Estereotipos y humor en el discurso publicitario. A propósito de las dos campañas televisivas de V&T de Nestea

  1. Estévez-Rionegro, Noelia 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Textos en proceso: Revista de Lengua y Lingüística del Español

ISSN: 2001-967X

Ano de publicación: 2021

Volume: 7

Número: 2

Páxinas: 39-51

Tipo: Artigo

DOI: 10.17710/TEP.2021.7.2.3ESTEVEZ-RIONEGRO SCOPUS: 2-s2.0-85130703056 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Textos en proceso: Revista de Lengua y Lingüística del Español

Resumo

All advertising discourse is created from argumentation mechanisms; however, these vary, generally, depending on the effectism sought, so that the basic patterns can be altered to produce a certain reaction in the recipient. This is the case of counter-argumentation and irony, which, humorously, pervade current audiovisual advertising. Counter-argumentative, refutatory and ironic advertising speeches are especially interesting at a sociolinguistic level, since the keys necessary to disambiguate the message lie in the topoi or common places shared by the speaking communities, and the addressee has to resort to them to capture the sense of the speech. The construction of stereotypes, so present in advertisements, also depends on knowledge of the world, society and culture. Advertising recreates stereotypes as a strategy for selecting the audience and mimicking the recipient, so that it produces an immediate identification, which captures their attention and arouses their interest in the product. In this way, the audiovisual advertising discourse is created according to stereotypical social behavior patterns that are reflected not only through the image but also in the linguistic manifestations, which try to emulate those of the stereotype portrayed. This is shown by the discursive analysis carried out from two advertising campaigns for the same product, V&T by Nestea: one of them aimed at a female audience and the other, at a male audience; where it is appreciated how the communicative strategies are adapted to the addressee to build a discourse that is linguistically associated with the stereotype and produces the identification between both.

Referencias bibliográficas

  • Adam, J. M. y Bonhome, M. (1997). La argumentación publicitaria. Madrid: Cátedra, 2000.
  • Amossy, R. (2000). L’argumentation dans le discours. Paris: Nathan Université.
  • Anscombre, J. C. y Ducrot, O. (1988). La argumentación en la lengua. Madrid: Gredos, 1994.
  • Calero Fernández, M. Á. (2013). Análisis sociolingüístico de las creencias en torno al habla femenina y al habla masculina. En Montoya Abat, B. y Mas i Miralles, A. (Coords.); Gimeno-Menéndez, F. (Hom.), Studia linguistica in honorem Francisco Gimeno Menéndez (pp. 353-374). San Vicent del Raspeig: Publicacions de la Universitat d’Alacant.
  • Estévez-Rionegro, N. (2021). Estrategias discursivas de la denominada antipublicidad. En Cid Fernández, X. M., García Señorán, Mª del M., Mociño González, I. (Coords.), Novas realidades, novas reflexións e propostas de acción (pp. 207-219). Santiago de Compostela: Andavira.
  • García Mouton, P. (2003). Así hablan las mujeres: curiosidades y tópicos del uso femenino del lenguaje. Madrid: La esfera de los libros.
  • Gómez Torrego, L. y Robles Ávila, S. (2014). Transgresiones idiomáticas en el lenguaje de la publicidad. Madrid: Cátedra
  • Jakobson, R. (1963). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Planeta, 1985.
  • López Díaz, M. (2008). El humor como procedimiento discursivo en los anuncios publicitarios. Revie Romane, 43 (1), pp. 25-62. https://doi.org/10.1075/rro.43.1.03lop
  • López Díaz, M. (2010). Quand un discours feint d’argumenter contre lui-même. En Iliescu, M., Sillei-Runggaldier H. y Danler, P. (Eds.), Actes du XXV Congrès International de Linguistique et Philologie Romanes (Innsbruck, 3-8 septembre 2007) (pp. 467-476). Berlin: Walter de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110231922.5-467
  • Lozano Domingo, I. (1995). Lenguaje femenino, lenguaje masculino. ¿Condiciona nuestro sexo la forma de hablar? Madrid: Minerva Ediciones.
  • Perelman, C. y Olbrechts-Tyteca, L. (1969). The new rhetoric: A treatise on argumentation. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
  • Perelman, C. (1969). Le Champ de l'argumentation. Bruxelles: Presses Universitaires de Bruxelles.
  • Plantin, C. (1998). La argumentación. Barcelona: Ariel.
  • Roch, E. (1977). Human Categorization. En Warren, N. (Ed.), Advances in Cross-Cultural Psychology (pp. 1-72). London: London Academic Press.
  • Romero Gualda, M. V. (2006). Lo imprevisible en el mensaje publicitario. En Casado Velarde, M., González Ruiz, R. y Romero Gualda, M. V. (Coords.), Análisis del discurso: lengua, cultura, valores: Actas del I Congreso Internacional (Vol. 1, pp. 775-788) Madrid: Arco Libros.
  • Romero Gualda, M. V. (2010). Persuasión y sintaxis publicitaria. En Robles Ávila, S. y Romero Gualda, M. V. (Coords.), Publicidad y lengua española: un estudio por sectores (pp. 150-162). Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Salway, A. y Martinec, R. (2002). Some ideas for modeling image-text combinations. http://epubs.surrey.ac.uk/508/1/fulltext.pdf. Fecha de consulta: 20/11/2021
  • Tannen, D. (1990). You Just Don´t Understand: Women and Men in Conversation. New York: Ballantine.
  • Urbina Fonturbel, R. (2020). La función del ‘delectare’ en la argumentación publicitaria: el humor como estrategia persuasiva en la publicidad. Language Design: Journal of Theoretical and Experimental Linguistics, Vol. extra 1, pp. 17-30.
  • Urbina Fonturbel, R. (2018). El humor en la publicidad desde la perspectiva de la retórica y el análisis del discurso. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Vol. extra 2, pp. 44-72.
  • Versión femenina: https://www.youtube.com/watch?v=lYP1_1Hf414 (minuto 0:15 a 0:45) Fecha de consulta: 20/11/2021.
  • Versión masculina: https://www.dailymotion.com/video/x4pfp3 Fecha de consulta: 20/11/2021.