Medios de comunicación, información política y emociones hacia partidos políticos en España

  1. Cazorla, Ángel 1
  2. Montabes, Juan 1
  3. López-López, Paulo Carlos 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista española de ciencia política

ISSN: 1575-6548

Ano de publicación: 2022

Número: 58

Páxinas: 83-109

Tipo: Artigo

DOI: 10.21308/RECP.58.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista española de ciencia política

Resumo

Media, and in recent years social media, are a space for political confrontation that generate a framework for the interpretation of democracy and affections. Their consumption directly affects citizens attitudes, reinforcing previous beliefs and building both a cognitive and emotional framing. From this viewpoint, emotions are constructed and circulate socially within the framework of political communication. The objective of this article is to investigate the extent to which and the conditions under which media and social media determine citizens’ emotions towards the different political actors in Spain. To this aim, a analysis has been carried out using the Post-Election Survey for the November 2019 General Elections. As main results, it is shown that citizens who consume political information in Spain through any type of media present a more active emotional profile, with a greater presence of negative emotions than positive ones and, with a greater intensity of aversion on the internet. Moreover, the different supports have their own characteristics, highlighting the activation of enthusiasm towards left-wing parties on television and a generalization of negative emotions towards all formations and candidates on social media, especially on Twitter.

Referencias bibliográficas

  • Aguado-Guadalupe, Guadalupe. 2018. «Las relaciones prensa-Estado en el reparto de publicidad institucional en España», Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24 (2): 993-1005. Disponible en: https://doi.org/10.5209/ESMP.62198.
  • Baggiolini, Luis y Sebastián Castro-Rojas. 2016. «Las redes de la política: universo narrativo, campañas y microrrelato en Twitter», Inmediaciones de la Comunicación, 11: 159-180. Disponible en: https://doi.org/10.18861/ic.2016.11.11.2621.
  • Blumler, Jay y Michael Gurevitch. 1995. The crisis of public communication. Londres: Routledge.
  • Bustos-Díaz, Javier y Lucía Capilla del Fresno. 2013. «Twitter y la polarización del debate político: análisis del caso# objetivodeguindos y# aznara3/Twitter and polarization of political disscusion: the case# objetivodeguindos y# aznara3», Historia y Comunicación Social, 18: 499-509. Disponible en: https://doi.org/10.5209/rev_ HICS.2013.v18.44260.
  • Cansino, César, Jorge Calles-Santillana y Martín Echeverría. 2016. Del homo videns al homo Twitter: democracia y redes sociales. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
  • Casero-Ripollés, Andreu. 2009. «El control político de la información periodística», Revista Latina de Comunicación Social, 64: 354-366. Disponible en: https://doi. org/10.4185/RLCS-64-2009-828-354-366.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). 2019. Barómetro de diciembre 2019. Postelectoral elecciones generales 2019. Disponible en: http://www.cis.es/cis/ opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=14479.
  • Chadwick, Andrew. 2013. The hybrid media system: Politics and power. Oxford: Oxford University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/97801997 59477.001.0001.
  • Colino Fernández, Alberto. 2013. «Evolución de la financiación de los medios de comunicación en España. ¿Hacia un modelo más sostenible?», Papeles de Europa, 26 (1): 46-69. Disponible en: https://doi.org/10.5209/rev_PADE.2013.n26.42801.
  • De Albuquerque, Afonso. 2018. «Political parallelism», en Oxford Research Encyclopedia of Communication. Disponible en: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.860.
  • De Miguel, Juan C. y Víctor Pozas. 2009. «¿Polarización ideológica o económica? Relaciones entre los medios y el poder político y corporativo», Viento Sur, 103: 43-51.
  • Del Vicario, Michela, Alessandro Bessi, Fabiana Zollo, Fabio Petroni, Antonio Scala, Guido Caldarelli, H. Eugene Stanley y Walter Quattrociocchi. 2015. «Echo chambers in the age of misinformation», Computer and Society, 1: 1-6.
  • Del Vicario, Michela, Fabiana Zollo, Guido Caldarelli, Antonio Scala y Walter Quattrociocchi. 2017. «Mapping social dynamics on Facebook: The Brexit debate», Social Networks, 50: 6-16. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j. socnet.2017.02.002.
  • Duncombe, Constance. 2019. «The politics of Twitter: emotions and the power of social media», International Political Sociology, 13 (4): 409-429. Disponible en: https://doi.org/10.1093/ips/olz013.
  • Equipo de Investigaciones Políticas. 2020. Encuesta sobre hábitos de la población española durante el confinamiento por COVID-19. Universidade de Santiago de Compostela.
  • Flowers, Johnathan. 2019. «The Affective Politics of Twitter», Computer Ethics-Philosophical Enquiry (CEPE) Proceedings, 2019. Disponible en: https://doi. org/10.25884/thbh-z535.
  • Gómez-Montano, Alicia. 2013. «Pluralismo y reconocimiento social de los nuevos informativos de RTVE (2006-2012)», Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19: 233-242. Disponible en: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42029.
  • Gómez de Travesedo Rojas, Ruth y Marta Gil Ramírez. 2020. «Generación Z y consumo de información política: entre la televisión y los nuevos formatos mediáticos», Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 50: 62-79. Disponible en: https://doi.org/010.12795/Ambitos.2020.i50.05.
  • González-Neira, Ana y Natalia Quintas-Froufe. 2020. «Preferencias televisivas de la audiencia española (2005-2019): programas, formatos y cadenas», Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26 (2): 583-595. Disponible en: https://doi.org/10.5209/ esmp.67777.
  • Gutiérrez Lozano, Juan Francisco y Antonio Cuartero Naranjo. 2020. «El auge de Twitch: nuevas ofertas audiovisuales y cambios del consumo televisivo entre la audiencia juvenil», Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 50: 159-175. Disponible en: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.11.
  • Hallin, Daniel C. y Paolo Mancini. 2008. Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Editorial Hacer.
  • Hasell, Ariel y Brian Weeks. 2016. «Partisan provocation: The role of partisan news use and emotional responses in political information sharing in social media», Human Communication Research, 42 (4): 641-661. Disponible en: https://doi. org/10.1111/hcre.12092.
  • Humanes, María L. y María I. Fernández Alonso. 2015. «Pluralismo informativo y medios públicos. La involución de TVE en el contexto del cambio político (2012- 2013)», Revista Latina de Comunicación Social, 70: 270-287. Disponible en: https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1046.
  • Humanes, María L., M. Dolores Montero Sánchez, Ramón Molina de Dios y Alfredo López-Berini. 2013. «Pluralismo y paralelismo político en la información televisiva en España», Revista Latina de Comunicación Social, 68: 566-581. Disponible en: https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-990.
  • Igartua, Juan José y Félix Moral. 2012. «Psicología de los medios: panorama y perspectivas», Escritos de Psicología, 5 (3): 1-3. Disponible en: https://doi.org/10.5231/ psy.writ.2012.3011.
  • Jaráiz Gulías, Erika, Paulo Carlos López-López y Miguel Anxo Bastos Boubeta. 2020a. «Economía, política social y Twitter: análisis de las emociones negativas en cuatro elecciones presidenciales latinoamericanas a través del LIWC», Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 26: 270-282.
  • Jaráiz-Gulías, Erika, María Pereira-López y José Manuel Rivera-Otero. 2020b. «Análisis de emociones originadas por las publicaciones en Twitter de los candidatos a las elecciones generales de Bolivia y España en 2019», Journal of Iberian and Latin American Research, 26 (3): 371-388. Disponible en: https://doi.org/10. 1080/13260219.2020.1909858.
  • Kramer, Adam, Jamie Guillory y Jeffrey Hancock. 2014. «Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks», en Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. Pricenton: Pricenton University. Disponible en: https://doi.org/10.1073/pnas.1320040111.
  • Kühne, Rinaldo. 2014. Political news, emotions, and opinion formation. Toward a model of emotional framing effects. NCCR Working Papers, 68..
  • López-López, Paulo Carlos, Paloma Castro Martínez y Pablo Oñate. 2020a. «Agenda melding y teorías de la comunicación: la construcción de la imagen de los actores políticos en las redes sociales», Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 112: 21-34. Disponible en: https://doi.org/10.18682/cdc.vi112.4089.
  • López-López, Paulo Carlos y Pablo Oñate. 2019. «De la videopolítica a la ciberpolítica: debate entre candidatos y televisiones en cinco elecciones presidenciales», El Profesional de la Información, 28 (5): e280512. Disponible en: https://doi. org/10.3145/epi.2019.sep.12.
  • López-López, Paulo Carlos, Pablo Oñate y Álvaro Rocha. 2020b. «Social media mining, debate and feelings: Digital public opinion’s reaction in five presidential elections in Latin America», Cluster Computing, 23 (3): 1875-1886. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s10586-020-03072-8.
  • Mancini, Paolo. 2012. «Instrumentalization of the media vs. political parallelism», Chinese Journal of Communication, 5 (3), 262-280. Disponible en: http://dx.doi. org/10.1080/17544750.2012.701415.
  • Marcus, George. 2000. «Emotions in politics». Annual Review of Political Science, 3 (1): 221-250. Disponible en: https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.3.1.221.
  • Marcus, George E, John Sullivan, Elizabeth Theiss-Morse y Daniel Stevens. 2005. «The emotional foundation of political cognition: The impact of extrinsic anxiety on the formation of political tolerance judgments», Political Psychology, 26 (6): 949-963. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2005.00452.x.
  • Martínez Nicolás, Manuel. 2015. «Investigar las culturas periodísticas. Propuesta teórica y aplicación al estudio del periodismo político en España», Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 1 (1): 127-137.
  • Martínez Nicolás, Manuel, M. Luis Humanes y Enric Saperas Lapiedra. 2014. «La mediatización de la política en el periodismo español. Análisis longitudinal de la información política en la prensa de referencia (1980-2010)», Trípodos, 34: 41-59.
  • Martínez-Pandiani, Gustavo. 2006. «El impacto de la televisión en la comunicación política moderna», Signos Universitarios, 25 (1): 69-88.
  • McCombs, Maxwell y Donald L. Shaw.1972. «The agenda-setting function of mass media», Public Opinion Quarterly, 36 (2): 176-187. Disponible en: https://doi. org/10.1086/267990.
  • McLaughlin, Bryan, Derrick Holland, Bailey A. Thompson y Abby Koenig. 2020). «Emotions and affective polarization: How enthusiasm and anxiety about presidential candidates affect interparty attitudes», American Politics Research, 48 (2): 308-316. Disponible en: https://doi.org/10.1177 %2F1532673X19891423.
  • Medina-Nieto, Margarita. 2017. «La homogenización de contenidos en el duopolio privado de televisión en España: Atresmedia y Mediaset», ZER: Revista de Estudios de Comunicación. Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 22 (43): 31-52. Disponible en: https://doi.org/10.1387/zer.17760.
  • Otto, Lukas P., Fabian Thomas, Michaela Maier y Charlotte Ottenstein. 2020. «Only one moment in time? Investigating the dynamic relationship of emotions and attention toward political information with mobile experience sampling», Communication Research, 47 (8): 1131-1154. Disponible en: https://doi.org/10.1177 %2 F0093650219872392.
  • Quintas-Froufe, Natalia y Ana González-Neira. 2016. «Consumo televisivo y su medición en España: camino hacia las audiencias híbridas», El Profesional de la Información, 25 (3): 376-383. Disponible en: https://doi.org/10.3145/epi.2016. may.07.
  • Rivera Otero, José Manuel, Erika Jaráiz Gulías y Paulo Carlos López-López. 2021. «Emociones y política», en Pablo Escandón y Saudia Levoyer (eds.), Comunicación pública, pandemia y elecciones. Quito: Corporación Editora Nacional.
  • Rivera Otero, José Manuel, Nieves Lagares Diez, María Pereira López y Erika Jaráiz Gulías. 2021. «Relación entre diversos usos de las redes sociales, emociones y voto en España», Revista Latina de Comunicación Social, 79: 73-98. Disponible en: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1518.
  • Roberts, Marilyn, Wayne Wanta y Tzong-Horng Dzwo. 2002. «Agenda setting and issue salience online», Communication Research, 29 (4): 452-465. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0093650202029004004.
  • Saavedra Llamas, Marta, Rocio Gago Gelado, Nicolás Grijalba de la Calle y Andy Damián Tavárez Pérez. 2021. «Evolución de los intereses y hábitos de consumo televisivo de la audiencia española», Oceánide, 14: 17-24. Disponible en: https:// doi.org/10.37668/oceanide.v14i.60.
  • Sartori, Giovanni. 1998. «La opinión teledirigida», Claves de Razón Práctica, 79: 2-7. Serrano Puche, Javier. 2016. «Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente», Comunicar, 46: 19-26. Disponible en: https://doi. org/10.3916/C46-2016-02.
  • Seymour-Ure, Colin. 1974. The political impact of mass media. Londres: Constable; Beverly Hills: Sage.
  • Valentino, Nicholas, Ted Brader, Eric Groenendyk, Krysha Gregorowicz y Vincent Hutchings. 2011. «Election night’s alright for fighting: The role of emotions in political participation», The Journal of Politics, 73 (1): 156-170. Disponible en: https://doi.org/10.1017/S0022381610000939.
  • Van der Pas, Daphne J., Wouter Van der Brug y Rens Vliegenthart. 2017. «Political parallelism in media and political agenda-setting», Political Communication, 34 (4): 491-510. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10584609.201 6.1271374.
  • Vasilopoulos, Pavlos, George Marcus y Martial Foucault. 2018a. «Emotional responses to the Charlie Hebdo attack: Addressing the authoritarianism puzzle», Political Psychology, 39 (3): 557-575. Disponible en: https://doi.org/10.1111/pops.12439.
  • Vasilopoulos, Pavlos, George Marcus, Nicholas A. Valentino y Martial Foucault. 2018b. «Fear, anger, and voting for the far right: Evidence from the November 13, 2015 Paris terror attacks», Political Psychology, 40 (4): 679-704. Disponible en: https://doi.org/10.1111/pops.12513.
  • Wahl-Jorgensen, Karin. 2019. Emotions, media and politics. Nueva York: John Wiley and Sons.
  • Waisbord, Silvio. 2020. «¿Es válido atribuir la polarización política a la comunicación digital?: sobre burbujas, plataformas y polarización afectiva», Revista SAAP: Sociedad Argentina de Análisis Político, 14 (2): 249-279. Disponible en: https:// doi.org/10.46468/rsaap.14.2.A1.
  • Wollebæk, Dag, Rune Karlsen, Kari Steen-Johnsen y Bernard Enjolras. 2019. «Anger, fear, and echo chambers: The emotional basis for online behavior», Social Media + Society, 5 (2). Disponible en: https://doi.org/10.1177/2056305119829859.
  • Yarchi, Moran, Christian Baden y Neta Kligler-Vilenchik. 2021. «Political polarization on the digital sphere: A cross-platform, over-time analysis of interactional, positional, and affective polarization on social media», Political Communication, 38 (1-2): 98-139. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10 584609.2020.1785067.