Programa formativo sobre vacunas frente a la COVID-19 para el desarrollo de pensamiento crítico
- Noela Rodríguez-Losada 1
- Blanca Puig 2
- Daniel Cebrián-Robles 1
- Ángel Blanco-López 1
-
1
Universidad de Málaga
info
-
2
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 2530-9579
Año de publicación: 2021
Volumen: 5
Número: 1
Páginas: 15-20
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974
Resumen
The vaccination strategy against COVID-19 has been developed in an environment of over information in our country and the rest of the EU, which has been accompanied by campaigns to combat disinformation by European health institutions. This proposal presents a training program on vaccines against COVID19 designed for initial teachers’ training at Early years. The objective of the program is to promote the development of critical thinking and an optimal epistemic knowledge about vaccines that favors responsible and reasoned decision-making about vaccination by participants. The program, structured in seven blocks, uses a socio-scientific issues teaching approach based on argumentation and modelling and includes a range of open activities contextualized in real life about controversies related with vaccines and vaccination.
Referencias bibliográficas
- Acevedo, J. A., García-Carmona, A. y Aragón, M. M. (2017). Historia de la ciencia para enseñar naturaleza de la ciencia: una estrategia para la formación inicial del profesorado de ciencia. Educación Química, 28(3), 140-146.
- Cervellera, M. B. (2020). La pandemia de COVID-19 a la luz de la historia de la medicina. Investigación y Ciencia. Recuperado de: https://tinyurl.com/ygahskj6
- Cuellar, L. H. y Marzábla B. (2020). Visiones de estudiantes de secundaria sobre Naturaleza de la Ciencia en ambientes de discusión, cuando se incorporan biografías a la clase de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3102.
- De Miguel Beriain, I., y Armaza, E. A. (2018). Un análisis ético de las nuevas tecnologías de edición genética: el CRISPR-Cas9 a debate. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 52, 179-200.
- García-Marín, D. (2020). Infodemia global. Desórdenes informativos, narrativas fake y fact-checking en la crisis de la COVID-19. Profesional de la Información, 29(4).
- Jiménez-Aleixandre, M. P. y Puig, B. (2021). Educating critical citizens to face posttruth: the time is now. En B. Puig y M. P. Jiménez-Aleixandre (Eds.), Critical thinking in Biology and Environmental Education. Facing challenges in a post-truth world. Springer, en prensa.
- Lázaro, P. y Herrera, E. (2020). Noticias sobre COVID-19 y 2019-nCoV en medios de comunicación de España: el papel de los medios digitales en tiempos de confinamiento. Profesional de la Información, 29(3).
- Puig, B., Blanco, P. y Pérez, J. J. (2021). Fake news or Real Science? Frontiers in Education-STEM Education. doi: 10.3389/feduc.2021.646909
- Rodríguez-Losada, N., Puig, B., Cebrian-Robles, D. y Blanco, Á. (2021a). La toma de decisiones responsables frente a la vacuna de la COVID-19: Conocimientos y posiciones de futuros docentes. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, e021007-e021007.
- Rodríguez-Losada, N., Puig, B., Cebrian-Robles, D. y Blanco, Á. (2021b). Análisis de las fuentes de información que influyen en las opiniones del alumnado sobre la vacuna frente a la COVID-19. Boletín ENCIC, Revista del Grupo de Investigación HUM-974, 5(1), 7-13.
- Toulmin, S. E. (1958). The uses of argument (2003, 3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
- UN Department of Global Communications (2020). UN tackles ‘infodemic’ of misinformation and cybercrime in COVID-19 crisis. United Nations. Disponible en: https://bit.ly/389wmRw
- Van Riel, D., y De Wit, E. (2020). Next-generation vaccine platforms for COVID-19. Nature Materials, 19(8), 810–812.
- Couso, D. y Puig, B. (2021) Educación científica en pandemia. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, (en prensa).