Building fields of education from Pedagogyknowledge of education and common activity
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1697-5200, 2172-3427
Ano de publicación: 2021
Volume: 19
Número: 2
Páxinas: 81-111
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista de investigación en educación
Resumo
Education is a real field that people may know through different forms of knowledge. Several types of knowledge and rationality are useful for making knowledge of education: philosophical theories, practical theories, applied research, substantive theories have let them build it. To a higher extent, knowledge of education has already made particular and specific concepts. This work insists on the difference between knowledge of cultural areas and the specialized and specific knowledge of education: pedagogical knowledge. The focus is to form criteria on the importance of Pedagogy in the construction of education fields. Knowledge of education makes it possible to build fields of education over cultural areas, transforming information into knowledge and knowledge into education. We have to educate “with” the cultural area and this requires adjusting to the meaning of educating and executing pedagogical function with competence, establishing the educational relationship in which knowledge of education and common activity are necessary means. We shall see how the pedagogical function generates intervention by means of internal and external common activities. By executing the external common activity, we improve and train the internal activities-capacities: without the activity it is impossible to educate with the cultural area and through the activity it becomes possible for the educate to be an actor-agent and an increasingly better author-agent of his own projects and acts. Without the knowledge of education, fields of education cannot be built and therefore we cannot educate with the cultural area. Without the common activity it is impossible to educate and by means of the educational relationship we can achieve the concordance between educational values and feelings to make the effective transition from knowledge to action in every built education field. And so, we can conclude from Pedagogy that knowledge of education and common activity are necessary means of the educational relationship to educate with the cultural area, in every built education field.
Referencias bibliográficas
- Belth, M. (1971). La educación como disciplina científica. El Ateneo. Berliner, D.C. (1986). In Pursuit of the Expert Pedagogue. Educational Researcher, 15(7), 5-13.
- Biesta, G., Allan, J. & Edwards, R. (Eds.) (2014). Making a Difference in Theory: The Theory Question in Education and the Education Question in Theory. Routledge.
- Broudy, H.S. (1977). Types of Knowledge and Purpose of Education. In R. C. Anderson et al., Schooling and the Acquisition of Knowledge (pp. 1-17). Laurence Erlbaum Associates.
- Carr, W. (2006). Education without Theory. British Journal of Educational Studies, 54(2), 136-159.
- Carr, D. (2014). Diverse Senses, and Six Conceptions, of Education. Revista española de pedagogía, 72(258), 219-230.
- Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Martínez Roca.
- Colom, A.J. (2006). La teoría de la educación en su doble dimensionalidad: como teoría acerca de la realidad y como teoría acerca del saber educativo. Revista Portuguesa de Pedagogía, 40-1, 143-163.
- Dewey, J. (1998). Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Paidós.
- Esteve, J.M. (2010). Educar: un compromiso con la memoria. Un libro para educar en libertad. Octaedro.
- García Aretio, L., Ruiz Corbella, M. & García Blanco, M. (2009). Claves para la educación. Actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. Narcea.
- Gil Cantero, F. (2011). “Educación con teoría”. Revisión pedagógica de las relaciones entre la teoría y la práctica educativa. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 23(1), 19-43.
- Gil Cantero, F. (2018). Escenarios y razones del antipedagogismo actual. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 29-51. Hirst, P.H. (1966). Educational Theory. In J.W. Tibble, The Study of Education (pp. 29-58). Routledge and Kegan Paul.
- Hirst, P.H. (1974). Knowledge and the Curriculum. A Collection of Philosophical Papers. Routledge and Kegan Paul.
- Ibáñez-Martín, J.A. & Fuentes, J.L (Eds.) (2021). El cultivo de la inteligencia en la adolescencia. Revista española de pedagogía, 79(278), 5-177.
- Jover, G. & Thoilliez, B. (2010). Cuatro décadas de Teoría de la educación: ¿una ecuación imposible? Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria, 22(1-2010), 43-64.
- Longueira, S., Touriñán, J.M. & Rodríguez, A. (2019). Valores educativos comunes y específicos: análisis descriptivo de su integración pedagógica en las materias escolares a partir de la percepción de los docentes sobre su actividad. Revista Boletín Redipe, 8(6), junio, 23-49.
- Martínez, M. et al. (2016). La Educación, en teoría. Síntesis. Naval, C., Bernal, A., Jover, G. & Fuentes, J. L. (Coords.) (2020). Perspectivas actuales de la condición humana y la acción educativa. Dykinson.
- Novak, J. (1977). The Theory of Education. New York, Ithaca: Cornell University Press. (edition in spanish: Teoría y práctica de la educación. Alianza Universidad. 1988).
- O'Connor, D.J. (1971). Introducción a la filosofía de la educación. Paidós.
- Perines, H. (2018). ¿Por qué la investigación educativa no impacta en la práctica docente? Estudios sobre educación, 34, 9-27.
- Peters, R.S. (1969). El concepto de educación. Paidós.
- Peters, R.S. (1979). Ethics and Education. G. Allen and Unwin, 1ª ed. 7ª reimp.
- Pring, R. (2014). From Disguised Nonsense to Patent Nonsense: Thinking Philosophically. Revista Española de Pedagogía, 72(258), 231-248.
- Rodríguez, A. (2006). Conocimiento de la educación como marco de interpretación de la Teoría de la Educación como disciplina. Tendencias pedagógicas, 11, 31-54.
- Sáez, R. (2007). La Teoría de la Educación: Una búsqueda sin término en la construcción del conocimiento de la Educación. Encounters on Education, 8, 109-126.
- Schulman, L.S. (1986). Paradigms and Research Programs in the Study of Teaching: A Contemporary Perspective. In M. C. Wittrock, Handbook of Research on Teaching (pp. 3-6). MacMillan.
- SI(e)TE. Educación (2016). Repensar las ideas dominantes en la educación. Andavira.
- SI(e)TE. Educación (2018). La Pedagogía, hoy. Andavira.
- SI(e)TE. Educación (2020). Saber para hacer en educación. Andavira.
- Touriñán, J.M. (1987a). Teoría de la Educación. La educación como objeto de conocimiento. Anaya.
- Touriñán, J.M. (1987b). Estatuto del profesorado, función pedagógica y alternativas de formación. Escuela Española.
- Touriñán, J.M. (1989). Teoría de la Educación. Identificación de la asignatura y competencia disciplinar. Revista de Ciencias de la Educación, 35(137), 7-36.
- Touriñán, J.M. (2013a). ¿Enseñar áreas culturales o educar con las áreas culturales? In Grupo SI(e)TE. Educación, Desmitificación y crítica de la educación actual (pp. 57-92). Octaedro.
- Touriñán, J.M. (2013b). Conocer, enseñar y educar no significan lo mismo. El carácte y el sentido de la educación como referentes de su significado desde la mirada pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(1), 25-46.
- Touriñán, J.M. (2014). Dónde está la educación. Actividad común interna y elementos estructurales de la intervención. Netbiblo.
- Touriñán, J.M. (2015). Pedagogía mesoaxiológica y concepto de educación. Andavira. 2ª edición disponible de 2016.
- Touriñán, J.M. (2016). Pedagogía general. Principios de educación y principios de intervención. Bello y Martínez.
- Touriñán, J.M. (2017). Mentalidad pedagógica y diseño educativo. De la pedagogía general a las pedagogías aplicadas en la función de educar. Andavira.
- Touriñán, J.M. (2018a). Concepto de educación y conocimiento de la educación. The Concept of Education and the Knowledge of Education. Redipe (Bowker-Books).
- Touriñán, J.M. (2018b). La significación del conocimiento de la educación y su capacidad de resolución de problemas: fundamentos desde el conocimiento pedagógico. Revista Boletín Redipe, 7(1), 25-61.
- Touriñán, J.M. (2019a). Estudiar es actividad común externa y siempre educamos con la actividad. Una aproximación desde la perspectiva mesoaxiológica. Teoría de la educación. Revista interuniversitaria,31(2), 7-31.
- Touriñán, J.M. (2019b). La Pedagogía no es la Filosofía y la Filosofía no es la Filosofía de la Educación.Revista Boletín Redipe, 8(5), 17-84.
- Touriñán, J.M. (2019c). Imagen social de la Pedagogía. Competencia técnica y educación de calidad. In C. Naval, J. Vergara, A. Rodríguez & A. Bernal (Coords.), Reflexiones teóricas sobre la educación (pp. 145-19). Dykinson.
- Touriñán, J.M. (2019d). La relación educativa es un concepto con significado propio que requiere concordancia entre valores y sentimientos en cada interacción. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 26(1), 223-279.
- Touriñán, J.M. (2019e). Pedagogía, profesión, conocimiento y educación: una aproximación mesoaxiológica a la relación desde la disciplina, la carrera y la función de educar. Tendencias Pedagógicas, 34, 93-115.
- Touriñán, J.M. (2019f). ¿Qué estamos haciendo mal? Una reflexión desde la Pedagogía. In A. de la Herrán, J.M. Valle & J.L. Villena (Coords.), ¿Qué estamos haciendo mal en la educación? Reflexiones pedagógicas para la investigación, la enseñanza y la formación(pp. 287-330). Octaedro.
- Touriñán, J.M. (2020a). Pedagogía, competencia técnica y transferencia de conocimiento. La perspectiva mesoaxiológica de la Pedagogía. Andavira.
- Touriñán, J.M. (2020b). Los medios y su valor pedagógico en la relación educativa. In A. Medina, A. de la Herrán & M.ª C. Domínguez, Hacia una Didáctica humanista (pp. 199-268). Redipe (Bowker Books in print)-UNED.
- Touriñán, J.M. (2020c). Alcance de ‘Teoría de la Educación’ en la carrera de Pedagogía.Revista Boletín Redipe, 9(4), 25-89.
- Touriñán, J.M. (2020d). Theory-Practice Relationship and Common Activity As Focuses to Solve Education Problems: The Signification of Knowledge of Education Does Not Cover the Dual Model. Revista de Investigación en Educación,18(3), 210-257. https://revistas.webs.uvigo.es/index.php/reined
- Touriñán, J.M. (2020e). Importancia de la Filosofía de la educación en Pedagogía. Revista Boletín Redipe, 9(12), 28-58.
- Touriñán, J.M. (2021). Concept of Education: Confluence of Definition Criteria, Temporary Formative Orientation and Common Activity as Core Content of Its Meaning. Revista Boletín Redipe,10(1), 28-77.
- Touriñán, J.M. & Longueira, S. (Coords.) (2016). Pedagogía y construcción de ámbitos de educación. La función de educar. Redipe.
- Touriñán, J.M. & Longueira, S. (Coords.) (2018). La construcción de ámbitos de educación. Pedagogía general y aplicada. Andavira.
- Touriñán, J.M. & Rodríguez, A. (1993). Significación del conocimiento de la educación. Revista de Educación, 302, 165-192.
- Touriñán, J.M. & Sáez, R. (2015). La mirada pedagógica. Teoría de la educación, metodología y focalizaciones. Andavira.
- Vázquez, G. (1981). Apuntes bibliográficos de la ciencia pedagógica. Revista Española de Pedagogía, 39(153), 9-36.
- Vázquez, G. (2018). La Pedagogía en el mosaico de las ciencias. In Grupo SI(e)TE. Educación, La pedagogía, hoy (cap. 3). Andavira.
- Walton, J. (1971). Introduction to Education: A Substantive Discipline. Xerox College Press.
- Walton, J. (1974). A Confusion of Contexts. The Interdisciplinary Study of Education. Educational Theory, 24(3), 219-229. Zubiri, X. (1978). Naturaleza, Historia, Dios. Editora Nacional, 7ª ed.