Filosofía, tecnología y educación. La lectura platónica de Neil Postman

  1. Rocha Álvarez, Delmiro 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Cuadernos de pensamiento

ISSN: 0214-0284 2660-6070

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: Humanismo y técnica, volumen 1

Número: 35

Páxinas: 237-258

Tipo: Artigo

DOI: 10.51743/CPE.339 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Cuadernos de pensamiento

Resumo

Based on Neil Postman’s reading of the famous passage from Plato’s Phaedrus about the invention of writing, this article aims to analyze which principles from the old Platonic text are relevant to a present- day reflection on technological society. Once these principles have been detected and analyzed, this article considers the consequences of their application in the field of education, within the humanities, in general, and philosophy, in particular. This article works with two background ideas. The first consists of analyzing how new technologies implement new ideologies and, therefore, are not limited to acting as simple tools. The second is to think of education as both part of the problem and perhaps the only possible solution. In this sense, education would function as a poison and a remedy, a term that we find in the Platonic Phaedrus enunciated as “pharmakon”.

Referencias bibliográficas

  • -Derrida, J. (1975, 3ª edición 1997). La diseminación. Editorial Fundamentos.
  • -Freud, S. (1976, tercera reimp. 1992). El malestar en la cultura, en Obras Completas, tomo XXI. Editorial Amorrortu.
  • -Huxley, A. (2003). Un mundo feliz. De bolsillo.
  • -Innis, H. (1951, 2ª ed. 2008). The Bias of Communication. University of Toronto Press.
  • -Kafker, F. A. (1988). The Encyclopedists as individuals: a biographical dictionary of the authors of the Encyclopédie. Oxford.
  • -Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Editorial Anagrama.
  • -Orwel, G. (2013). 1984. De bolsillo.
  • -Platón. (1988). Fedro, en Platón Diálogos Vol. III. Editorial Gredos.
  • -Postman, N. y Weingartner, C. (1973). La enseñanza como actividad crítica. Editorial Fontanella.
  • -Postman, N. (1991, 2ª ed. 2001). Divertirse hasta morir. El discurso público en la era del “show business”. Ediciones de la tempestad.
  • -Postman, N. (1992). Tecnópolis. La rendición de la cultura a la tecnología. Galaxia Gutenberg.
  • -Racionero, Q. (1990). El discurso de los Reyes. Materiales para el estudio del origen de la filosofía en Grecia. Publicaciones de la Universidad Complutense.
  • -Racionero, Q. (2010). La inquietud en el barro. Lecciones de historia de la filosofía antigua y medieval I. El espíritu griego. Editorial Dykinson.
  • -Weiner, N. (1958, 3ª ed. 1988) Cibernética y sociedad. Editorial Sudamericana.
  • - Whitehead, A. N. (1993). The Adventure of Ideas. The Free Press.
  • -Wittgenstein, L. (2009). Tractatus Lógico-philosophicus. Investigaciones filosóficas. Sobre la certeza. Editorial Gredos.
  • -Édition Numérique Collaborative et CRitique de l’Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers (1751-1772). http://enccre.academie-sciences.fr/encyclopedie/