Transparencia e información pública en las televisiones del Ecuadorel caso de Ecuavisa y TC Televisión

  1. López-López, Paulo Carlos
  2. Márquez-Domínguez, Carmelo
  3. Molina Rodríguez-Navas, Pedro
  4. Ramos-Gil, Yalitza Therly
Revista:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Ano de publicación: 2018

Número: 73

Páxinas: 10

Tipo: Artigo

DOI: 10.4185/RLCS-2018-1308 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Resumo

This research article presents the results of the application of 62 indicators of transparency and access to public information to two Ecuadorian television corporations. Methods: The study uses a purpose-created panel of indicators divided into five blocks, following the method developed by the Infoparticipa project, for the analysis of the websites of Ecuavisa and TC Televisión. The results of the evaluation of the level of transparency of these corporations is available in the Infometro section of the online platform www.mapainfoparticipa.com. Results: The selected media companies are not very transparent: the lowest scores were obtained in the identification of senior executives and the management of collective resources, while the highest scores were obtained in the area of information for participation. Discussion and conclusions: These types of organisations do not comply with the indicators of access to public information and transparency, despite having a broad regulatory development. These corporations do not disclose basic data and the information they do publish is often unclear, insufficient and inaccessible.

Información de financiamento

* Investigación financiada. Los resultados de este artículo forman parte de los trabajos exploratorios del proyecto de I+D “Indicadores de Gobernanza, Financiación, Rendición de Cuentas, Innovación, Calidad y Servicio Público de las RTV Europeas Aplicables a España en el Contexto Digital” (CSO2015-66543-P), del Programa Estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de Excelencia, Subprograma Estatal de Generación de Conocimiento del Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España; de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación XESCOM” (ED341D R2016/019), apoyado por la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia, coordinada por el grupo Novos Medios de la Universidad de Santiago de Compostela, con la participación de los grupos CP2 y TI3 de la Universidad de Vigo e iMARKA de la Universidad de A Coruña; del Observatorio de Transparencia y Buen Gobierno del Ecuador del grupo de investigación Medios, Tecnologías Aplicadas y Comunicación de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra; y el I+D+I 2016-2018 CSO2015-64568-R “Metodologías y modelos de información para el seguimiento de la acción de los responsables de los gobiernos locales y la rendición de cuentas” a cargo del Laboratorio de Periodismo y Comunicación para la Ciudadanía Plural (LPCCP) de la Universitat Autònoma de Barcelona.

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