La publicidad en el aula de Lengua Castellana y Literatura en Enseñanza Secundaria en Españaretos y desafíos

  1. López Pena, Zósimo
Journal:
Lenguaje y textos

ISSN: 1133-4770 2530-0075

Year of publication: 2017

Issue: 45

Pages: 89-100

Type: Article

DOI: 10.4995/LYT.2017.7365 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Lenguaje y textos

Abstract

Advertising plays a significant role in our daily lives. If adults often experience difficulties in identifying and evaluating this type of information, we wonder what tools secondary school pupils, educated in Spain, have at their disposal in order to detect such messages, which may have an impact on their development as cit-izens. The main objective of this paper is to review the way in which education on advertising is dealt with in secondary education, specifically focusing on the subject of Spanish language and literature, and to sug-gest a series of proposals and challenges with the aim of improving teaching on advertising in this phase. In order to do so, we have carried out a review of both the Spanish language and literature curriculum in Spain and the current scientific literature on the application of advertising in the classroom. Based on the various shortcomings detected, we suggest a series of innovative directions to allow for an improvement in education regarding the media and to produce a more critical attitude among the citizens of the future.

Bibliographic References

  • AMBRÓS I PALLARÉS, A. (2006). La educación en Comunicación en el área de Lengua de la Educación Secundaria Obligatoria del MEC y Cataluña. ¿Un malentendido? Lenguaje y Textos, 23-24, 149-168.
  • ARCONADA, M. A. (2006). Cómo trabajar con la publicidad en el aula: competencia comunicativa y textos publicitarios. Barcelona: Graó.
  • AUSTIN, J. L. (1962). How to do things with words. Londres: Oxford University Press.
  • BARRIO, M. Y PÉREZ, P. (1997). Desmitificar la publicidad: lectura crítica de los medios en el aula. Comunicar, 9, 130-133.
  • CONTÍN, S. (2011). Las nuevas alfabetizaciones. Más allá de la alfabetización tradicional en Argentina. Lenguaje y Textos, 34, 47-55.
  • FERRES, J. (2011). La transformación del paisaje comunicativo. Lenguaje y Textos, 34, 9-15.
  • FONTICH, X. (2008). Lengua y publicidad. Estudiar la lengua leyendo anuncios de televisión y prensa gráfica. Lectura y vida: Revista latinoamericana de lectura, 29(2), 46-55.
  • GUTIÉRREZ, A. Y TYNER, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 38, 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
  • HUERTA, R. (2002). «Euromedia Project»: enseñando los «media» en Secundaria. Comunicar, 18, 157-161.
  • KRESS, G. Y VAN LEEUWEN, T. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. Londres: Arnold.
  • KRESS, G., JEWITT, C., OGBORN, J. Y TSATSARELIS, C. (2001). Multimodal Teaching and Learning: Rhetorics of the Science Classroom. London: Continuum.
  • LEY 34/1988, de 11 de noviembre, general de publicidad. BOE núm. 274, de 15 de noviembre de 1988.
  • LOMAS, C. (2001). La estética de los objetos y la ética de los sujetos. Comunicar, 17, 31-39.
  • LÓPEZ, Z. (2009). Contenidos digitales y publicidad emocional: nuevas formas de comunicación entre marcas y usuarios. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
  • MARTÍNEZ, E. (1994). La publicidad y su integración en las aulas. Comunicar, 3, 65-73.
  • MASTERMAN, L. (1993). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • MORO, M. M. (2006). Educación en valores a través de la publicidad de televisión. Comunicar, 28, 183-189.
  • MORO, M. M. (2007). Imos a publicidade: os valores dos anuncios da tele. Revista Galega do Ensino, 50, 84-90.
  • MORO, M. M. (s. f.). La publicidad en los curricula de las aulas escolares. Recuperado de: https://goo.gl/wlqx7A[Consulta: 06-02-2017].
  • ORTEGA, E. (1997). La comunicación publicitaria. Madrid: Pirámide.
  • PACHECO, M. (2013). Aulas, publicidad y ficción televisiva: una experiencia de innovación docente. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 361-369. https://doi.org/10.5209/rev_esmp.2013.v19.42043
  • MARTÍ, J. (2005). Publicidad y entretenimiento en la red. Madrid: Ra-Ma.
  • PEDROSO, T. (2003). De la retórica a la seducción. Alfabetización en publicidad. Ágora digital. 5, 1-9.
  • PERELMAN, CH. Y OLBRECHTS-TYTECA, L. (1989). Tratado de la Argumentación. La nueva Retórica. Madrid: Gredos.
  • PRADO, D. DE Y PRADO, J. A. DE. (1989). La publicidad en las aulas. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • PRADO, D. DE. ETAL. (ed.) (1988). La publicidad en las Aulas: Revisar, Recrear el Anuncio. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia – Universidade de Santiago de Compostela.
  • RAMÍREZ, A. Y GONZÁLEZ, N. (2016). Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España. Comunicar, 49, 49-58. https://doi.org/10.3916/C49-2016-05
  • SANTACRUZ, F. J. Y CAMACHO, A. (2003). La publicidad: una experiencia en el aula. Comunicar, 20, 142-146