¿Paisaje y patrimonio? Sobre una relación que conviene matizar

  1. Federico López Silvestre 1
  1. 1 Departamento de Historia del Arte. Universidad de Santiago de Compostela
Journal:
Norba: Revista de arte

ISSN: 0213-2214

Year of publication: 2021

Issue: 41

Pages: 167-184

Type: Article

DOI: 10.17398/2660-714X.41.167 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Norba: Revista de arte

Abstract

Zambrano argued that to think is to decipher feelings. Since what explains the success of landscape and heritage has sentimental roots, here we will try to elaborate a kind of reflection on the feelings involved in both. Before showing how we can think about landscape as heritage from these sentiments, I will begin by referring to two emotions that gloss the eternal issue of landscape quite well. I am referring, on the one hand, to the attachment to the known place - topophilia - and, on the other, to the feeling of wonder at the new and unknown - neophilia. Only after presenting both will we understand how, in our opinion, it is appropriate to think of landscape as heritage.

Bibliographic References

  • V. ZAMBRANO, M.: Claros del bosque, Barcelona, Seix Barral, 1986
  • John CLARE: Antología poética bilingüe, editada y tradu-cida por Eduardo Sánchez Fernández, Ourense, Linteo, 2002.
  • V. HUNT, J. D.: The Figure in the Landscape, Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 1989, p. 248.
  • CLARE, J.: “The Lament of Swordy Well”, en Selected Poetry and Prose, edited by Merryn & Raymond Williams, London, Methuen, 1986, pp. 93-99.
  • V. CONSTABLE, J.: John Constable’s Correspondance VI. The Fishers, edited by R. B. Beckett, Ipswich (Suffolk), Suffolk Records Society, 1968.
  • V. HILL, D.: “The Landscapes” en Constable’s English Landscape Scenery, London, The Promotional Reprint Company, 1992, pp. 33-54.
  • V. WAITES, I.: Common Land in English Painting, 1700-1850, Woodbridge, Boydell Press, 2012, p. 70
  • V. CONSTABLE, J.: John Constable’s Discourses, Ipswitch (Suffolk), Suffolk Records Soci-ety, 1970, p. 56
  • SANDRART, J.: Der Teutsche Academie der Bau-Bild und Mahlerey-Künste, Nürnberg, Imp. Johann-Philipp Miltenberger, 1675, t. II, p. 312 [ahora digitalizado en http://ta.sandrart.net
  • SILVESTRE, F. L.: “Un verano para la vista, o la edad de oro del paisaje” en Los pájaros y el fantasma. Una historia del artista en el paisaje, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2013, pp. 223 y ss..
  • SIMMEL, G.: «La aven-tura» en Sobre la aventura. Ensayos filosóficos, Barcelona, Península, 1988, pp. 11-26
  • ANKÉLÉ-VITCH, V.: La aventura, el aburrimiento, lo serio, Madrid, Taurus, 1989, pp. 16 y ss.
  • MILANI, R. en: Il paesaggio e un'avventura. Invito al piacere di viaggiare e di guardare, Milano, Feltrinelli, 2005.
  • V. CORBIN, A.: “L’admirable chemin de Scheveningen”, en Le territoire du vide, Paris, Flam-marion, 2010, pp. 45 y ss
  • V. BESSE, J.-M.: “La Tierra como paisaje: Brueghel y la geografía”, en La sombra de las cosas. Sobre paisaje y geografía, ed. Federico L. Silvestre, Madrid, Biblioteca Nueva, 2010, pp. 47-82.
  • GIBSON, W. S.: Mirror of the Earth: The World Landscape in Sixteenth-Century Flemish Painting, Princeton (New Jersey), Princeton University Press, 1989.
  • V. CHATEAUBRIAND: “Libro Cuarto. De lo maravilloso, o de la poesía en sus relaciones con los seres sobrenaturales. Capítulo I. La Mitología apocaba la naturaleza: los antiguos no tenían poesía llamada propiamente ‘descriptiva’ ”, en El Genio del Cristianismo, traducción de José March, Barcelona, C. y J. Mayol, 1842, tomo II, pp. 131 y ss
  • FARINELLI, F.: “El don de Humboldt: el concepto de paisaje”, en Geografía, paisaje e identidad, Madrid, Biblioteca Nueva, 2009, pp. 43 y ss.
  • MILANI, R.: “Valoración estética de los Alpes”, en El arte del paisaje, ed. Federico López Silvestre, Madrid, Biblioteca Nueva, 2007, p. 198.
  • V. HUMBOLDT, A.: Cosmos o ensayo de una descripción física del mundo, trad. Francisco Díaz Quintero, Madrid, Ed. Ramón Rodríguez de Rivera, 1851, tomo I, pp. 17-18
  • Paisaje e historia, ed. Javier Maderuelo, Madrid, Abada, 2009, pp. 9-52.
  • V. SCHILLER, F.: “El paseo / Der Spaziergang”, en Escritos sobre Schiller, seguidos de una breve antología lírica, trad. Martín Zubiría, Madrid, Hiperión, 2004, pp. 127-139
  • RITTER, J.: Paysage. Fonction de l’esthétique dans la société moderne, Besançon, L’Imprimeur, 1997
  • V. HIRSCHFELD, CH. C. L.: “De la Grandeur & de la Variété”, en Théorie de l'art des jardins,Leipzig, Heritiers de M. G. Weidmann et Reich, 1779, vol. 1, P. 186
  • KESSLER, M.: El paisaje y su sombra, Barcelona, Idea Books, 2000
  • ROSSET, C.: L ’anti-nature, Paris, PUF, 1995
  • V. BERTRAND, G.: "Le paysage entre la Nature et la Société" en Revue géographique des Py-rénées et du Sud-Ouest, t. 49, n. 2, 1978
  • BERQUE, A.: Médiance. De milieux en paysages, Paris, Be-lin/Reclus, 2000
  • ROGER, Alain: Breve tratado del paisaje, Madrid, Biblioteca Nueva, 2007
  • BESSE, J.-M.: La sombra de las cosas. Sobre paisaje y geografía, ed. Federico López Silvestre, Madrid, Biblioteca Nueva, 2010.
  • V. CHOAY, F.: Património e Mundialização, Évora, Licorne / CHAIA, 2010, p. 23.
  • V. MARCHÁN, S.: “Patrimonio: resistir en la globalización”, en Astrágalo. Cultura de la arquitectura y la ciudad, n. 20, Julio 2015, pp. 35-46.