Una propuesta multimodal para la lectura de textos digitales en el contexto de la asignatura Lengua Castellana y Literatura en Enseñanza Secundaria.

  1. López Pena, Zósimo 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Ano de publicación: 2022

Número: 17

Páxinas: 21-39

Tipo: Artigo

DOI: 10.24310/ISL.VI17.14475 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Investigaciones Sobre Lectura

Resumo

Students in secondary education and baccalaureate will be confronted, throughout their education, with the analysis of discourses and texts, including digital texts. In accordance with the official curriculum, this content will be taught by teachers of the different languages which make up this stage, including Spanish Language and Literature. The aim of this article is to offer a proposal for an approach to the analysis of digital literary texts in accordance with the level required at the aforementioned educational stage. To support this proposal, we have chosen a theoretical framework based on multimodality, which allows the analysis of digital text and its discourse in a more complete way than a purely textual analysis because it considers more parameter s such as graphic design, user experience, and web design itself. Based on this theoretical framework, a methodology is created that facilitates the examination of any digital text, although it is worth mentioning that this methodology will be applied here to the analysis of a specific digital literary product, which can be applied inferentially to other digital texts. This article aims to provide teachers with a theoretical resource to extract as much information as possible from a digital text and its consequent discourse, thus facilitating their performance in the classroom when working with students on this content.

Referencias bibliográficas

  • Adami, E. (2015a). Aesthetics and identity in digital texts beyond writing: A social semiotic multimodal framework. En A. Archer and E. Breuer (ed.), Multimodality in Writing. The state of the art in theory, methodology and pedagogy (pp. 43-62). Leiden: Brill.
  • Canale, G. (2019). Technology, multimodality and learning. Analyzing meaning across Scales. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-21795-2
  • Cárcamo, B. (2018). El análisis del discurso multimodal: una comparación de propuestas metodológicas. Forma y función. DOI: https://doi.org/10.15446/fyf.v31n2.74660
  • Correro, C. y Real, N. (2018). Valorar la literatura infantil digital: propuesta práctica para los mediadores. TEXTURA - ULBRA. DOI: https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-20-42-3639
  • Cuquerella, A. (2016). El potencial creativo de la remediación en la literatura digital hispánica. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado 21 de marzo, 2021 de https://eprints.ucm.es/id/eprint/39735/1/T37892.pdf
  • Diario Oficial de la Unión Europea. Recomendación del consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV a 11 de marzo de 2022
  • Djonov, E. (2005). Analysing the organisation of information in websites: from hypermedia design to systemic functional hypermedia discourse analysis. Sydney: The University of New South Wales.
  • Djonov, E., y Knox, J. (2014). How-to-analyze webpages. En S. Norris, y CD. Maier (ed.), Interactions, images and texts: a reader in multimodality (pp. 171-193). Berlin: De Gruyter.
  • Electronic Literature Organization (s.f). Recuperado 20 de marzo, 2021 de https://eliterature.org/elo-history
  • Gretel (s.f.). Enseñar a leer LIJD. Recursos para pensar la ficción digital infantil en el aula. Antes de nada, ¿qué es esto de la LIJD? (S.F.). Recurso electrónico. Recuperado 19 de marzo, 2021 de https://lijdgretel.wordpress.com/lijd-preguntas-y-respuestas/
  • Halliday, M.A.K. (1978). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Jewitt, C., y Kress, G. (ed.). (2003). Multimodal literacy. New York: Peter Lang.
  • Jiménez-Pérez, E., Gutiérrez, R. y Díez, A. (2017). Diversidad lectora. La influencia de las TIC en la forma de leer: tipología de textos digitales. En El Homrani, M., Ávalos, I., y Báez D.E.. Respuestas e intervenciones educativas en una sociedad diversa. Editorial Comares: Albolote, Granada. Pp. 171 – 179.
  • Kress, G. (2009). What is mode? En Jewitt, C. (ed.), The Routledge handbook of multimodal analysis (pp. 54-67). London: Routledge.
  • Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge.
  • Kress, G. and van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge.
  • Kress, G. and van Leeuwen, T. (2002). Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour. Visual Communication. DOI: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/147035720200100306
  • López, Z. (2020). El análisis multimodal del anuncio publicitario audiovisual para el aula de Lengua Castellana y Literatura en Educación Secundaria y Bachillerato. Educação e Formação. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2839
  • López, Z. (2021). Una propuesta para el análisis multimodal de dos sitios web oficiales turísticos en torno a la ciudad de Santiago de Compostela. Discurso y Sociedad. d, Vol.15(4), 2021, 834-859. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v15n04/DS15%284%29Lopez.html a 10 de marzo de 2022.
  • López, Z. (2021). Texto y discurso: propuesta teórica para su didáctica en educación secundaria por medio de la multimodalidad. Holos. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2021.12069
  • López, A. y Jerez, I. (2015). Textualidad digital y multialfabetización. Los contenidos digitales como material educativo. Educatio Siglo XXI. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/j/233191
  • O’Halloran, K. (2016). Análisis del discurso multimodal. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 12(1). Recuperado el 10 de febrero, 2021 de http://raled.comunidadaled.org/index.php/raled/article/view/78
  • Ramada, L. y Turrión, C. (2019). La selección de obras para la investigación en LIJ digital: de la teoría a la recepción. Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.839
  • Ramada, L., Fittipaldi, M. y Manresa, M. (2021). Interpretar (a) la deriva: caracterización del lector empírico medio en The Empty Kingdom. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.1.2477.
  • Ramada, L. (2017). Esto no va de libros. Literatura Infantil y Juvenil Digital y Educación Literaria. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado a 12 marzo de 2022 de https://www.tdx.cat/handle/10803/460770
  • Rodríguez, F. J.; Ruiz-Domínguez, M. del M. (2021). A competência digital dos professores de literatura no ensino médio na Espanha. En Texto Livre. Belo Horizonte-MG. v. 14, n. 3, Pp. 1-15,. DOI:10.35699/1983-3652.2021.31351
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Boletín Oficial del Estado, 3 de enero de 2015.
  • Romero, M. F., Ambrós, A., y Trujillo, F. (2020). Hábitos lectores de los adolescentes en un ecosistema llamado escuela: factores determinantes en estudiantes de educación secundaria. Investigaciones Sobre Lectura. DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.295
  • Sánchez-Claros, J. P. (2016): Nuevas alfabetizaciones en un entorno multimodal: nuevas necesidades lectoras para un entorno textual múltiple. Investigaciones Sobre Lectura, 6, 51-57.
  • Van Leeuwen (2004). Ten reasons why linguists should pay attention to visual communication. En P. LeVine y R. Scollon (ed.), Discourse and Technology: Multimodal Discourse Analysis (pp. 7-19). Washington DC: Georgetown University Press.
  • Van Leeuwen, T. (2005). Introducing social semiotics. Routledge: London.
  • Živadinović, S. (2011). Vago lobo de Hamelin. Recuperado 21 marzo, 2021 de http://hobolobo.net