La televisión educativa en Españala oferta de Atresmedia, Mediaset y RTVE

  1. Marta Rodríguez-Castro 1
  2. Ana María López-Cepeda 2
  3. Xosé Soengas-Pérez 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Year of publication: 2022

Issue Title: La educación en clave audiovisual y multipantalla

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 203-221

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.25.1.30952 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Abstract

This paper provides an overview on the origins and the evolution of educational television in Spain and, then, studies the current offer of the three main Spanish audiovisual groups, in order to assess the current situation. To achieve this purpose, we first carried out a literature review and, later, we applied a content analysis, being a specific methodology, to the television programming of Atresmedia, Mediaset and RTVE during the week between the 19th and the 25th of April, 2021. We have utilized an analysis sheet that allowed us to identify the main characteristics of the educational programs that are broadcasted in each channel (duration, broadcast schedule, frequency, genre, type of production and model of educational television, according to the categorization of Pérez Tornero, 2007). Based on the conducted research, it can be concluded that educational television in Spain is dominated by external production content and that the percentage of formats produced within the European Union (51,3%) and outside the EU (48,7%) are very similar. Another feature that has been identified is that television contents are expanded towards the digital arena, in the websites of the media groups within our sample. This dynamic confirms that there is an expansion of educational television towards new media, which can also be exploited for educational purposes. However, educational television in Atresmedia and Mediaset occupies a marginal space in Spanish television programming compared to RTVE.

Bibliographic References

  • Albero-Andrés, M. (2001). Infancia y televisión educativa en el contexto multimedia. Comunicar, 9(17), 116-121. https://doi.org/10.3916/C17-2001-17
  • Antona Jimeno, T. (2014). Los orígenes de la Televisión Educativa en TVE (1958-1966). Estudios sobre el Mensaje Periodístico. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.45099
  • Balanzategui, J., Burke, L., y McIntyre, J. (2021). ‘What would Bandit do?’: reaffirming the educational role of Australian children’s television during the COVID-19 pandemic and beyond. Media International Australia, 178(1). https://doi.org/10.1177/1329878X20948272
  • Codina, L. (2017). Revisiones sistematizadas y cómo llevarlas a cabo con garantías: Systematic reviews y SALSA Framework. https://www.lluiscodina.com/revision-sistematica-salsa-framework/
  • Digón-Regueiro, P. (2008). Programación infantil y tv sensacionalista: entretener, desinformar, deseducar. Comunicar, 16(31), 65-76. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-008
  • EBU (2020). Lessons from lockdown exploring children’s broadcasting. Ginebra: European Broadcasting Union. https://www.ebu.ch/news/2020/05/ebu-lessons-from-lockdown-exploring-childrens-broadcasting
  • Emanuel, S. (1993). Cultural Television: Western Europe and the United States. European Journal of Communication, 8(2), 131-147. https://doi.org/10.1177/0267323193008002001
  • Francés i Doménech, M. (2005). ¿Es posible la televisión educativa en la multidifusión digital? Comunicar, 25(2). https://doi.org/10.3916/C25-2005-160
  • Fuenzalida, V. (2016). La nueva televisión infantil. Fondo de Cultura Económica.
  • García Mantilla, A., Mayugo i Majó, C., Fernández Baena, J., y Tucho, F. (2006). Televisión comunitaria y televisión educativa: televisión de y para la sociedad civil. Documentación Social. Revista de Estudios Sociales y de Sociología Aplicada, 140, 111-128.
  • Gómez-Calderón, B., y González-Cortés, M. E. (2004). La televisión educativa en España. Estructura y audiencias. Universidad de Málaga http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/9/370/fec_01_com_gomez_b.pdf
  • González-Delgado, M. (2020). «Estar a la altura de nuestro tiempo»: la televisión educativa, la UNESCO y la modernización de la enseñanza en el franquismo. Hispania, 80(265), 597–627. https://doi.org/10.3989/hispania.2020.017
  • Grummell, B. (2009). The Educational Character of Public Service Broadcasting. European Journal of Communication, 24(3), 267-285. https://doi.org/10.1177/0267323109336756
  • Gutiérrez, A., y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 38, 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
  • Ibáñez, J. L., Pérez, J. C., y Zabildea, B. (1999). Televisión y programación infantil en Euskadi. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 7.
  • Lukács, M. (2007). Education in the Transition to Public Service Media. En G. F. Lowe y J. Bardoel (Eds.), From Public Service Broadcasting to Public Service Media (pp. 199-214). Nordicom.
  • Meyer, M. (1992). Aspects of School Television in Europe. Saur.
  • Michalis, M. (2012). Balancing public and private interests in online media: the case of BBC Digital Curriculum. Media, Culture & Society, 34(8), 944-960. https://doi.org/10.1177/0163443712455557
  • Mihelj, S., Kondor, K., y Štětka, V. (2021). Audience Engagement with COVID-19 News: The Impact of Lockdown and Live Coverage, and the Role of Polarization. Journalism Studies. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1931410
  • Molina Santonja, M. D. (2020). Análisis de la capacidad formativa de la televisión. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 38(2), 87-112. https://doi.org/10.14201/et202038287112
  • Montaña Blasco, M., Ollé Castellà, C., y Lavilla Raso, M. (2020). Impacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en España. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 155-167. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1472
  • Montenegro, A. M. (2021). Costa Rica’s educational scenario in times of COVID-19 pandemic. Educational Media International. https://doi.org/10.1080/09523987.2021.1930483
  • Pérez Tornero, J. M. (1994). El desafío educativo de la televisión. Paidós.
  • Pérez Tornero, J. M. (2007). La televisión educativo-cultural en España: bases para un cambio de modelo. En J. M. Pérez Tornero et al. (Eds.), Alternativas a la televisión actual (pp. 29-99). Gedisa.
  • Pujadas-Capdevila, E. (2011). La televisión de calidad. Contenidos y debates. Universitat Autónoma de Barcelona, Universitat Jaume I, Universitat Pompeu Fabra, Universitat de València
  • Quinteiro Otero, E. (2014). Cara unha televisión educativa centrada no desenvolvemento global do neno: o caso de Pocoyó [Tesis Doctoral, Universidade de Santiago de Compostela]. Minerva, Repositorio Institucional de la USC. http://hdl.handle.net/10347/13049
  • Samudio Granados, M., Maruri Castillo, M., y Ponce-Cordero, R. (2021). Voices and images of hope: the rebirth of educational television in times of COVID-19. Journal of Children and Media, 15(1), 65-68. https://doi.org/10.1080/17482798.2020.1858901
  • Serrano, M., y Ojeda Castañeda, G. (2007). Televisión educativa y audiencias: una aproximación conceptual. Tecnología y Comunicación Educativas, 21(44), 4-15. https://biblat.unam.mx/hevila/Tecnologiaycomunicacioneducativas/2007/vol21/no44/1.pdf
  • Vázquez-Barrio, T. (2009). Evaluación de la calidad de la programación infantil de las televisiones generalistas españolas. Revista Latina de Comunicación social, 12(64), 844-861. https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-866-844-861
  • Zorrilla Abascal, M. L. (2016). Transmedia intertextualities in educational media resources: The case of BBC Schools in the United Kingdom. New Media & Society, 18(11), 2629-2648. https://doi.org/10.1177/1461444815590140