Dos sonetos de Quevedo con dilogías burlescas

  1. Alfonso Rey 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela (España)
Journal:
Arte Nuevo: Revista de Estudios Áureos

ISSN: 2297-2692

Year of publication: 2022

Issue: 9

Pages: 96-116

Type: Article

DOI: 10.14603/9E2022 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte Nuevo: Revista de Estudios Áureos

Abstract

Within the context of conceptism, this article examines burlesque puns in two sonnets by Quevedo pertaining to different styles.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ DE MIRANDA, Pedro, «Quevedo en la lexicografía española», en Sobre Quevedo y su época. Homenaje a Jesús Sepúlveda, edición de Felipe B. Pedraza Jiménez y Elena E. Marcello, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 2007, págs. 521-48.
  • ARELLANO, Ignacio, Poesía satírico-burlesca de Quevedo. Estudio y anotación filológica de los sonetos, Madrid, Universidad de Navarra, Iberoamericana, 2003 [1984].
  • —, «El soneto de Quevedo “Sulquivagante pretensor de Estolo”: Ensayo de interpretación»,en Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, ed. de Sebastian Neumeister, Frankfurt am Main, Vervuert, 1986, vol. I, págs. 331-340.
  • —, ed., Francisco de Quevedo. El Parnaso español,2 vols., Madrid, Real Academia Española, 2020.
  • AZAUSTRE, Antonio, ed., Cartas del caballero de la Tenaza, Obras completas de Quevedo, dirección de A. Rey, Madrid, Castalia, 2007, págs. 209-46.
  • BLANCO, Mercedes, Les Rhétoriques de la pointe. Baltasar Gracián et le conceptisme en Europe, París, Champion, 1992.
  • BLECUA, José Manuel, ed.,Francisco de Quevedo, Obra poética, Madrid, Castalia, vol. III, 1971.CACHO, Rodrigo, La poesía burlesca de Quevedo y sus modelos italianos, Santiago de Compostela, Universidad, 2003.
  • CANDELAS COLODRÓN, Manuel Ángel, «Quevedo y el Diccionario de Autoridades», Studies in Honor of James O. Crosby, edición de Lía Schwartz, Newark, Juan de la Cuesta, 2004, págs. 69-89.
  • CELMA VALERO, María Pilar, «Invectivas conceptistas: Góngora y Quevedo», Studia Philologica Salmanticensia, 6, 1982, págs. 33-66.
  • COVARRUBIAS HOROZCO, Sebastián de, Tesoro de la lengua castellanao española, ed. de Ignacio Arellano y Rafael Zafra, Madrid, Universidad de Navarra/ Iberoa-mericana Vervuert, 2006. Diccionario de Autoridades, edición facsímil, Madrid, Real Academia Española / Editorial Gredos, Madrid, 1990.
  • ESPINOSA MEDRANO, Juan, Apologético en favor de don Luis de Góngora, príncipe de los poetas líricos de España, contra Manuel de Faria e Sousa, Lima, Juan de Quevedo y Zárate, 1694.
  • FERNÁNDEZ-GUERRA, Aureliano, ed., Obras completas de don Francisco de Quevedo y Villegas, edición crítica ordenada e ilustrada con notas y adiciones de don Marcelino Menéndez y Pelayo, tomo tercero y segundo de sus poesías, Sevilla, Francisco de P. Díaz, 1907.
  • GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier y CONDE PARRADO, Pedro, «Entre voces y ecos: Quevedo contra Góngora (una vez más)», Edad de Oro, 24, 2005, págs. 107-44.
  • JANER, Florencio, ed., Francisco de Quevedo, Obras de don Francisco de Quevedo Villegas. Poesías, Madrid, Biblioteca de Autores Españoles, 1877.
  • LUQUE MORENO,J.,«Hexámetros especiales», Revista de estudios latinos, 5, 2005, págs. 117-45.
  • MALFATTI, María, ed., Francisco de Quevedo, Poemas heroico de las necedades y locuras de Orlando el enamorado, Barcelona, 1964.
  • MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino: notas y adiciones en véase Fernández-Guerra. PRICE, Robert M., «Note on Three Satirical Sonnets by Quevedo», Bulletin of His-panic Studies, 40, 1963, págs. 79-88.
  • QUEVEDO, Francisco de, Cartas del Caballero de la Tenaza, ed. de Antonio Azaustre, Obras completas en prosa, vol. 2, dirección de A. Rey, Madrid, Castalia, 2003, págs. 209-46.
  • —, El Parnaso español, ed. de I. Arellano, Madrid, Real Academia Española, 2020.
  • —,Obras completas, edición de Aureliano Fernández-Guerra con notas y adiciones de Marcelino Menéndez Pelayo, Sevilla, Francisco de P. Díaz, 1907 (tomo tercero y segundo de las poesías). —,Poesía completa, ed. de A. Rey y M. J. Alonso Veloso, Barcelona, Castalia, 2021.REY, Alfonso, «Gracián, Góngora y los límites del conceptismo», Bulletin of Hispa-nic Studies,97, 2020a, págs. 595-614. —, «Las vicisitudes de la estética conceptista», en Perfiles de la literatura barroca desde la obra de Quevedo, ed. de María José Alonso Veloso, Madrid, Sial Pigmalión, 2020b, págs. 25-51.
  • RICAPITO, Josephy LINDEBAUM, Shalom, «Quebrar el ojo: posibles orígenes de su significado en hebreo», Revista de Filología Española,77, 1997, pp. 321-27.
  • SCHWARTZ, Lía y ARELLANO, Ignacio, Un Heráclito cristiano, Canta sola a Lisi yotros poemas, Barcelona, Crítica, 1998 (citado como Arellanoy Schwartz en Arellano,2020).
  • TOBAR QUINTANAR, María José, «Notas a tres sonetos anticultistas de Quevedo», Hesperia. Anuario de filología hispánica, 16-1, 2013, págs. 63-77.