Análisis de las fuentes de información que influyen en las opiniones del alumnado sobre la vacuna frente a la COVID-19

  1. Noela Rodríguez-Losada 1
  2. Daniel Cebrián-Robles 1
  3. Blanca Puig 2
  4. Ángel Blanco-López 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Year of publication: 2021

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 8-14

Type: Article

More publications in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Abstract

The current context of the COVID-19 Pandemic has produced rapid changes in society that are difficult to assimilate for a general population. Information about COVID-19 that travels both through networks and through the media, or through direct communication by family members, friends, or professionals, etc. they exert a direct influence on the perception of the population about the acceptance or not of vaccination. This work carried out with the students of the Degree in Early Childhood Education in the University of Malaga shows a preliminary analysis, which identifies the different sources of information that these students manifest about COVID-19 vaccines and their possible influence on decisions about their vaccination.

Bibliographic References

  • Bailin, S. (2002). Critical thinking and science education. Science & Education, 11, 361-375.
  • Boschiero, M., Carvalho, T., y De Lima, F. (2021). Retraction in the era of COVID-19 and its influence on evidence-based medicine: is science in jeopardy? Pulmonology, 27(2), 97.
  • Díez-Fuertes, F. (2021). ¿Serán las vacunas eficaces contra las nuevas variantes de SARS-CoV-2? Servicio de Información y Noticias Científicas (SINC) Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. Disponible en: https://www.agenciasinc.es/Opinion/Seran-las-vacunas-eficaces-contra-lasnuevas-variantes-de-SARS-CoV-2
  • Comisionado Europeo (2021). Disponible en: https://tinyurl.com/yegtf6s8.
  • FEYCT, Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (2021). Servicio de Información y Noticias Científicas (SINC) Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. Disponible en: https://www.agenciasinc.es/Noticias/Ladisposicion-a-vacunarse-de-la-covid-19-aumenta-hasta-el-60-en-enero
  • Gracia, A. D. V., y Martínez, V. C. (2020). Bulos durante la pandemia del Covid-19 en España: un estudio a través de Google Trends. Revista Latina, 78, 169-182.
  • Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). 10 ideas clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas (Vol. 12). Barcelona: Graó.
  • Lázaro, P. y Herrera, E. (2020). Noticias sobre COVID-19 y 2019-nCoV en medios de comunicación de España: El papel de los medios digitales en tiempos de confinamiento. El profesional de la información (EPI), 29(3).
  • Puig, B., Blanco, P. y Pérez, J. J. (2021). Fake news or real science? Frontiers in Education-STEM Education. doi: 10.3389/feduc.2021.646909
  • Rodríguez-Losada, N., Puig, B., Cebrian-Robles, D., y Blanco, Á. (2021a). La toma de decisiones responsables frente a la vacuna de la COVID-19: Conocimientos y posiciones de futuros docentes. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, e021007-e021007.
  • Rodríguez-Losada, N., Puig, B., Cebrian-Robles, D., y Blanco, Á. (2021b). Programa formativo sobre vacunas frente a la COVID-19 para desarrollo de pensamiento crítico. Boletín ENCIC, Revista del Grupo de Investigación HUM-974, 5(1), 15-20.
  • Saribas, D. y Çetinkaya, E. (2020). Pre-Service Teachers’ Analysis of Claims About COVID-19 in an Online Course. Science & Education, 1-32.
  • Soto, A. (2020). Cuando la vehemencia supera la evidencia: el caso del uso de hidroxicloroquina para el tratamiento del COVID-19. Acta Médica Peruana, 37(1), 110-111.
  • UN Department of Global Communications (2020). UN tackles ‘infodemic’ of misinformation and cybercrime in COVID-19 crisis. United Nations. Disponible en: https://bit.ly/389wmRw