El carácter distintivo de los signos figurativos como marca(Comentario a la Decisión de la Cuarta Sala de Apelación de la EUIPO de 19 de mayo de 2021)
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1139-3289
Year of publication: 2022
Tome: 42
Pages: 381-394
Type: Article
More publications in: Actas de derecho industrial y derecho de autor
Abstract
Under article 7.1.b) EUTMR trademark which are devoid of any distinctive character are to be registered. The idea underlying in this article coincides with the essential function of trademark, which is to guarantee the identity of origin to the consumer in relation to this goods and services covered by the trademark. In the Decision commented, the Fourth Board of Appeal of the EUIPO analyse if the image of a woman’s had/face represented of the natural faithful, in common colours and on a common background, will is perceived for the relevant public as an identifier of the origin of the services in question
Bibliographic References
- Fernández-Nóvoa, Carlos (1995), El Sistema Comunitario de Marcas, Montecorvo, Madrid.
- Fernández-Nóvoa, Carlos (2001), Tratado sobre Derecho de Marcas, Marcial Pons, Madrid.
- Galacho Abolafio, Antonio F. (2014), «El reconocimiento legal del carácter distintivo de la denominación social en la Ley 17/2001 de marcas: verdad a medias», ADI 34 (2013-2014), págs. 177-207.
- Gómez Montero, Jesús (2021), Cuadernos prácticos de Jurisprudencia Europea (Marcas) 2020, Reus, Madrid.
- Gòmez Segade, José Antonio (1995) «Fuerza distintiva y “secondary meaning” en el Derecho de los signos distintivos», Cuadernos de Derecho y Comercio 16, págs. 175-200.
- Louredo Casado, Sara (2021), Las Marcas tridimensionales, Aranzadi, Pamplona.
- Marco Alcalá, Luis Alberto (2001), «La tipificación de la falta de carácter distintivo como motivo de denegación absoluta en la nueva Ley española de marcas», ADI 22, págs. 111-142.
- Otero Lastres, José Manuel (2015), «El ejercicio antisocial del derecho de marca», ADI 35 (2014-2015), págs. 173-192.
- Rey-Alvite Villar, Manuel (2014), «El carácter distintivo de la marca tridimensional en la jurisprudencia de la Unión Europea», Cuadernos de Derecho Transnacional (marzo de 2014), vol. 6, núm. 1, págs. 294-329, en especial págs. 306 y sigs.
- Ruipérez De Azcárate, Clara (2008), El carácter distintivo de las marcas, Reus, Madrid.