¿Pornografía al alcance de un clic? Una revisión de la literatura reciente sobre adolescentes españoles

  1. Alonso Ruido, Patricia 1
  2. Sande Muñiz, María
  3. Regueiro, Bibiana 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2022

Volume: 9

Número: 1

Páxinas: 1-18

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2022.9.1.8653 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

Information and Knowledge Technologies (ICTs) favor constant and immediate access to a multiplicity of information and resources. Adolescents, true digital natives, use technological media and virtual spaces to explore their sexual dimension by accessing pornographic content. This bibliographic review starts from a double objective: to evaluate the consumption of pornography in Spanish adolescents and to analyze the associated variables, from a gender perspective. Thus, 11 studies published between 2016 and 2021 focused on the group of Spanish adolescents have been reviewed. Some of the most relevant results are: i. the consumption of pornography in the adolescent stage seems established, being 12 years the average age for the first access to pornographic content; ii. boys consume more pornography than girls; iii. pornography is a source of information for many adolescents, who do not have enough training in the sexual sphere, neither at home nor at school; iv. The consumption of pornography in adolescence is related to a range of consequences that range from: machismo and violence to the relationship with substance use. In short, the consumption of pornography at an early age can lead to an erroneous view of sexuality, marked by an imprint of sexism and violence against women. Consequently, it is necessary to incorporate a true sexual education that provides the necessary educational tools to the youngest to enjoy their sexuality in a full and responsible way.

Referencias bibliográficas

  • ALONSO, Patricia; RODRÍGUEZ, Yolanda; LAMEIRAS, María; & CARRERA, María Victoria (2015). Hábitos de uso en las Redes Sociales de los y las adolescentes: análisis de género. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 54-57. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.317
  • ALONSO, Patricia; RODRÍGUEZ, Yolanda; & LAMEIRAS, María (2017). El impacto de las Redes Sociales en adolescentes gallegos/as: análisis cualitativo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 52-56. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2281
  • ALONSO, Patricia (2017). Evaluación del fenómeno del Sexting y de los riesgos emergentes de la red en adolescentes de la provincia de Ourense. [Tesis Doctoral, Universidad de Vigo]. Investigo, Repositorio institucional da UVigo. http://hdl.handle.net/11093/786
  • ARESTI, Lore (2012). Pornografía hardcore: espejo siniestro del patriarcado. El Cotidiano, 174, 59-67. Disponible en: https://issuu.com/elcotidiano
  • BALLESTER, Lluís; ROSÓN, Carlos; & FACAL, Teresa (2020). Pornografía y educación afectivosexual. Octaedro.
  • BALLESTER, Rafael; CASTRO, Jesús; GARCÍA, Marta; RUIZ, Estefanía; & GIL, María Dolores (2021). Problematic and non-problematic engagement in Online Sexual Activities across the lifespan. Computers in Human Behavior, 120, 106774. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106774
  • BALLESTER, Rafael; GIL, María Dolores; GÍMENEZ, Cristina; RUÍZ, Estefanía; & CECCATO, Roberta (2011). Exposición involuntaria a material sexual en internet: Un análisis en la adolescencia y juventud. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 207-214. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5417916
  • BALLESTER, Rafael; GIMÉNEZ, Cristina; GIL, María Dolores; & CASTRO, Jesús (2016). Cybersex in the “net generation”: online sexual activities among Spanish adolescents. Computers in Human Behaviour, 57, 261-266. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.036
  • BLANCO, Alejandro; VILLENA, Alicia; NORMAND, Enrique; & CHICLANA, Carlos (2019, 17-19 septiembre). Adolescentes, educación sexual y pornografía: una actualización [Presentación de póster]. X Reunión AESEXSAME. Sexualidad, Psiquiatría y Modernidad, Salamanca, España. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33095.11680
  • CASAS, José; & CEÑAL, María Jesús (2005). Desarrollo del adolescente. Aspectos físicos psicológicos y sociales. Pediatría Integral, 9, 20-4.
  • CERRETTI, Gabrielle; & NAVARRO, Capilla (2018). Análisis de las diferencias de género en cuanto a las relaciones sexuales y afectivas en parejas adolescentes. Feminismo/s, 31, 23-38. https://doi.org/10.14198/fem.2018.31.01
  • COBO, Rosa (2020). Pornografía. El placer del poder. Penguin Random House.
  • COLLINS, Rebecca; STRASBURGER, Victor; BROWN, Jane; DONNERSTEIN, Edward; LENHART, Amanda; & WARD, Monique (2017). Sexual media and childhood well-being and health. Pediatrics, 140 (Supplement 2), S162-S166. https://doi.org/10.1542/peds.2016-1758X
  • COOPER, Al; DELMONICO, David; & BURG, Ron (2000). Cybersex users, abusers, and compulsives: New findings and implications. Sexual Addiction y Compulsivity: The Journal of Treatment and Prevention, 7(1-2), 5-29. https://doi.org/10.1080/10720160008400205
  • COWAN, Gloria; & CAMPBELL, Robin (1995). Rape causal attitudes among adolescents. Journal of Sex Research, 32(2), 145–153. https://doi.org/10.1080/00224499509551784
  • CHASSIAKOS, Yolanda; & STAGER, Margaret (2020). Current trends in digital media: How and why teens use technology. En Technology and Adolescent Health (pp. 25-56). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-817319-0.00002-5
  • DE MIGUEL, Ana (2015a). La revolución sexual de los sesenta: una reflexión crítica de su deriva patriarcal. Investigaciones femeninas 6, 20-38. https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2015.v6.51377
  • DE MIGUEL, Ana (2015b). ¿Revolución sexual o revolución patriarcal? En DE MIGUEL, Ana (Ed.), Neoliberalismo sexual. El mito de la libre elección (pp. 122-148). Cátedra.
  • DE MIGUEL, Ana. (2021). Sobre la pornografía y la educación sexual: ¿puede el sexo” legitimar la humillación y la violencia? Gaceta Sanitaria, 35(4), 379-382. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.01.001
  • FARRÉ, Josep; MONTEJO, Ángel; AGULLÓ, Miquel; GRANERO, Roser; CHICLANA, Carlos; VILLENA, Angel; MAIDEU, Eudald; SÁNCHEZ, Marta, FERNÁNDEZ, Fernando; JIMÉNEZ, Susana; & MESTRE, Gemma (2020). Pornography use in adolescents and its clinical implications. Journal of Clinical Medicine, 9(11), 3625. https://doi.org/10.3390/jcm9113625
  • FONT, Pere (1990). Pedagogía de la sexualidad. Graó.
  • FUNDACIÓN TELEFÓNICA (2015). La Sociedad de la Información en España 2015. Ariel.
  • GARCÍA, Marta; NEBOT, Juan Enrique; GIMÉNEZ, Cristina; & BALLESTER, Rafael (2017). Patrón de consumo de internet con fines sexuales en adolescentes españoles. [Presentación de póster]. 61º Congreso de AEPNYA. Integrando miradas, Castellón de la Plana, España. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14724.37765
  • GARMENDIA, Maialen Sorkunde; JIMÉNEZ, Estefanía; KARRERA, Iñaki; LARRAÑAGA, Nekane; CASADO, Miguel Ángel; MARTÍNEZ, Gemma; & GARITAONANDIA, Carmelo (2019). Actividades, mediación, oportunidades y riesgos online de los menores en la era de la convergencia mediática. http://hdl.handle.net/10810/49632
  • GIL, Beatriz; CASTRO, Jesús; RUIZ, Estefanía; GARCÍA, Marta; & BALLESTER, Rafael (2018). Consecuencias de la exposición involuntaria a material sexual en adolescentes. International Journal of Developmental ans Educational Psychology, 2(1), 33-44. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1159
  • GOLPE, Sandra; GÓMEZ, Patricia; HARRIS, Sion; BRAÑA, Teresa; & RIAL, Antonio (2017). Diferencias de sexo en el uso de internet en adolescentes españoles. Behavior Psychology, 25(1), 129-146.
  • GUADARRAMA, Rosalinda; HERNÁNDEZ, Julio; & VEYTIA, Marcela (2018). "Cómo me percibo y cómo me gustaría ser": un estudio sobre la imagen corporal de los adolescentes mexicanos. Revista de Psicología Clínica con niños y adolescentes, 5(1), 37-43. https://doi.org/10.21134/rpcna.2018.05.1.5
  • GÜEMES, María; CEÑAL, María Jesús; & HIDALGO, María Inés (2017). Desarrollo durante la adolescencia. Aspectos físicos, psicológicos y sociales. Pediatría integral, 21(4), 233-244. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2017-06/desarrollo-durante-la-adolescencia-aspectos-fisicos-psicologicos-y-sociales/
  • INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE) (2020). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los hogares 2020. Disponible en: https://www.ine.es/dynt3/inebase/es/index.htm?padre=6898
  • INTECO (2010). Estudio sobre seguridad y privacidad en el uso de los servicios móviles por los menores españoles. Disponible en: https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=2699
  • JASSOGNE, Carole; & ZDANOWICZ, Nicolas (2020). Real or virtual relationships: does it matter to teens? Psychiatria Danubina, 32(1), 172-175. Disponible en: https://www.psychiatria-danubina.com/2020-vol-32-sup-1/2181?tip=&datum_od=&datum_do=&detalji=2181&z=&page=7
  • JIMÉNEZ, Paloma; JIMÉNEZ, Arturo; & BACARDÍ, Montsserat (2017). Insatisfacción con la imagen corporal en niños y adolescentes: revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria, 34(2), 479-489. https://doi.org/10.20960/nh.455
  • LAMEIRAS, María; CARRERA, María Victoria; & RODRÍGUEZ, Yolanda (2013). Sexualidad y Salud. El estudio de la sexualidad humana desde una perspectiva de género. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo.
  • LAMEIRAS, María; CARRERA, María Victoria; & RODRÍGUEZ, Yolanda (2016). Caso abierto: la educación sexual en España, una asignatura pendiente. En GAVIDIA, Valentín (Ed.), Los ocho ámbitos de la Educación para la Salud en la escuela (pp. 197-210). Tirant lo Blanch.
  • LAMEIRAS, María; FERNÁNDEZ, María Victoria; & RODRÍGUEZ, Yolanda (2019). La educación sexual: un derecho en la “lista de espera” del sistema educativo en España. Convives, 26, 10-16. Disponible en: https://convivesenlaescuela.blogspot.com/p/numeros-de-la-revista.html
  • LIBERATI, Alessandro; DOUGLAS, Altman; TETZLAFF, Jennifer; MULROW, Cynthia; GØTZSCHE Peter; IOANNIDIS, Jonh; CLARKE, Mike; DEVEREAUX, Philip; KLEIJNEN, Jos; & MOHER, David (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: Explanation and elaboration. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), e1-e34. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2009.06.006
  • LIVINGSTONE, Sonia; & SMITH Peter (2014). Annual research review: Harms experienced by child users of online and mobile technologies: The nature, prevalence and management of sexual and aggressive risks in the digital age. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 635-654. https://doi.org/10.1111/jcpp.12197
  • LIVINGSTONE, Sonia; & HADDON, Leslie (2009). EU Kids Online: final report 2009. EU Kids Online, Deliverable D6.5. EU Kids Online Network. http://eprints.lse.ac.uk/24372/
  • MARTIN, José María; CASAS, José Antonio; ORTEGA, Rosario; & DEL REY, Rosario (2021). Supervisión parental y víctimas de ciberbullying: influencia del uso de redes sociales y la extimidad online. Revista de Psicodidáctica, 26(2), 161-168. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.12.005
  • OGIEN, Ruwen (2005). Pensar la pornografía. Paidós.
  • OSBORNE, Raquel (1995). De Ciertas Insuficiencias De Un Cierto Liberalismo. Doxa, Cuadernos de Filosofía del Derecho, 17–18, 499–512.
  • PARRÓN, Nina; GELABERT, Noemí; & SEDANO, Sandra (2020). Programas de educación afectivosexual en España: una revisión sistemática. Octaedro.
  • PETER, Jochen; & VALKENBURG, Patti (2010). Processes underlying the effects of adolescents’ use of sexually explicit internet material: The role of perceived realism. Communication Research, 37(3), 375–399. https://doi.org/10.1177/0093650210362464
  • PETER, Jochen; & VALKENBURG, Patti (2016) Adolescents and Pornography: A Review of 20 Years of Research. The Journal of Sex Research, 53(4-5), 509-531. https://doi.org/10.1080/00224499.2016.1143441
  • REAL ACADEMIA DE LA LENGUA ESPAÑOLA (RAE) (2021). Definición de pornografía. https://dle.rae.es/pornografía
  • RIAL, Antonio; GÓMEZ, Patricia; BRAÑA, Teresa; & VARELA, Jesús (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30(2), 642-655. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111
  • RODRÍGUEZ, Yolanda; MARTÍNEZ, Rosana; ALONSO, Patricia; ADÁ, Alba; & CARRERA, María Victoria (2021). Intimate partner cyberstalking, sexism, pornography, and sexting in adolescents: new challenges for sex education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 2181. https://doi.org/10.3390/ijerph18042181
  • SANJUÁN, Cristina (2020). (Des)información sexual: pornografía y adolescencia. Save the Children España. Disponible en: https://www.savethechildren.es/informe-desinformacion-sexual-pornografia-y-adolescencia
  • SERRANO-ROMERO, Gabriel; VILLENA-MOYA, Alejandro; & CHICLANA-ACTIS, Carlos (2020). Uso de pornografía en adolescentes y educación sexual. Revista de Sexología, 9(2), 52-59. Disponible en: https://www.desexologia.com/volumen-9-num-2.html
  • SIRIA, Sandra; ECHEBURÚA, Enrique; & AMOR, Pedro (2020). Characteristics and risk factors in juvenile sexual offensors. Psicothema, 32(3), 314-321. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.349
  • SMAHEL, David; MACHACKOVA, Hana; MASCHERONI, Giovana; DEDKOVA, Lenka; STAKSRUD, Elisabeth; ÓLAFSSON, Kjartan; LIVINGSTONE, Sonia; & HASEBRINK, Uwe (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
  • STANLEY, Nicky; BARTER, Christine; WOOD, Marsha; AGHTAIE, Nadia; LARKINS, Cath; LANAU, Alba; & ÖVERLIEN, Carolina (2018). Pornography, sexual coercion and abuse and sexting in young people’s intimate relationships: A European study. Journal of Interpersonal Violence, 33(19), 2919-2944. https://doi.org/10.1177/0886260516633204
  • VILLENA, Alicia; NORMAND, Enrique; & CHICLANA, Carlos (2019). Adolescents, sexual education and pornograhpy. [Presentación de póster]. World Association for Sexual Health Congress 2019, Mexico. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.17063.70561
  • YEN, Ju-Yu; KO, Chih-Hung; YEN, Cheng-Fang; WU, Hsiu-Yueh; & YANG, Ming-Jen, (2007). The comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. Journal of adolescent health, 41(1), 93-98. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.02.002