Promoviendo el pensamiento creativo a través de las narrativas visuales y literariasun estudio de caso en el Grado en Maestro/a de Educación Infantil

  1. Franco-Vázquez, Carmen 1
  2. Neira-Rodríguez, Marta 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Year of publication: 2021

Volume: 19

Issue: 2

Pages: 162-175

Type: Article

DOI: 10.35869/REINED.V19I2.3673 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de investigación en educación

Abstract

A case study carried out with students of the degree of Teacher of Early Childhood Education of the Faculty of Education Sciences of the University of [detalles omitidos para la revisión por pares] is described. The implementation of shared actions between different disciplines allows to stimulate creative thinking. In this way, active collaboration between teachers from different areas benefits the students who learn to desing cooperative projects in a practical way. The experience began in the “Children's Literature and Dramatization” classes. Thus, starting from the now classic author Gianni Rodari, and his book Grammar of fantasy, as a first activity the students wrote different texts in which various creative strategies to promote reading were put into practice. These texts served as the basis for the students of the other discipline: “Visual and Plastic Education”. This second phase explores the possibilities of visual narratives, taking as an artistic reference artists and illustrators who use collage for their creations. Finally, the resulting creations and the relevance of this methodology are analyzed.

Bibliographic References

  • Alonso Tapia, J. (2005). Claves para la enseñanza de la comprensión lectora. Revista de Educación. Número extraordinario, 63-93.
  • Arizpe, E. y Styles, M. (2004). Lectura de imágenes: los niños interpretan textos visuales. Fondo
  • Berbel Gómez, N. y Capellà Simó, P. (2014). Cuentos musicales ilustrados y con soporte audio-visual: una experiencia interdisciplinar en los estudios de Grado de Educación Infantil y Primaria. DEDiCA. REVISTA DE EDUCAÇÃO E HUMANIDADES, 6, 287-294.
  • Borges, M. (2012). El papel de la ilustración en la alfabetización visual. En H. Barbosa y J. Quental (Eds.), 2nd International Conference Art, Illustration and Visual Culture in Infant and Primary Education (Vol. 1, pp. 268-272). Universidade de Aveiro.
  • Botella Nicolás, A.M. y Hurtado Soler, A. (2017). Innovación Educativa y renovación de metodologías docentes: Ieducarts y L’Hort 2.0. Innovación Educativa, 27, 205-217.
  • Cabrera Murcia, E.P. (2008). La colaboración en el aula: más que uno más uno. Cooperativa Editorial Magisterio.
  • Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five traditions. Sage Publications Inc.
  • Creu Godoy, J. de la (2006). Experiencias interdisciplinares mediante las canciones para niños de Apelꞏles Mestres. Revista Aula de Innovación Educativa, 151, 26-28.
  • De Vicente-Yagüe, M.I. (2008). El comparativismo en la educación literaria y musical: propuesta de innovación metodológica. Educatio Siglo XXI, 26, 241-265.
  • Egan, K. (1999). Fantasía e imaginación, su poder en la enseñanza primaria: una alternativa a la enseñanza y el aprendizaje en la educación infantil y primaria (Vol. 30). Ediciones Morata.
  • Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. Paidós. Freire, E. (2018). Casas-Mapa. Espazos da Memoria. Elos. Revista de literatura infantil e xuvenil. 5, 73-90.
  • Gómez-Díaz, R. (2010). La alfabetización visual: retos para un mundo que aspira a la interculturalidad. En R. Gómez Díaz y M.C. Agustín Lacruz (Coords.), Polisemias visuales: aproximaciones a la alfabetización visual en la sociedad intercultural (pp. 21-38). Salamanca.
  • González Briones, C. (2011). Alfabetización mediática y competencias básicas. Ministerio de Educación. González-Fernández, N., Ramírez-García, A. y Salcines Talledo, I. (2018). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XX1, 21(2), 301-321.
  • Gutiérrez Pérez, R. (2002). Educación artística y desarrollo creativo. Arte, individuo y sociedad, Nº Extra1, 279-288.
  • Martínez Luna, S. (2014). Cultura visual y educación de la mirada: imágenes y alfabetización. Revista Digital do LAV, 7(3), 3-18.
  • Matos, D. (2018). Literatura Infantil na escola: os contos de fadas nas páginas do livro didático. Elos. Revista de literatura infantil e xuvenil, 5, 137-158.
  • Novo, M. (2017). El papel de arte y de la educación. Cambiar en tiempos de incertidumbre. En S.M.A.R.T. (Coord.), Caminos hacia la sostenibilidad (pp. 256-261). Acciona.
  • Nowell, L.S., Norris, J.M., White, D.E. y Moules, N.J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16(1), 1-13.
  • Reis da Silva, S., y Martins, D. (2016). Con letras fanse palabras: achegas para unha caracterización do ‘libro-alfabeto’ para a infancia. Elos. Revista de literatura infantil e xuvenil, 3, 143-165.
  • Rodari, G. (1999). Gramática da fantasía. Kalandraka Editora. Stake, R.E. (1995). The art of Case Study Research. Sage Publications, Inc.
  • Susinos Rada, T. y Saiz Linares, Á. (2016). Los problemas pedagógicos son mis aliados. El practicum como un proceso de reflexión e indagación colaborativa. Revista de Investigación en Educación. 14(1), 5-13.
  • Tabernero-Sala, R. (2016). Los epitextos virtuales en la difusión del libro infantil: Hacia una poética del book-trailer. Un modelo de análisis. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura. 15(2), 21-36.
  • Valverde, Y. (2014). Lectura y escritura con sentido y significado, como estrategia de pedagógica en la formación de maestros. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 1(1), 71-104.
  • Yin, R.K. (2003). Case study research: Design and methods. Sage Publications Inc.