Gender (In)Equality in Local EmploymentA Perspective of Municipal Executives

  1. Nuno Sousa 1
  2. Luzia Oca 1
  3. Vera Mendonça 1
  1. 1 Department of Economics, Sociology and Management, Centre for Transdisciplinary Development Studies, University of Trás-os-Montes and Alto Douro
Journal:
Revista portuguesa de estudos regionais

ISSN: 1645-586X

Year of publication: 2022

Issue: 61

Pages: 121-134

Type: Article

More publications in: Revista portuguesa de estudos regionais

Abstract

Despite the existence of a legal framework that protects gender equality in Portuguese society, several social realities oppose this democratic principle, specifically those relating to the scope of employment where various discriminatory practices continue to be reproduced. Several obstacles and discriminations faced by women in their work in the sector were found and research was directed in the attempt to understand more globally the issue of gender inequalities in Douro society and its relationship with the potential that tourism represents as an empowerment factor for women. The software MAXQDA 2018 was used for data analysis and six general themes emerged: conditioning; experience in local politics; gender equality; policies to support local entrepreneurship; labour market; gender stereotypes. It is possible to perceive the influence of social, cultural, educational, and political conditioning in women's participation in the local labour market. Although it is evident the importance and dynamism of tourism in the Douro region it is invisible the increase in employment and new opportunities for locals and subsequent reinforcing the gender discrimination as a reality for tourism demand. Understanding this reality is an alert to the need to uphold the legal and moral principle of the right to gender equality

Bibliographic References

  • Baum, T. (2013). Perspectivas Internacionales sobre la Mujer y el Trabajo en Hoteles, Restauración y Turismo. Ginebra: oficina internacional del trabajo.
  • Busetta, G., Campolo, MG y Panarello, D. (2020). Discriminación basada en el peso en el mercado laboral italiano: un análisis de la interacción con el género y la etnia. The Journal of Economic Inequality, 18(4), 617-637.
  • Byrne, J., Fattoum, S. y Díaz García, MC (2019). Modelos a seguir y mujeres emprendedoras: la supermujer emprendedora tiene su opinión. Revista de Gestión de Pequeñas Empresas, 57(1), 154-184.
  • Chaqueta, SF (2010). (Des)igualdad de género y precariedad laboral. En V. Ferreira (Ed.), Igualdad de mujeres y hombres en el trabajo y el empleo en las políticas y circunstancias de Portugal (págs. 261–291). Lisboa, Portugal: CITE.
  • CITE, (2017). Brecha salarial entre hombres y mujeres en Portugal CITE. Disponible en: http://cite.gov.pt/pt/acite/disparidadessalariais_05.html#notes (consultado el 3 de septiembre de 2018)
  • CITE & ACT, (2012). Instrumentos de apoyo a la actuación inspectora en la lucha contra la discriminación de género en el trabajo. Disponible en: http://www.act.gov.pt/(pt-PT)/crc/PublicacoesElectronicas/Documents/Instrumentos_apoio_açao_inspetiva_combate_discriminaçao.pdf (consultado el 03 de septiembre de 2018)
  • Costa, C., Bakas, FE, Breda, Z., Durão, M., Carvalho, I., & Caçador, S. (2017). Género, flexibilidad y el “trabajador turístico ideal”. Annals of Tourism Research, 64: 64–75.
  • Costa, C., Bakas, F., Durão, M. y Breda, Z. (2015). Medidas de igualdad de género en el turismo: Sensibilización y estrategias organizativas. Revista Turismo & Desenvolvimento/Journal of Tourism & Development, 23: 91–103.
  • Costa, C., Carvalho, I. y Breda, Z. (2011). Desigualdades de género en el empleo turístico. El caso portugués. Revista Turismo y Desarrollo, 15: 37–52.
  • Di Stasio, V. y Larsen, EN (2020). El lugar de trabajo racializado y de género: aplicación de una lente interseccional a un experimento de campo sobre discriminación en la contratación en cinco mercados laborales europeos. Trimestral de Psicología Social, 83(3), 229-250.
  • EIGE (2020). Índice de Igualdad de Género 2020 Digitalización y el futuro del trabajo. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • Etikan, I., Musa, SA y Alkassim, RS (2016). Comparación del muestreo por conveniencia y el muestreo por propósito. Revista estadounidense de estadística teórica y aplicada, 5(1), 1-4.
  • Ferguson, L. (2011). ¿Promover la igualdad de género y empoderar a las mujeres? El turismo y el tercer Objetivo de Desarrollo del Milenio. Temas Actuales en Turismo, 14(3), 235–249.
  • Ferreira, V. (2010). La evolución de las desigualdades entre salarios masculinos y femeninos: un curso irregular. En V. Ferreira (Ed.), La igualdad de mujeres y hombres en el trabajo y el empleo en Portugal (págs. 139–190). Lisboa, Portugal: CITE.
  • Flage, A. (2018). Discriminación étnica y de género en el mercado de viviendas de alquiler: Evidencia de un metanálisis de pruebas de correspondencia, 2006–2017. Revista de Economía de la Vivienda, 41, 251-273.
  • Frolova, EV, Rogach, OV, Kabanova, EE, Medvedeva, NV y Shimanskaya, IY (2017). Tendencias y perspectivas de la industria del turismo en Rusia: análisis sociológico de los estereotipos entre la población durante los viajes turísticos.
  • GENTOUR. (2012). Manual de Buenas Prácticas y Código Ético para la Igualdad de Género en el Sector Turístico. Disponible en: http://genderintourism.com/gentour2/manual.html (consultado el 3 de septiembre de 2018)
  • George, G., Howard-Grenville, J., Joshi, A. y Tihanyi, L. 2016. Comprensión y abordaje de los grandes desafíos sociales a través de la investigación gerencial. Revista de la Academia de Gestión, 59 (6): 1880–1895.
  • Giorgi, A. y Sousa D. (2010). Método fenomenológico de investigación en psicología. Lisboa: Fin de siglo.
  • Gornick, Janet C. y Marcia K. Meyers. 2008. Creación de sociedades igualitarias de género: una agenda para la reforma. Política y Sociedad 36: 313–349.
  • Grau, SL y Zotos, YC (2016). Estereotipos de género en la publicidad: una revisión de la investigación actual. Revista Internacional de Publicidad, 35(5), 761-770.
  • Grunow, Daniela, Katia Begall y Sandra Buchler. 2018. Ideologías de género en Europa: un marco multidimensional. Revista de matrimonio y familia, 80: 42–60.
  • Hytti, U. (2010). Contextualizando el emprendimiento en la carrera sin fronteras. Género en la gestión: una revista internacional, 25 (1): 64–81.
  • Jeog, H. y Othman, J. (2016). Uso del Análisis Fenomenológico Interpretativo desde una Perspectiva Realista. Los informes cualitativos, 21 (3): 558-570.
  • Lucca, PV, Costa, CS y Guimarães, IA (2020). El papel de los costos de transacción en la prestación de servicios de infraestructura urbana: una visión general de los municipios brasileños y portugueses. En ECPR Conferencia General en Línea, Evento Virtual.
  • Moreno, D, & Cañada, E. (2018). Dimensiones de género en el trabajo turístico. Barcelona: Editorial Alba Sur.
  • Moswete, N. y Lacey, G. (2015). “Las mujeres no pueden liderar”: empoderar a las mujeres a través del turismo cultural en Botswana. Revista de Turismo Sostenible, 23(4): 600–617.
  • O'Leary, S. y Deegan, J. (2005). Progresión profesional de los graduados en gestión turística y hotelera de Irlanda. Revista internacional de gestión hotelera contemporánea, 17 (5): 421–432.
  • Padavic, I., Ely, RJ y Reid, EM (2020). Explicando la persistencia de la desigualdad de género: la narrativa trabajo-familia como defensa social frente a la cultura del trabajo 24/7. Revista trimestral de ciencia administrativa, 65(1), 61-111.
  • Ranftl, E. (2006). Igual salario por igual trabajo y trabajo de igual valor. Guía de disposiciones legales que regulan la igualdad de remuneración y la evaluación no discriminatoria del puesto. Viena, Austria: Ministerio Federal de Salud y Mujer.
  • Singh, S. (2007). Deconstruyendo ''género y desarrollo'' para ''identidades de mujeres''. Revista Internacional de Bienestar Social, 16: 100–109.
  • Smith, JA y Osborn, M. (2008). Análisis fenomenológico interpretativo. En JA Smith (Ed.), Psicología cualitativa: una guía práctica de métodos de investigación. Londres: Sabio. páginas. 53-81
  • Smith, J., Flowers, P. y Larkin, M. (2009). Análisis fenomenológico interpretativo: teoría, método e investigación. Londres: Publicaciones SAGE.
  • Tharenou, P. (2005). ¿El apoyo de los mentores aumenta el avance profesional de las mujeres más que el de los hombres? Los efectos diferenciales de la carrera y el apoyo psicosocial. Revista australiana de gestión, 30(1), 77-109.
  • Tomkins, L. (2017). Uso de la Psicología Fenomenológica Interpretativa en la Investigación Organizacional con Cuidadores que Trabajan. En J. Brook, & N. King (Ed.), Investigación cualitativa aplicada en psicología (págs. 86-100). Londres: Palgrave.
  • Yukari, P. y Kato, A. (2008). Género y turismo: un análisis de la fuerza laboral femenina en el mercado laboral formal del turismo. Curso de Especialización en Turismo y Desarrollo Económico, Universidad de Brasilia: Brasilia