La transferencia de conocimiento desde la universidad innovadora. Un modelo de gestión de la información en el contexto digitalel caso de estudio PIEDD

  1. Castelló Mayo, Enrique
  2. López Gómez, Antía
  3. Méndez Fernández , Roi
Revista:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Ano de publicación: 2019

Número: 74

Páxinas: 537-553

Tipo: Artigo

DOI: 10.4185/RLCS-2019-1344 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista Latina de Comunicación Social

Resumo

To continue fulfilling the imperative need to generate and transfer knowledge and innovation, universities must meet the growing demands of a society that is undergoing an unstoppable process of global digital migration. In this sense, since its creation in 2009 to the present, the Platform for Innovation and Experimentation in Digital Diversity (PIEDD)of the University of Santiago de Compostelahas carried out R&D projects in technology innovation and vocational training in the context of design, generation and management of all kinds of digital content, which constitutes a pioneering experience of collaboration between almost one hundred prestigious researchers working from as heterogeneous and concomitant disciplinary fields as computer sciences, ICT, applied physics, mathematics, journalism and audio-visual communication and advertising.

Referencias bibliográficas

  • Beetham, H. y Sharpe, R. (2013): Rethinking pedagogy for a digital age: Designing for 21st century learning. New York, Routledge. ISBN: 978-0-415-53996-8
  • Blau, G., Snell, Corinne M., Campbell, D., Viswanathan, K., Aaronson, W. y Karnik, S. (2015): “Professional development engagement”. Journal of Assessment and Institutional Effectiveness, 4(1), pp. 1-26 .https://doi.org/10.5325/jasseinsteffe.4.1.0001
  • Briggle, A. y Clifford, G. C. (2017): “Media and communication”. In: Frodeman, R., Klein, J. T., Pacheco, R. C. S. The Oxford handbook of interdisciplinarity. (pp. 201-213). Oxford University Press. http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198733522.001.0001
  • Canavilhas, J. (2015): “Nuevos medios, nuevo ecosistema”. El profesional de la información, 24(4), pp. 357-362. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.01
  • Castelló, E., Méndez, R., López, A., Flores, J. y Sánchez-Vila, E. (2016): “Research, Development and Creativity in Ubiquitous Technologies in University: CIDUS Contribution”. In: Aguado, J. M., Feijóo, C. y Martínez, I. Emerging Perspectives on the Mobile Content Evolution. (pp. 284-312). Hershey, PA: IGI Global. https://dx.doi.org/10.4018/978-1-4666-8838-4.ch015
  • Castelló, E. (2012): “Cidus, de la integración digital a la consiliencia”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, pp. 233-242. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40977
  • Christensen, C. M. y Eyring, H. J. (2011): “The innovative university: Changing the DNA of higher education from the inside out”. ESC: English Studies in Canada, 42(1-2), pp. 217-231.https://doi.org/10.1353/esc.2016.0000
  • Comunian, R., Gilmore, A. y Jacobi, S. (2015): “Higher education and the creative economy: creative graduates, knowledge transfer and regional impact debates”. Geography Compass, 9(7), pp. 371-383. https://doi.org/10.1111/gec3.12220
  • De La Torre, E. M., Agasisti, T. y Perez-Esparrells, C. (2017): “The relevance of knowledge transfer for universities’ efficiency scores: an empirical approximation on the Spanish public higher education system”. Research Evaluation, 26(3), pp. 211-229. https://doi.org/10.1093/reseval/rvx022
  • Díaz, A., Gómez, M. y Molina, A. (2017): “A comparison of online and offline consumer behaviour: An empirical study on a cinema shopping context”. Journal of Retailing and Consumer Services, 38. pp. 44-50. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.05.003
  • Díaz-Hermida, F., Bugarín, A., Cariñena, P., Mucientes, M. y Losada, D. E. (2009): “Fuzzy quantification in two real scenarios: Information retrieval and mobile robotics”. International Journal of Intelligent Systems, 24(6), pp. 572–586.https://doi.org/10.1002/int.20349
  • Domínguez-Martín, E. (2015): “Periodismo inmersivo o cómo la realidad virtual y el videojuego influyen en la interfaz e interactividad del relato de actualidad”. El profesional de la información, 24(4), pp. 413-423. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.08
  • Etzkowitz, H. y Zhou, C. (2017): The Triple Helix: University–Industry–Government Innovation and Entrepreneurship. New York, Routledge. ISBN: 978-1-138-65948-3
  • Feijóo, C. (2013): “Soportes digitales y transformación de las industrias de contenidos”. El profesional de la información, enero-febrero, 22(1), pp. 5-9. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2013.ene.01
  • Flores, J., Otero, A., Mallo, E. y Arenas, R. (2010): “Sistemas de visualización inmersiva, interactivos y de bajo coste en museos y espacios públicos”. Virtual Archaeology Review, 1(1). pp. 84–89. https://doi.org/10.4995/var.2010.4796
  • Freire, R. (2013): Neuromarketing y seguridad vial: evaluación de la respuesta emocional ante anuncios televisivos de divulgación de la seguridad vial mediante software afect, cued review y test de recuerdo. Doctoral Thesis, Universidade de Santiago de Compostela. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=122351
  • Hesmondhalgh, D. (2005): “Media and cultural policy as public policy: the case of the British Labour government”. International journal of cultural policy, 11(1), pp. 95-109. https://doi.org/10.1080/10286630500067861
  • Kopcha, T. J., Rieber, L. P. y Walker, B. B. (2016): “Understanding university faculty perceptions about innovation in teaching and technology”. British Journal of Educational Technology, 47(5), pp. 945-957. https://doi.org/10.1111/bjet.12361
  • Leavy, P. (2016): Essentials of transdisciplinary research: Using problem-centered methodologies. London / New York. Routledge. ISBN: 978-1-59874-594-4
  • Ledo-Andión, M., López, A. y Castelló, E. (2017): “The Role of Original Version Cinema into the European Digital Space”. Comunicar, 25(51), pp. 73-81.https://doi.org/10.3916/c51-2017-07
  • Ledo-Andión, M., López, A. y Castelló, E. (2014): “Creative Destruction as Economic Pattern of Europe’s Small-Scale Audiovisual Media Markets and Minority-Language Film Industries”. China-USA Business Review, 12(1), pp. 12-19.https://doi.org/10.17265/1537-1514/2014.01.002
  • Ledo-Andión, M. y Castelló, E. (2013): “Cultural Diversity across the Networks: The Case of National Cinema”. Comunicar, 20(40), pp. 183-191.https://doi.org/10.3916/c40-2013-03-09
  • Luaces, D., Villarroya, S., Méndez, R., Viqueira, J. R. R. y Cotos, J. M. (2015): “Sistema para la extracción de entidades geográficas asociadas a telediarios: construcción de mapas para lengua castellana y gallega a traves de HBBTV”. VI Congreso de TV Digital Interactiva - IV Jornadas Iberoamericanas de Aplicaciones y Usabilidad de la TVDi 2015. pp. 263-273. ISBN: 978-84-608-5567-5
  • Méndez, R. (2017): Advanced visualization and interaction applied to virtual scenarios. Doctoral Thesis, Universidade de Santiago de Compostela. http://hdl.handle.net/10347/15338
  • Méndez, R., Flores, J., Castelló, E. y Viqueira, J. R. R. (2018): “New distributed virtual TV set architecture for a synergistic operation of sensors and improved interaction between real and virtual worlds”. Multimedia Tools and Applications, 77(15), pp. 18999- 19025. https://doi.org/10.1007/s11042-017-5353-y
  • Méndez, R., Flores, J., Castelló, E. y Viqueira, J. R. R. (2017): “Natural interaction in virtual TV sets through the synergistic operation of low-cost sensors”. UAIS. Universal Access in the Information Society, 16(62), pp. 1-13. https://doi.org/10.1007/s10209-017-0586-0
  • Méndez, R., Flores, J., Castelló, E., Arenas, R. y Villarroya, S. (2015): Sensorización avanzada para estudios virtuales de televisión. VI Congreso de TV Digital Interactiva - IV Jornadas Iberoamericanas de Aplicaciones y Usabilidad de la TVDi 2015. pp. 275 – 281. ISBN: 978-84-608-5567-5
  • Méndez, R., Otero, A., Jarque, S. y Flores, J. (2012): “Exploración en tiempo real de la reconstrucción virtual de los instrumentos del Pórtico de la Gloria”. VAR. Virtual Archaeology Review, 3, pp. 49–53. ISBN: 978-84-608-5567-5
  • Mobjörk, M. (2010): “Consulting versus participatory transdisciplinarity: A refined classification of transdisciplinary research”. Futures, 42(8), pp. 866-873.https://doi.org/10.1016/j.futures.2010.03.003
  • Ortega-Mohedano, F. (2013): “El método Delphi, prospectiva en Ciencias Sociales a través del análisis de un caso práctico”. Revista EAN, 64, pp. 31-54.http://www.redalyc.org/pdf/206/20612981004.pdf
  • Peppard, J. y Ward, J. (2016): The strategic management of information systems: Building a digital strategy. Hoboken, John Wiley & Sons. ISBN: 9780470034675
  • Rasmussen, E. y Wright, M. (2015): “How can universities facilitate academic spin-offs? An entrepreneurial competency perspective”. The Journal of Technology Transfer, 40(5), pp. 782-799. https://doi.org/10.1007/s10961-014-9386-3
  • Salaverría, R. (2016): “Redefinir al comunicador”. El profesional de la información, 25(2), pp. 163-167. https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.02
  • Salaverría, R. (2015): “Los labs como fórmula de innovación en los medios”. El profesional de la información, 24(4), pp. 397-404. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.06
  • Shevchenko, V., Bychkov, O. y Shevchenko, A. (2017): “Dynamic objects emergency state monitoring by means of smartphone dynamic data”. In Experience of Designing and Application of CAD Systems in Microelectronics (CADSM), 14th International Conference, pp. 292-294. https://doi.org/10.1109/CADSM.2017.7916138
  • Turcan, R. V. y Gulieva, V. (2016): “University Internationalization and University Autonomy: Toward a Theoretical Understanding”. In: Turcan, Romeo, V.; Reilly, John E.; Bugaian, Larisa. (Re)Discovering University Autonomy: The Global Market Paradox of Stakeholder and Educational Values in Higher Education. New York: Palgrave Macmillan, pp. 215-235.https://doi.org/10.1057/9781137388728_15
  • Edward Osborne, W. (1998): Consilience: the Unity of Knowledge. New York, Knopf. ISBN: 0965058301