Perspetivas de estudantes acerca dos orientadores de estágio em contexto de Prática de Ensino Supervisionada

  1. Paulo, Estrela 1
  2. Fuentes, Eduardo 2
  3. Abal, Nuria 2
  1. 1 CIDI-IESFafe
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: Selected Papers del XVI Congreso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía

Volume: 9

Número: 0

Páxinas: 207-219

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2022.9.0.8906 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The internship advisor is a teacher with the necessary professional experience, who welcomes the student into his/her class. This is someone whose contributions become essential for the realization of the Supervised Teaching Practice. Thus, the main purpose of this study is to present the results of a research work that integrates the perspective, of students who perform STP in Primary Education, about the role and function performed by the internship supervisor, in the with regard to the monitoring it provides to them. This investigation included data collection procedures based, firstly, on a quantitative methodology, on the results obtained through a questionnaire survey of 48 students, deepened by a qualitative methodology, on data obtained through a focus group of 6 students. The results show that students value the monitoring given by supervisors, in some of its aspects. In the first impact with the school reality, they value very positively the way they are informed of all aspects of functioning, norms and different bodies, but they are very critical with regard to their involvement in actions with families and the community. They extol incentives for the use of diverse and developmentally appropriate teaching methods and learning techniques. They understand that the advisor is important, in the sense that it provides more effective learning and a deeper knowledge of what practical reality is. At the same time, they value accompaniment based on respect, understanding and intellectual honesty.

Referencias bibliográficas

  • Albuquerque, A., Graça, A., & Januário, C. (2005). A supervisão pedagógica em educação física: a perspectiva do orientador de estágio. Edição Livros Horizonte.
  • Cid Sabucedo, A., & Ocampo Gómez, C. (2006). Funciones tutoriales en el Prácticum correspondiente al actual plan de estudios de Magisterio en la Universidad de Vigo. Revista de Educación, n.º 340, Mayo-agosto, pp. 445-472. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2100467
  • Fuentes Abeledo, E., & González-Sanmamed, M (1996). Interacción y aprendizaje con profesores tutores: la visión del alumnado de Magisterio. In Zabalza, M. (Ed.), Los tutores en el prácticum: funciones, formación, compromiso institucional, Vol. 1 (pp. 261-271). Edição nas Actas del IV Symposium de Prácticas – Poio.
  • Fuentes Abeledo, E., & González-Sanmamed, M. (1997). Influencia de los tutores en el desarollo de las prácticas escolares. Revista electrónica interuniversitária de formación del profesorado, n.º 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2789518
  • Fuentes Abeledo, E. (2009). Formación de maestros y Practicum en el contexto de cambio curricular desde la perspectiva de la convergencia europea. In M. Raposo et al. (Coord.), El Practicum más allá del empleo. Formación vs. Training, (pp. 103-124). Actas del X Symposium Internacional sobre Practicum y Prácticas en empresas en la formación universitaria. Universidad de Santiago de Compostela.
  • Fuentes Abeledo, E. & Abal Alonso, N. (2016). Formación inicial de maestros: proyecto institucional compartido y desarrollo de competencias. In M. D. Fernández Tilve, & G. F. Fernández Suárez (Coords.), La escuela de ayer, hoy y mañana, (pp. 181-203). Dykinson.
  • Garcia, C. M. (2013). Formação de professores: para uma mudança educativa. Edição Porto Editora.
  • Gonçalves, J. A. (2009). Desenvolvimento profissional e carreira docente – Fases da carreira, currículo e supervisão. Revista da Educação, Sísifo, 8, pp. 23-36. http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/131
  • González Sanmamed, M., & Fuentes Abeledo, E. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2011/re354/re354-03.html
  • Martínez-Figueira, E. (2011). Ser tutor en los centros de prácticas, ¿cuestión de personalidad o de profesionalidad? Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22, 93-97. https://doi.org/10.5944/reop.vol.22.num.1.2011.80
  • Martins, R., & Paulo, E. (2019). Processo supervisivo na formação inicial de professores: aplicação de um modelo reflexivo. In M. V. Pires, C. Mesquita, R. P. Lopes, E. M. Silva, G. Santos, M. R. Patrício, & M. L. Castanheira (Eds), IV Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE), (pp. 719-728). Instituto Politécnico de Bragança. https://doi.org/10.34620/incte.2019
  • Mesquita, E., & Roldão. M. C. (2017). Formação inicial de professores. A supervisão pedagógica no âmbito do processo de Bolonha. Edições Sílabo.
  • Pérez-Campanero, M., & Torres Lucas, J. (1996). El Practicum de pedagogia en la Universidad Pontificia Comillas de Madrid. Descripción y singularidades. In M. Zabalza (Ed.). Los tutores en el prácticum. Funciones, formación, compromiso institucional, Vol. 2 (pp. 275-284). Edição nas Actas del IV Symposium de Prácticas - Poio.
  • Pimenta, S., & Lima, M. (2012). Estágio e docência. Cortez.
  • Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M. L., & Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9 (19), 91-114. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
  • Zabalza, M., & Cid Sabucedo, A. (1996). El tutor de prácticas: un perfil profesional. In Zabalza, M. (Ed.), Los tutores en el prácticum: funciones, formación, compromiso institucional, Vol. 1 (pp. 17-64). Edição nas Actas del IV Symposium de Prácticas - Poio.
  • Zabalza, M. (1989). Teoria de las prácticas. In M. Zabalza (Org), La formación práctica de los professores, (pp. 15-39). Actas del II Simposium sobre Práticas Escolares. Santiago de Compostela: Departamento de Didáctica y Organización Escolar e ICE de la Universidad de Santiago.
  • Zabalza, M. (2014). O estágio e as práticas em contextos profissionais na educação universitária. Cortez.