Pedagogías feministas en la universidad, ¿realidad o utopía?Un análisis de la formación de las profesionales y los profesionales del ámbito educativo

  1. Villar Varela, Milena 1
  2. Méndez-Lois, María-José 1
  3. Barreiro Fernández, Felicidad 1
  4. Aixa Permuy Martínez 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Educació i gènere: Experiències des de les pedagogies feministes en el camp de l’educació

Volume: 59

Número: 1

Páxinas: 49-64

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1571 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Educar

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Androcentrism permeates reality and floods classrooms at all levels of education, which is why there is such an urgent need to implement feminist pedagogies that can provide a solution to these situations. The objective of this research is to analyze the presence of training in feminist pedagogies in the initial stages of the training of education professionals in the Autonomous Community of Galicia. This entails a review of the subjects taught on university degrees for training teachers, pedagogues and social educators, as well as master’s degrees in secondary education at the three Galician universities. The results reveal a considerable lack of training in this area, with significant differences between the universities that are part of the study, as well as the desire, both of students and teachers, to receive such training. Finally, a series of proposals for improvement are offered and the need for teachers and other practitioners in the field of education to be trained in feminist pedagogies is reiterated.

Referencias bibliográficas

  • ARENAS, G. (2006). Triunfantes perdedoras: La vida de las niñas en la escuela. Graó.
  • BALLARÍN DOMINGO, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad?: Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 7-31. http://dx.doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1865
  • BEJARANO, M. T.; MARTÍNEZ, I. y BLANCO, M. (2019). Coeducar hoy: Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del currículum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37-50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004
  • BEJARANO, M. T.; MARTÍNEZ, I. y TÉLLEZ, V. (2021). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Athenea Digital, 21(3), e3041. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3041
  • BELLO, A. (2018). Hacia una transpedagogía: Reflexiones educativas para incomodar, sanar y construir comunidad. Debate Feminista, 55, 104-128. https://doi.org/10.22201/cieg.01889478p.2018.55.05
  • BONAL, X. (1997). Las actitudes del profesorado ante la coeducación: Propuestas de intervención. Graó.
  • CARRETERO, R. y NOLASCO, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar, 55(1), 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903
  • CASTILLO, A. (2011). La coeducación como una propuesta educativa en la construcción de una cultura para la paz en Guatemala [Tesis doctoral]. Universitat Jaume I.
  • CERVA, D. (2017). Desafíos para la institucionalización de la perspectiva de género en instituciones de educación superior en México: Una mirada a los contextos organizacionales. Revista Punto Género, 8, 20-38. https://doi.org/10.5354/0719-0417.2017.48399
  • CONSELLERÍA DE CULTURA, EDUCACIÓN E ORDENACIÓN UNIVERSITARIA (2018). Plan Anual de Formación do Profesorado 2018-2019. Xunta de Galicia.
  • CRABTREE, R.; SAPP, D. y LICONA, A. (eds.) (2009). Feminist pedagogy: Looking back to move forward. Johns Hopkins University Press.
  • EGEA, M. (2019). Proyecto de intervención: Protégete contra la violencia de género. iQual: Revista de Género e Igualdad, 2, 73-92. https://doi.org/10.6018/iQual.347361
  • FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, N. y GONZÁLEZ CLEMARES, N. (2015). La LOMCE a la luz de la CEDAW: Un análisis de la coeducación en la última reforma educativa. Journal of Supranational Policies of Education, 3, 242-263.
  • GALLARDO, J. A. y GALLARDO, P. (2019). Educar en igualdad: Prevención de la violencia de género en la adolescencia. Revista Educativa Hekademos, 26, 31-39. http://bit.ly/2kL1faT.
  • GARCÍA, R.; REBOLLO, M. A.; VEGA, L.; BARRAGÁN, R.; BUZÓN, O. y PIEDRA, J. (2011). El patriarcado no es transparente: Competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397.
  • HOOKS, B. (2017). El feminismo es para todo el mundo. Traficantes de Sueños.
  • INSTITUTO DE LA MUJER Y PARA LA IGUALDAD DE OPORTUNIDADES (2021). Mujeres en cifras - Educación. https://www.inmujeres.gob.es/MujerCifras/Educacion/Educacion.htm
  • JEFATURA DEL ESTADO (2004). Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. Boletín Oficial del Estado, 313 (29 de diciembre).
  • JEFATURA DEL ESTADO (2007). Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 71 (23 de marzo).
  • JEFATURA DEL ESTADO (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340 (30 de diciembre).
  • KOROL, C. (2016). Feminismos populares: Pedagogías y políticas. El Colectivo.
  • MADRID, J. M. y LUCER, L. A. (2010). Directrices de la política educativa de género en España (1970-2010). Educatio Siglo XXI, 28, 223-244.
  • MANICOM, A. (1992). Feminist pedagogy: Transformations, standpoints, and politics. Canadian Journal of Education, 17(3), 365-389. https://doi.org/10.2307/1495301
  • MARTÍNEZ MARTÍN, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008
  • MARTÍNEZ MARTÍN, I. y RAMÍREZ, G. (2017). Despatriarcalizar y descolonizar la educación: Experiencias para una formación feminista del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6, 81-95. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.005
  • NGOZI, C. (2009). Conferencia: El peligro de una sola historia. http://www.ted.com/speakers/chimamanda_ngozi_adichie.html.
  • PRENDES-ESPINOSA, M. P.; GARCÍA-TUDELA, P. A. y SOLANO-FERNÁNDEZ, I. M. (2020). Igualdad de género y TIC en contextos educativos formales: Una revisión sistemática. Comunicar, 63(28), 9-20. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
  • RAMOS-PARDO, F. J.; MARTÍNEZ-MARTÍN, I. y BLANCO-GARCÍA, M. (2021). Sense of citizenship education from feminist, critical and decolonial pedagogies: A proposal for teacher training. Izquierdas, 50, 4. Epub 6 de octubre de 2021. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492021000100204
  • RAUSELL GUILLOT, H. y TALAVERA ORTEGA, M. (2017). Dificultades de la coeducación en la formación del profesorado. Feminismo/s, 29, 329-345. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2017.29.13
  • REBOLLO, M.ª A.; VEGA, L. y GARCÍA, R. (2011). El profesorado en la aplicación de planes de igualdad: Conflictos y discursos en el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 311-323.
  • RÍOS, N.; MANDIOLA, M. y VARAS, A. (2017). Haciendo género, haciendo academia: Un análisis feminista de la organización del trabajo académico en Chile. Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad, 16(2), 114-124. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue2-fulltext-1041
  • SÁNCHEZ, M.; PENNA, M. y ROSA, B. de la (2016). Somos como somos: Deconstruyendo y transformando la escuela. La Catarata.
  • SANTAMARÍA, A.; CUBERO, M.; MAR, M. del y MATA, M. de la (2013). Posiciones y voces ante el cambio coeducativo: La construcción de la identidad del profesorado en la aplicación de planes de igualdad. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 27-41.
  • TOMÉ, A. (2017). Estrategias para elaborar proyectos coeducativos en las escuelas. Atlánticas: Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 89-116. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1979
  • TOMÉ, A. y RAMBLA, X. (ed.) (2001). Contra el sexismo: Coeducación y democracia en la escuela. Síntesis / UAB.
  • TRONCOSO PÉREZ, L.; FOLLEGATI, L. y STUTZIN, V. (2019). Más allá de una educación no sexista: Aportes de pedagogías feministas interseccionales. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 56(1), 1-15. https://doi.org/10.7764/PEL.56.1.2019.1
  • UGALDE GOROSTIZA, A. I.; ARISTIZABAL LLORENTE, P.; GARAY IBAÑEZ DE ELEJALDE, B. y MENDIGUREN GOIENOLA, H. (2019). Coeducación: Un reto para las escuelas del siglo XXI. Tendencias Pedagógicas, 34, 16-36. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.003
  • VICEPRESIDENCIA E CONSELLERÍA DE PRESIDENCIA, ADMINISTRACIÓNS PÚBLICAS E XUSTICIA (2016). Decreto lexislativo 2/2015, do 12 de febreiro, polo que se aproba o texto refundido das disposicións legais da Comunidade Autónoma de Galicia en materia de igualdade. Diario Oficial de Galicia, 32 (17 de febrero), 5581 a 5647.
  • VILLAR VARELA, M. y MÉNDEZ-LOIS, M. J. (2020). Coeducar na escola do século XXI: Reflexións e propostas educativas. Universidad de Santiago de Compostela.