. (2013). La mediatización de la agenda política: la discusión del pacto social como conflicto de agendas, 2009-2011. Revista Latina de Comunicación Social, 68(6), 639-655. doi:10.4185/RLCS-2013-994
  • COLLINS, J. (2014). New Left Experiences in Bolivia and Ecuador and the Challenge to Teories of Populism. Journal Latin American Studies, 29-86.
  • CORTÉS, I. (2020). El género del Uruguay en disputa entre el avance del feminismo y su reacción. El backlash antifeminista y la ideología de género. Ambigua. Revista de Investigaciones sobre Género y Estudios Culturales(7), 249-266. doi:https://doi.org/10.46661/ambigua.5164
  • DE LAS HERAS, C., IGLESIAS, P., JAMBRINO, C., & PANIAGUA, F. (2017). La imagen de los candidatos en las elecciones presidenciales de Estados Unidos en ‘prensa’ digital española. Revista Latina de Comunicación Social, 975-997. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/819/81952828053.pdf
  • El País. (26 de Mayo de 2022). COLOMBIA: Último debate presidencial de Prisa Media. EL PAÍS. Bogotá, Cundinamarca, Colombia.
  • El País. (02 de 11 de 2022). El País. Obtenido de Así le hemos contado la segunda vuelta de las elecciones en Brasil: https://elpais.com/internacional/2022-11-01/elecciones-en-brasil-resultados-de-la-segunda-vuelta-en-vivo-y-la-victoria-de-lula-frente-a-bolsonaro-en-directo.html
  • El País. (17 de Octubre de 2022). ELECCIONES BRASIL: Jair Bolsonaro y Lula Da Silva se enfrentan en un debate televisivo | EL PAÍS. Brasilia, Braisl. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=vPDP7QzT91w&ab_channel=ElPa%C3%ADs
  • EMOL. (19 de 12 de 2021). Resultados de la Segunda Vuelta Presidencial 2021. Obtenido de https://www.emol.com/especiales/2021/nacional/carrera-presidencial/resultados_segunda_vuelta.asp
  • GARRIDO, A. (2006). Chávez, Plan Andino y Guerra Asimétrica. Caracas: Los libros de El Nacional.
  • GIDDENS, A. (1987). Las nuevas reglas del método sociológico. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Ediciones.
  • HALLIN, D., & MANCINI, P. (2007). Sistemas mediáticos comparados. Barcelona: Hacer.
  • HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C., & BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta edición ed.). México D.F.: McGraw-Hill / Interamericana de editores, S.A. Obtenido de HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C., & https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf, P
  • HERNÁNDEZ-CARR, A. (2011). La derecha radical populista en Europa: discurso, electorado y explicaciones. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 141-159. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99722480007
  • HOYOS, G., MÁRQUEZ, M., & PASTRANA, E. (2012). El eterno retorno del populismo en América Latina y el Caribe. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
  • La República. (2022). Elecciones Presidenciales 2022. Obtenido de https://www.larepublica.co/elecciones-presidenciales-2022/resultados-segunda-vuelta
  • LACLAU, E. (2005). La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • LEIRAS, S. (2009). El cono sur y sus líderes durante los años '90. Ciudad de Buenos Aires: Gráfica Sur Editora S.R.L.
  • MALAMUD, C., & NÚÑEZ, R. (2021). Gobiernos, gobernabilidad y pandemia en América Latina. ARI(57), 1-8. Obtenido de https://media.realinstitutoelcano.org/wp-content/uploads/2021/10/ari57-2021-malamud-nunez-gobiernos-gobernabilidad-y-pandemia-en-america-latina.pdf
  • MÁRQUEZ, C., & ROMERO-VIDAL, J. (2022). El giro a la izquierda y las fuerzas armadas. RES. Revista Española de Sociología, 31(2), 1-24. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8373229
  • MCCOY, J. (2022). Reflexiones sobre el populismo y la polarización en América Latina y sus consecuencias para la democracia. Desafíos, 34(2), 1-19. doi:https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.11307
  • MENA, M. (15 de Febrero de 2022). Statista. Obtenido de El estado de la democracia en el mundo: https://es.statista.com/grafico/19319/paises-y-territorios-clasificados-segun-el-indice-de-democracia-global/
  • MICHELS, R. (1979). Los partidos políticos. Un estudio sociológico de las tendencias oligárquicas de la democracia moderna. Buenos Aires: Amorrortu editores.
  • MILA-MALDONADO, J., CHAVERO, P., & ÁLVAREZ-RODAS, L. (2021). Construcción política y mediática de la campaña de Donald Trump a la presidencia de los Estados Unidos de América del 2016. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação(E40), 382-396. Obtenido de https://www.proquest.com/scholarly-journals/construcción-política-y-mediática-de-la-campaña/docview/2483984897/se-2
  • MILA-MALDONADO, J., LARA-AGUIAR, J., CARRASCO-MURO, C., & NARVÁEZ-RUIZ, E. (2020). Construcción política de Nayib Bukele en Twitter en el contexto del COVID-19. Universitas-XXI(36), 19-41. doi:https://doi.org/10.17163/uni.n36.2022.01
  • MONESTIER, F., & VOMMARO, G. (2021). Los partidos de la derecha en América Latina tras el giro a la izquierda. Apuntes para una agenda de investigación. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 30(1), 7-22. doi:10.26851/RUCP.30.1.1
  • MONJE, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Neiva: Universidad Surcolombiana. Obtenido de https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
  • MOUFFE, C. (1981). Democracia y nueva derecha. Revista mexicana de Sociología, 1829-1846. Obtenido de https://www.jstor.org/stable/pdf/3539940.pdf?refreqid=excelsior%3A61264fed419dba5fdfa9b6ebddcc37b0
  • MUDDE, C. (2015). Conclusion. Some Further Thoughts on Populism. En C. De la Torre, The Promise and Perils of Populism. Global Perspectives. Kentucky: The University Perss of Kentucky.
  • PÉREZ-PALOMINO, C., & GÁMEZ-KINDELÁN, C. (1 de Octubre de 2022). Brasil podría certificar el resurgimiento de la izquierda y otro vaivén de color político en América Latina con una derecha bajo mínimos. Obtenido de 20 Minutos: https://www.20minutos.es/noticia/5065184/0/america-latina-vive-un-nuevo-ciclo-politico-y-desplaza-a-la-derecha-en-una-nueva-marea-rosa/
  • PORATH, W., ORTEGA, C., & ROJAS, A. (2019). La evolución de los formatos de debates presidenciales en la televisión chilena: 1989-2017: Un caso de especiación. Comunicación y Sociedad(c7198), 1-26.
  • QUINTAS, N., & QUINTAS, E. (2010). Cara a cara electoral televisado: análisis audiovisual de los debates presidenciales. Miguel Hernández Communication Journal(1), 20-39. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3223383
  • RAMOS, I., & CHAVERO, P. (2016). La influencia de los actores políticos en la agenda mediática: El caso de Ecuador. GIGAPP Estudios Working Papers, 1-17.
  • RIVAS, R. (1999). Populismo y neopopulismo en Venezuela. Sociohistórica, 243-258. Obtenido de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2816/pr.2816.pdf
  • RODRÍGUEZ-ANDRÉS, R. (2017). Trump 2016: ¿presidente gracias a las redes sociales? Palabra Clave, 831-859. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/pacla/v21n3/0122-8285-pacla-21-03-00831.pdf
  • RÚAS, X., MAZAIRA, A., & RODRÍGUEZ, A. (2018). Nuevos medios y medios tradicionales en la red. Espacios de opinión e interacción política en la era Trump. Ícono, 86-113. Obtenido de https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/1118/1275
  • SALOMÓN, A. (2013). El populismo peronista: masas rurales y liderazgos locales. Un vínculo poco explorado. Historia Caribe, 55-87.
  • SANAHUJA, J., & LÓPEZ-BURIAN, C. (2022). Hispanidad e Iberosfera: antiglobalismo, internacionalismo reaccionario y ultraderecha neopatriota en Iberoamérica. Documentos de trabajo ( Fundación Carolina ): Segunda época(69). Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8492070
  • SERRANO, A. (2019). Discursos paralelos, pero en sentido opuesto. Análisis de los populismos de Jair Bolsonaro y Andrés Manuel López Obrador. Estudios Políticos(56), 149-173. doi:https://doi.org/10.17533/udea.espo.n56a07
  • SVAMPA, M. (2019). Posprogresismos, polarización y democracia en Argentina y Brasil. Nueva Sociedad(282), 121-134. Obtenido de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/152619/CONICET_Digital_Nro.a8f49f2b-cb59-4c5f-a3d0-6acf3f82e17d_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
  • T13. (14 de Diciembre de 2021). Sin cortes: Debate Presidencial Anatel 2021 Segunda Vuelta. Santiago, Región Metropolitana, Chile.
  • TORRADO, S. (15 de Junio de 2022). Un tribunal ordena a Gustavo Petro y a Rodolfo Hernández asistir a un debate presidencial. El País. Obtenido de https://elpais.com/america-colombia/elecciones-presidenciales/2022-06-15/una-corte-ordena-a-gustavo-petro-y-rodolfo-hernandez-asistir-a-un-debate-presidencial.html
  • VAN DEN BROEK, R. (2019). Sobre la peligrosa idea de un “libre” mercado. Tradición(19), 46-55. doi:https://doi.org/10.31381/tradicion.v0i19.2619
  • VAN DJIK, T. (2005). Política, ideología y discurso (traducción). Quórum Académico, 15-47.
  • VAN DJIK, T. (2006). Discurso y manipulación: Discusión teórica y algunas aplicaciones. Revista Signos, 39(60), 49-74. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/1570/157013768003.pdf
  • ZANATTA, L. (2014). El Populismo. Buenos Aires: Katz Editores.