A

  1. López Fernández, Carme
Zeitschrift:
Digilec: revista internacional de lenguas y culturas

ISSN: 2386-6691

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 8

Seiten: 36-52

Art: Artikel

DOI: 10.17979/DIGILEC.2021.8.0.8658 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Digilec: revista internacional de lenguas y culturas

Zusammenfassung

This article is about a process of compiling music and dances of oral tradition that took place in Galicia, especially during the 1990s and that became popular under the name of “recollidas”. Its relevance lies on the large number of people involved and on its influence on the current shape of traditional Galician music and dance. In addition, the poor treatment and connection of the collections with the scientific-academic field constitutes a conducive vacuum on which to investigate. Due to the scarcity of publications, we approached this research with the interview as the fundamental method for providing information, collaborating with people from the traditional music and dance sector who had participated in “recollidas” during the 1990s. In this study we conduct, through the experiences of these professionals, a project in which the phenomenon of compilation is defined, its objectives are marked, and the process and the results are also delineated. In addition, we also address some of the influences that these research works have had on the tradition itself. Lastly, we also assess the importance of these compilations and the great possibility that they offer for the future, given the existence of a large amount of material still uncatalogued and not analysed.

Bibliographische Referenzen

  • Adalid. M. (1887). Cantares viejos y nuevos de Galicia. Madrid: Pablo Martín.
  • Campos Calvo-Sotelo, J. (2008). La música popular gallega en los años de la transición política (1975-1982): reificaciones expresivas del paradigma identitario (memoria para optar ao grao de doutor). Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/8801/.
  • Clémessy, N. (2004). Emilia Pardo Bazán y Perfecto Feijóo. Elogio y defensa del folklore musical gallego. La Tribuna, 2, 65-75. http://revistalatribuna.gal/index.php/TRIBUNA/article/viewFile/22/35.
  • Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill.
  • Dopico, P. (2007). O ensino da música tradicional: perspectivas de futuro. En I congreso de ensinantes de música tradicional galega –actas-, 105-113. Orzán: Asociación de Gaiteiros Galegos.
  • Estévez, X. (2008). As gravacións da música galega (1975-2000). 500 horas de música, 500 artistas e grupos. 10.000 temas. Lugo: Editorial TrisTram S.L.
  • Feijóo, J. (2016). Este pandeiro que toco. La entrevista etnográfica como herramienta para la reconstrucción del mapa histórico del repertorio acompañado de pandero cuadrado en Galicia. En III Encuentro Iberoamericano de Jóvenes Musicólogos: actas, 331-339. Tagus-Atlanticus Associação Cultural. https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/2378596/b80448_78596170c0fc43e586b6faf494af9718.pdf .
  • Feixóo, X. (2017). Maruxa das Cortellas. Tocadora do pandeiro… Santiago de Compostela: aCentralFolque.
  • Feijóo, X. (2021). Comunicación persoal.
  • Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
  • García, A.L. (1988). As fontes do folk. Os cancioneiros. A tradición oral. Recollidas actuais. En Galicia fai dous mil anos. O feito diferencial galego. Música, v. I., Grupo Milladoiro (coord.), 225-237. Santiago de Compostela: A Editorial da Historia; Museo do Pobo Galego.
  • González, D. (1963). Así canta Galicia. Ourense: La Región.
  • González, F. (2021). Comunicación persoal.
  • Groba, X. (1998). A recompilación da música tradicional en Galicia. En Galicia fai dous mil anos. O feito diferencial galego. Música, v. II., C. Villanueva (coord.), 351-402. Santiago de Compostela: A Editorial da Historia, Museo do Pobo Galego.
  • Inzenga, J. (2005). Cantos e bailes de Galiza. Ourense: Difusora de letras, artes e ideas. (orixinal de 1888).
  • Latham, A. (coord.) (2009). Diccionario enciclopédico de la música. México D.F.: Fondo de cultura económica.
  • López Cobas, L. (2013). Historia da música en Galicia. Sarria: Ouvirmos.
  • López Fernández, C. (2021). Perspectiva de xénero na tradición galega: o rol feminino na música de tradición oral. En Actas del III Congreso de Música y Cultura para la Inclusión y la Innovación, R. Chao-Fernández, F.C. Rosa Napal, A. Chao-Fernández, C. Guillanders, & R.M. Vicente Álvarez (Eds.), 40-44. Universidade da Coruña.
  • http://hdl.handle.net/2183/28162.
  • López Fernández, C. (En prensa). La música de tradición oral en Galicia: propuesta para su clasificación. En Gestión de la cultura: lo que hacemos los humanos, Vives López (dir.). Tirant editorial.
  • Manzano, M. (1995). La jota como género musical. Un estudio musicológico acerca del género más difundido en el repertorio tradicional español de la música popular. Madrid: Editorial Alpuerto, S.A.
  • Martí, J. (1998). A tradición vista a través do folklorismo”. En Galicia fai dous mil anos. O feito diferencial galego. Música v. II, C. Villanueva (coord.), 323-350. Santiago de Compostela: A Editorial da Historia; Museo do Pobo Galego.
  • Martí, J. (1999). La tradición evocada: folklore y folklorismo. En Tradición oral, Eloy Gómez Pellón et al. (eds.), 81-108. Oiartzun: Aula de Etnografía, Universidad de Cantabria.
  • Martínez Torner, E. e Bal y Gay, J. (1933). Folk-lore musical de Melide. En Terras de Melide, 539-566. Santiago de Compostela: Seminario de Estudos Galegos - Editorial NÓS.
  • Martínez Torner, E. e Bal y Gay, J. (1973). Cancionero gallego. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • Nettl, B. (1985). Música folklórica y tradicional de los continentes occidentales. Madrid: Alianza Editorial S.A.
  • Pérez Ballesteros, J. (1885-1886). Cancionero popular gallego: y en particular de la provincia de La Coruña. Madrid: Librería de Fernando Fe.
  • Quintana, P. (1981). Recolleita [CD]. Santiago de Compostela: Clave Records.
  • Randel, D. M. (ed.) (1997). Diccionario Harvard de música. Versión española de Luis Carlos Gago. Madrid: Alianza Editorial.
  • Sampedro, C. (2007). Cancionero musical de Galicia. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza (orixinal de 1942).
  • Segade, F. (2021). Comunicación persoal.
  • Valladares, M. (1970). Cantigueiro Popular. A Coruña: Fundación da Real Academia Galega.
  • Vidal, M. (2021). Comunicación persoal.