Higher Education and Enterprising Spirit: The Case of the Universidade de Santiago de Compostela

  1. Caamaño, Diana Priegue
  2. Álvarez, Jesús Garcia
  3. Moledo, María del Mar Lorenzo
Zeitschrift:
Procedia - Social and Behavioral Sciences

ISSN: 1877-0428

Datum der Publikation: 2014

Ausgabe: 139

Seiten: 48-55

Art: Artikel

DOI: 10.1016/J.SBSPRO.2014.08.020 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Procedia - Social and Behavioral Sciences

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Unlike in North America, where Universities already have a lengthy history, in European countries in general, and in Spain in particular the importance awarded to the promotion of the enterprising spirit in the education of university students is a relatively recent development. It is true that in Spain the most important initiatives have been carried out through plans and programmes which bear little relation to university departments and faculties and have little or no presence in the curricula of the different degrees. It is for this reason that the aim of this research is to analyse the initiatives implemented by the Universidade de Santiago de Compostela (USC) to provide great opportunities for employability to university students while providing them with the necessary preparation and skills to access the labour market. Among the conclusions reached there are two closely linked aspects which are worth noting. The first is the advisability of not reducing the education offer of universities to specific programmes which aim to complement the skills obtained after studying a degree. The second is the need to promote the acquisition of enterprising skills transversally within degree studies by incorporating suitable methodological approaches into teaching, as is the case of cooperative learning or service-learning

Bibliographische Referenzen

  • Bolívar, A. (2008). El discurso de las competencias en España: educación básica y educación superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 6(2). Recuperado de http://www.redu.m.es/Red_U/m2.
  • Cicero, S., Asón, J.M. y Santamaría, A. (2012). 100 Buenas Prácticas en emprendimiento universitario. A Coruña: Netbiblo.
  • Comisión Europea (2002). Educación y formación en Europa: sistemas diversos, objetivos compartidos para 2010. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
  • Comisión Europa (2006). Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida. Un marco de referencia europeo. Bruselas. Dirección General de Educación y Cultura-Comisión Europea.
  • Cuervo, A. (2003). La creación empresarial. De empresarios a directivos. EnGenescá, E.; Urbano, D.; Cabelleras, J.L.; Guallarte, C.; Vergés, J.;1; (2003): Creación de empresas. Entrepreneurship. Homenaje al profesor Jose María VecianaVergés. UniversitatAutònoma de Barcelona, Bellaterra, pp. 49-73.
  • De Miguel, M. (2005). Cambio de paradigma metodológico en la educación superior, Cuadernos de Integración Europea, 2, 6-27. Recuperado de http://www.cuadernosie.info.
  • Fundación Universidad-Empresa (2012). Educación Emprendedora: Servicios y Programas de las Universidades Españolas. Madrid: Fundación Universidad-Empresa.
  • González, J. y Wagenaar, R.G. (eds.) (2006). Estructura educativa Tuning II en Europa. La contribución de la Universidades al proceso de Bolonia. Bilbao:Publicaciones de la Universidad de Deusto.
  • Ministerio de Empleo y Seguridad Social (2013). Estrategia de Emprendimiento y Empleo Joven 2013-2016. Recuperado de http://www.empleo.gob.es/es/estrategia-empleo-joven/.
  • Morell J. yPerelló, J. (2004).Identificación de los modelos de las unidades de creación de empresas desde las Universidades en España. Universidad Politécnica de Cataluña.
  • Naval, (2011), Encounters on Education, 12, pp. 77, 10.24908/eoe-ese-rse.v12i0.3174
  • OCDE (2005).The definition and selection of key competencies.ExecutiveSummary. [Versión electrónica]. Recuperado de http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf.
  • Ripollés, (2011), Pensamiento y Cultura, 187, pp. 83
  • Santos, M.A. y Lorenzo, M.M. (2010). La dimensión cívica en el desarrollo formativo de los estudiantes universitarios. Revista de la Universidad de Baja California. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12. Recuperado de www.redie.uabc.mx.