Las obras del famoso poeta Juan de Mena en el contexto filológico del Brocenselas notas de crítica textual

  1. Juan Casas Rigall 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, España
Revista:
Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos

ISSN: 2254-7444

Ano de publicación: 2023

Número: 12

Páxinas: 47-72

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/RCIM.2023.12.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos

Resumo

Las obras del famoso poeta Juan de Mena edited by Francisco Sánchez de las Brozas (1582), offers a critical text with commentary on Mena’s most classicist poems, the Coronación and the Laberinto. This commentary follows the late-fifteenth-century standard of selective annotation, and is addressed to students or to curious readers, rather than to erudite readers. The glosses are chiefly concerned with explanatory exegesis of the text and sources of the text. Less attention is paid to poetic analysis, and some attention is paid to textual criticism. To edit the text, El Brocense does not examine the manuscript tradition, but selects variants from the different reprints of the Laberinto annotated by Hernán Núñez and other editions of Mena in the sixteenth century, which he adopts as textus receptus. Then, beyond emendations ope codicum, his method is based more on conjectures guided by grammatical and poetic ratio. The smaller proportion of textual notes to Mena (and also to Classical and neo-Latin authors) in comparison to Garcilaso's poetry may be explained by the latter work —unique in El Brocense's output in its analysis of variants— being the beneficiary of a manuscript tradition exceptionally accessible to him.

Referencias bibliográficas

  • Asensio, Eugenio (1981), «El ramismo y la crítica textual en el círculo de Luis de León. Carteo del Brocense y Juan de Grial», en Fray Luis de León. Actas de la I Academia Literaria Renacentista, ed. Víctor García de la Concha, Salamanca, Universidad, pp. 47-76.
  • Barbolani, Cristina (ed.) (1982), Juan de Valdés, Diálogo de la lengua, Madrid, Cátedra.
  • Blecua, Alberto (1970), En el texto de Garcilaso, Madrid, Ínsula.
  • Casas Rigall, Juan (ed.) (2016), Juan de Mena y el Laberinto comentado: tempranas glosas manuscritas (c. 1444-1479). Estudio, edición crítica y notas, Salamanca, Universidad («Textos Recuperados», 32). https://doi.org/10.2307/j.ctt1z27gvj
  • Casas Rigall, Juan (2020), «Hernán Núñez ante el texto del Laberinto: elementos de ecdótica antigua y humanística», Revista de Poética Medieval, 34, pp. 25-61. https://doi.org/10.37536/ RPM.2020.34.0.77990
  • Casas Rigall, Juan (2022), «Las obras del famoso poeta Juan de Mena en el contexto filológico del Brocense: edición vulgata, exégesis y poética», Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos, 11, pp. 55-112. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/120388/1/RCIM_11_02.pdf [consulta: 23/03/2022]. https://doi.org/10.14198/rcim.2022.11.02
  • Codoñer, Carmen (1988), «Ratio en el Brocense», en Stephanion. Homenaje a María C. Giner, ed. Carmen Codoñer et al., Salamanca, Universidad, pp. 177-182.
  • Daza, Bernardino (1549), Los emblemas de Alciato traducidos en rimas españolas, Lyon, Rouillé; ed. Rafael Zafra, Barcelona, Olañeta Universitat de les Illes Balears, 2003.
  • De Nigris, Carla (ed.) (1988), Juan de Mena, Poesie minori, Nápoles, Liguori.
  • Duffell, Martin J. (1998), «¿Laureado? ¡Mal pecado! Juan de Mena's “La flaca barquilla”», en Cancionero Studies in Honour of Ian Macpherson, ed. Alan Deyermond, Londres, Queen Mary and Westfield College, pp. 53-67.
  • Dutton, Brian (ed.) (1990-1991), El cancionero del siglo xv, Salamanca, Universidad, 7 vols.
  • Fortuny Previ, Filomena (1989), «El Brocense y la sátira I de Persio», Estudios Románicos, 4, pp. 403-412.
  • Foulché-Delbosc, Raymond (ed.) (1904), Juan de Mena, Laberinto de Fortuna, Mâcon, Protat.
  • Gallardo, Bartolomé José (1889), Ensayo de una biblioteca española de libros raros y curiosos, formados con los apuntamientos de..., coordinados y aumentados por D. R. Zarco del Valle y D. J. Sancho Rayón. Tomo cuarto, Madrid, Tello [reimpresión: Madrid, Gredos, 1968].
  • Gallego Morell, Antonio (ed.) (19722), Garcilaso de la Vega y sus comentaristas, Madrid, Gredos [1ª ed.: Granada, Universidad, 1966].
  • Gómez Moreno, Ángel, & Teresa Jiménez Calvente (eds.) (1994), Juan de Mena, Obra completa, Madrid, Turner («Biblioteca Castro»).
  • Guarino Ortega, Rosario (1996), «El Brocense, comentarista del Ibis de Ovidio», en La recepción de las artes clásicas en el siglo xvi, ed. Eustaquio Sánchez Salor et al., Cáceres, Universidad de Extremadura, pp. 651-656.
  • Hinojo, Gregorio (2003), «Los comentarios del Brocense a los autores clásicos», en El Brocense y las humanidades en el siglo xvi, ed. Carmen Codoñer et al., Salamanca, Universidad, pp. 329-345.
  • Kerkhof, Maximiliam P. A. M. (ed.) (1995), Juan de Mena, Laberinto de Fortuna, Madrid, Castalia («Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica», 9).
  • Kerkhof, Maximiliam P. A. M. (ed.) (2009), Juan de Mena, La Coronación, Madrid, CSIC.
  • Lida de MalKiel, Mª Rosa (1959-1960), «La General Estoria: notas literarias y filológicas (II)», Romance Philology, 13, pp. 1-30. https://doi.org/10.24201/nrfh.v13i1/2.1426
  • Mañas Núñez, Manuel (1993), «La crítica textual en las Annotationes in Griphum Ausonii del Brocense», Anuario de Estudios Filológicos, 16, pp. 235-246.
  • Mañas Viniegra, Francisco Javier (ed.) (2014), Las Adnotationes del Brocense a los Bucolica de Virgilio, Calamonte, Filarias.
  • Mayans y Siscar, Gregorio (ed.) (1766), Francisci Sanctii Brocensis ... Opera omnia, una cum eiusdem scriptoris vita, Ginebra, Fratres de Tournes, 4 vols. [reimpresión: Hildesheim Zürich New York, Georg Olms, 1985, 2 vols.].
  • Mena, Juan de (1552), Las «Trezientas» del famosíssimo poeta Juan de Mena, glosadas por Fernán Núñez... Otras XXIIII coplas suyas con su glosa. La «Coronación», compuesta y glosada por el dicho Juan de Mena. Tratado de vicios y virtudes, con otras cartas y coplas y canciones suyas, Amberes, Juan Lacio para Juan Steelsio.
  • Merino Jerez, Luis (1996), «Las Silvas de Poliziano comentadas por el Brocense», Humanistica Lovaniensia, 45, pp. 406-429.
  • Merino Jerez, Luis (2002), «El Brocense y Juan de Grial: notas sobre crítica textual y gramática», Ars et Sapientia, 8, pp. 131-138.
  • Merino Jerez, Luis, & Jesús Ureña Bracero (2004), «On the Date of Composition of El Brocense’s Commentaria in Alciatii Emblemata», Emblematica, 13, pp. 73-96.
  • Moreno, Manuel (2013), «Estudio de variantes y adiciones del Laberinto de Fortuna», Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos, 2, pp. 88-136. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/29102/1/ RCIM_02_04.pdf [consulta: 23/03/2022]. https://doi.org/10.14198/rcim.2013.2.04
  • Morros, Bienvenido (1995), Garcilaso de la Vega, Obra poética y textos en prosa, estudio preliminar de Rafael Lapesa, Barcelona, Crítica.
  • Morros, Bienvenido (2003), «El Brocense en los textos de Juan de Mena y de Garcilaso de la Vega», en El Brocense y las humanidades en el siglo xvi, ed. Carmen Codoñer et al., Salamanca, Universidad, pp. 347-371.
  • Núñez de Toledo, Hernán (ed.) (1499), Glosa sobre las Trezientas del famosíssimo poeta Juan de Mena, Sevilla, Juan Pegnitzer Magno Herbst Tomás Glockner.
  • Pérez Priego, Miguel Ángel (ed.) (1979), Juan de Mena, Obra lírica, Madrid, Alhambra.
  • Pérez Priego, Miguel Ángel (ed.) (1989), Juan de Mena, Obras completas, Barcelona, Planeta.
  • Real Academia española (1726), Diccionario de autoridades, Madrid, Francisco del Hierro, 1726-1739, 6 vols. [reimpresión: Madrid, Gredos, 1963, 3 vols.].
  • Rosso Gallo, María (ed.) (1990), La poesía de Garcilaso de la Vega. Análisis filológico y texto crítico, Madrid, CSIC.
  • Sánchez de las Brozas, Francisco (15772), Las obras del excelente poeta Garci Lasso de la Vega, Salamanca, Pedro Lasso [1ª ed.: Salamanca, Pedro Lasso, 1574].
  • Sánchez de las Brozas, Francisco (1582), Las obras del famoso poeta Juan de Mena, Salamanca, Lucas de Junta.
  • Sánchez de las Brozas, Francisco (15894), Las obras del excelente poeta Garci Lasso de la Vega, Salamanca, Diego López y Pedro de Adurza para Claudio Curlet [1ª ed.: Salamanca, Pedro Lasso, 1574].
  • Sánchez Salor, Eustaquio, & César Chaparro Gómez (eds.) (1995), Francisco Sánchez de las Brozas, Minerva seu de causis linguae, Cáceres, Institución Cultural «El Brocense».
  • Taboada Cid, Manuel (ed.) (1984), Gonzalo Correas, Arte kastellana (1627), Santiago de Compostela, Universidade.
  • Weiss, Julian, & Antonio CoRtiJo oCaña (eds.) (2015), Hernán Núñez de Toledo, Glosa sobre las Trezientas del famoso poeta Juan de Mena, Madrid, Polifemo.