Mujeres artistas en las colecciones de los museos gallegos. Un análisis desde el presente.

  1. Miguel Anxo Rodríguez González
Journal:
Her&Mus: heritage & museography
  1. Real López, Inmaculada (coord.)

ISSN: 2171-3731

Year of publication: 2022

Issue: 23

Pages: 67-88

Type: Article

More publications in: Her&Mus: heritage & museography

Abstract

This article analyses women artists’ presence in Galician public museums collections. It seeks to answer the question of whether these institutions have reacted to the debates of recent years around the issue of gender. Quantitative and qualitative research is proposed, considering, in addition to the numbers, the type of activities that accompany the presentation of art collections and the perception of museum professionals. We understand that the exhibition programming and the activities are significant elements that accompany the construction of narratives that the museums carry out. Finally, we try to answer whether the increasing presence of activities carried out with a gender perspective has contributed to the increase in works by women in the art collections of Galician museums. The data collected show that the percentage is still low, but in recent years there has been an upward trend, especially in contemporary art institutions.

Bibliographic References

  • Aguilar, I. (2018). Divulgación y propaganda artística bajo las revistas de Sección Femenina de FET y JONS: una comparativa entre Y: para la mujer y Medina. En I. Henares, & L. Caparrós (Eds.), Las artes entre la dictadura de Primo de Rivera y el franquismo modelos de fomento y apreciación (1923-1959) (pp. 185-204). Comares.
  • Bornay, E. (1990). Las hijas de Lilith. Cátedra.
  • Caramés, A. (2007). La batalla de los géneros o cuando «lo personal es político» se transforma en arte. Quintana. Revista do Departamento de Historia da Arte, 6, 281-285. https://www.redalyc.org/pdf/653/65323956018.pdf
  • Caramés, A. (2018). Alén dos xéneros. Prácticas artísticas feministas en Galicia. En A. Caramés (comis.), Alén dos xéneros. Prácticas artísticas feministas en Galicia (pp. 13-41). Auditorio de Galicia, Deputación da Coruña, Museo de Arte Contemporáneo de Vigo.
  • Cendán, S. (Ed.). (2015). Así nos ven. Así somos? A imaxe da muller na arte. Concello de Vigo.
  • Conde, M. (2014, 30 de marzo) Carmen Babiano: pionera en el arte femenino. La Voz de Galicia. https://tinyurl.com/2p8z8z3z
  • Diego, E. de (2009). La mujer y la pintura del XIX español. Cuatrocientas olvidadas y algunas más. Cátedra.
  • Ediciós do Castro. (1986). Museo Galego de Arte Contemporánea Carlos Maside [folleto].
  • Fernández, O. (2013). El feminismo en los discursos expositivos y relatos museográficos en España desde los años noventa. En J. V. Aliaga & P. Mayayo, (eds.), Genealogías feministas en el arte español, 1960-2010 (pp. 101-124). This Side Up.
  • Fidalgo, M. (2014). Julia Minguillón y La Escola de Doloriñas, patrimonio etnográfico y antropológico de Galicia. Revista de Folklore, 393. https://tinyurl.com/2p8bncya
  • Garcés, M. (2018). Filosofía inacabada. Galaxia Gutenberg.
  • Liz de Cea, B. (2018). Catálogo de 1937. A colección de arte rexional na creación do Museo Quiñones de León. En Catálogo de 1937. A colección de arte rexional na creación do Museo Quiñones de León (pp. 11-35). Pinacoteca Fernández del Riego, Concello de Vigo.
  • Maceira-Ochoa, L. (2021). Apuntes feministas para repensar los museos: reflexiones a partir de una experiencia en el Museo de Memoria y los Derechos Humanos. Her&Mus. Heritage & Museography, 22, 172-89. https://doi.org/10.34810/hermusv22id394979
  • Mayayo, P. (2007). Historias de mujeres, historias del arte. Cátedra.
  • Mayayo, P. (2013) Imaginando nuevas genealogías. Una mirada feminista a la historiografía del arte español contemporáneo. En J. V. Aliaga, & P. Mayayo, (eds.), Genealogías feministas en el arte español, 1960-2010 (pp. 19-38). This Side Up.
  • Méndez, L. (2020). Avances, retrocesos, retos: por una antropología feminista del campo del arte. En M. Rodríguez, A. Ledo, D. López, & M. A. Rodríguez (coords.), Novas narrativas na historia da arte contemporánea (pp. 95-117). Servicio de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela.
  • Mujeres en las Artes Visuales. (2011). Informe MAV 7: Artistas españolas y sus obras en 10 museos de arte contemporáneo. https://mav.org.es/informes-mav-n7/
  • Mujeres en las Artes Visuales. (2013). Informe MAV 10: Comisarias, conservadoras y directoras de centros de arte. https://mav.org.es/informe-mav-n10/
  • Museo de Belas Artes da Coruña. (2022). Colección. https://museobelasartescoruna.xunta.gal/gl/coleccion
  • Pablos, F., & Ilarri, M. L. (1995). Catálogo da colección da arte galega do Museo «Quiñones de León». Concellería de Cultura, Concello de Vigo.
  • Parker, R., & Pollock, G. (2021). Maestras antiguas. Mujeres, arte e ideología. Akal.
  • Quiroga, M. (2017, 6 de octubre). A obra de Maruja Mallo no M P Lugo conta desde hoxe con información detallada. Rede Museística Provincial de Lugo. http://www.museolugo.org/documentos.asp?mat=9&id=2919
  • Real, I. (2018) El Museo Gallego de Arte Contemporáneo Carlos Maside. Ediciones Trea.
  • Riaño, P. H. (2020). Las invisibles. ¿Por qué el Museo del Prado ignora a las mujeres? Capitán Swing Libros.
  • Rodovalho, C., González, S., & Pérez, P. (2021). Desigualdad de género en el sistema del arte en España. Ménades.
  • Sarmiento, R. (Ed.) (1995). A arte inexistente. Artistas galegas do século XX. Auditorio de Galicia.
  • Sarmiento, R. (2019). Territorios de intimidade. Luzes, 64, 81-85.
  • Seoane, L. (1970). Notas sobre el arte gallego y el Museo Carlos Maside. En Manifiesto del Laboratorio de Formas de Galicia (pp. 5-15). Ediciós do Castro.
  • Sobrino, M. L. (2007). Hibridaciones y diferencias. Mujeres y artes visuales en Galicia. Quintana. Revista do Departamento de Historia da Arte, 6, 105-123. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65323956008
  • Sobrino, M. L. (Ed.). (2015). Arte + mulleres. Creadoras galegas. Consello da Cultura Galega. http://consellodacultura.gal/publicacion.php?id=3652