Paradigmas en contactoel medievalismo en diálogo con la literatura comparada y la literatura mundial

  1. Camino Plaza, Laura
Revista:
452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

ISSN: 2013-3294

Ano de publicación: 2019

Número: 20

Páxinas: 55-65

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: 452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

Resumo

Despite the scarce presence of medieval studies in the institutions and in the agendas engaged with comparative and world literature, those conducting research on the Middle Ages easily apply methods of these paradigms. This article deals with the frictions between medievalism, comparative literature and world literature, to show the relevance of approaching ancient texts from a perspective that foregrounds the dialogue between different yet complementary ways of seeing and doing. To this purpose, the paper examines the circulation, translation and re-semantization of certain Ovidian works by some literatures and arts of the European Middle Ages as an instance of such a dialogue.

Referencias bibliográficas

  • ALTSCHUL, N. (2008): «Postcolonialism and the Study of the Middle Ages», History Compass 6, 1-19.
  • BOTERO, M. (2010): «Las traducciones de Ovidio en la Edad Media: el Lai de Narcisse», Hermeneus. Revista de Traducción e Interpretación, 12, 1-16.
  • DAMROSCH, D. (2003): What Is World Literature?, Princeton: Princeton University Press.
  • DAVIS, K. y ALTSCHUL, N. (2009): «Introduction: The Idea of ‘The Middle Ages’ Outside Europe» en Davis, K. y Altschul, N. (eds.), Medievalisms in the Postcolonial World: The Idea of «the Middle Ages» Outside Europe, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1-24.
  • DÍEZ, F. (2012): «La ilustración de Ovidio en el siglo XV y la recuperación de la imagen mitológica» en Barral, D. et al. (coords.), Mirando a Clío. El arte español espejo de su historia, Santiago: Universidade de Santiago de Compostela, Servicio de Publicacións e Intercambio Científico, 343-357.
  • DOMÍNGUEZ, C. (2001): «Literatura Comparada, medievalismo y la crisis del eurocentrismo. ¿Emergencia de una nueva disciplina?», Voz y letra: Revista de literatura, 12/2, 3-34.
  • DOMÍNGUEZ, C. (2005): «Os horizontes da teoría interliteraria na Península Ibérica: recepción e campo de probas», Boletín Galego de Literatura, 34/2, 37-65.
  • DOMÍNGUEZ, C. (2007): «Medieval Literatures as a Challenge to Comparative Literature. A Reflection on Non-National Cultural Formations» en Bessière, J. (coord.). Quels paradigmes pour la littérature?, Monográfico de Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée, 31/4, 399-418.
  • DOMÍNGUEZ, C. (2012): «Circulation in Premodern World: Historical Context, Agency, and Physicality», Primerjalna književnost, 1/35, 37–49.
  • DOMÍNGUEZ, C. (2016): «World Literature, Circulation, and the Middle Ages», Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée, 43/3, 342-359.
  • ELIAS, N. (2000): The Civilizing Process: Sociogenetic and Psychogenetic Investigations, New Jersey: Wiley-Blackwell.
  • GIKANDI, S. (2009): «Africa and the Signs of Medievalism» en Davis, K. y Altschul, N. (eds.), Medievalisms in the Postcolonial World: The Idea of «the Middle Ages» Outside Europe, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 369-82.
  • GUILLÉN, C. (1985): Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica.
  • HERMAND-SCHEBAT, L. (2014): «John of Salisbury and Classical Antiquity» en Grellard, C. y Lachaud, F. (eds.), A Companion to John of Salisbury, vol. 57, Leiden: Brill, 180-215, <https://archive.org/details/ACompanionToJohnOfSalisbury>, [02/06/2018].
  • KANT, I. (1994) [1784] [Jaramillo, R., trad.]: «Repuesta a la pregunta: ¿qué es la Ilustración?», Revista Colombiana de psicología, 3, 7-10.
  • KNOX, P. (2002): «The Heroides: elegiac voices» en Weiden-Boid, B. (ed.), Brill’s Companion to Ovid, Leiden: Brill, 117-139.
  • LABRADOR, G. (2014): «Ascensores en caso de incendio. ¿Qué podemos hacer con la literatura del pasado y con el pasado literario?» en Pascua, E. e Izquierdo, J. (eds.), ¿Qué podemos hacer con el pasado?, Madrid: Contratiempo, 103-107.
  • MATTHEWS, D. (2015): Medievalism: A Critical Theory, Cambridge: D.S Brewer.
  • NEWMAN, B. (2016): Making Love in the Twelfth Century. «Letters of Two Lovers» in Context, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  • NICHOLS, R. (2010): «Postcolonial Studies and the Discourse of Foucault: Survey of a Field of Problematization», Foucault Studies, 9, 111-114.
  • OSBORNE, P. (1995): The Politics of Time: Modernity and Avant-Garde, London: Verso.
  • SABOT, A. (1981): «Les Heroïdes d’Ovide: Preciosité, Rétorique et poésie», ANRW II 31/4, 2552-2636.
  • SWIGGERS, P. (1982): «Methodological Innovation in the Comparative Study of Literature», Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée, 9/1, 19-26.
  • SYMES, C. (2011): «When we Talk about Modernity», The American Historical Review, 116/3, 715-726.
  • TRAUBE, L. y Lehmann, P. (1965) [1911]: Einleitung in die lateinische philologie des mittelalters, München: C.H. Beck.
  • TYLER, E. (2017): England in Europe: English Royal Women and Literary Patronage, c.1000–c.1150, Toronto: University of Toronto Press.
  • UTZ, R. (2017): Medievalism: A Manifesto, Kalamazoo: Arc Humanities Press.
  • VERDUCCI, F. (1985): Ovid’s Toyshop of the Heart: Epistulae Heroidum, Princeton: Princeton University Press.
  • VERDUIN, K. (1997): «Shared Interests of SIM and MFN», Medieval Feminist Newsletter, 23/1, 33-35.
  • WEISSTEIN, U. (1975): Introducción a la literatura comparada, Barcelona: Planeta.
  • WHEELER, S. (2004): «Before the «aetas Ovidiana»: mapping the early reception of Ovidian elegy», Hermathena, 177/178, 9–26.
  • YOUNG, H. (2013): «Place and Time: Medievalism and Making Race», The Year’s Work in Medievalism,28, 2-6.