La percepción de los futuros docentes de educación secundaria sobre las implicaciones territoriales del cambio climático en destinos turísticos del litoral mediterráneo

  1. Morote Seguido, Alvaro Francisco 1
  2. Moreno Vera, Juan Ramón 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Gran Tour

ISSN: 2172-8690

Ano de publicación: 2021

Número: 23

Páxinas: 261-282

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Gran Tour

Resumo

Nowadays, one of the main global challenges is climate change and, regarding to tourism, this is one of the most exposed sectors to this phenomenon. The present research aims to analyze what is the perception of future Secondary Education teachers related to climate change. Based on the data obtained from 147 future teachers of Geography (Universities of Valencia and Murcia), results indicate that, in their opinion, the causes of climate change have to do with human action. Regarding to the consequences, they perceive natural disasters, sea level rise, etc., which, at the same time, coincide with the effects that happen in their territory (mediterranean coast). This work, carried out on the Spanish Mediterranean coast, obtains information from the perspective of future teachers, a population with important repercussion due to their work educating and raising awareness on future citizens.

Referencias bibliográficas

  • AHMAD, S., NUMAN, S.M. (2015): “Potentiality of disaster management education through open and distance learning system in bangladesh open university”. Turkish Online Journal of Distance Education, 16 (1), 249-260.
  • ALLEN, D.E., MCALEER, M., MCHARDY-REID, D. (2018): “Fake news and indifference to scientific fact: President Trump’s confused tweets on global warming, climate change and weather”. Scientometrics, 117(1), 625-629.
  • AMELUNG, B., NICHOLLS, S., VINER, D. (2007): “Implications of global climate change for tourist flows and seasonality”. Journal of Travel Research, (45), 285- 296.
  • ARTO, M. (2009): “O cambio climático narrado por alumnos de educación secundaria: análise de metáforas e iconas ”. AmbientalMENTE sustentable, Vol. I (7), 115-125.
  • BELLO, L.O., MEIRA, P.Á., GONZÁLEZ, E.J. (2017): “Representaciones sociales sobre cambio climático en dos grupos de estudiantes de Educación Secundaria de España y Bachillerato de México”. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 22 (73), 505-532.
  • BESANCENOT, J. P. (1991): Clima y Turismo. Barcelona, Ed. Masson, 224 p.
  • BIGANO, A. HAMILTON, J.M., TOL, R.S.J. (2008): Climate change and tourism in the Mediterranean. Working Paper FNU-157. Research Unit Sustainable and Global Change. Hamburg University. http://www.fnu.zmaw.de/HTM.5681.0.html
  • CENTROS DE ESTUDIOS Y EXPERIMENTACIÓN DE OBRAS PÚBLICAS (CEDEX) (2017): Evaluación del impacto del cambio climático en los recursos hídricos y sequías en España, Madrid, Ministerio de Agricultura y Pesca, Alimentación y Medio Ambiente y Ministerio de Fomento.
  • DE LUIS, M., BRUNETTI, M., GONZALEZ -HIDALGO, J.C., LONGARES, L. A., MARTÍN-VIDE, J. (2010): “Changes in seasonal precipitation in the Iberian Peninsula during 1946 -2005”. Global and Planetary Change, 74 (1), 27-33.
  • DÍAZ, A. (2021): Impacto del coronavirus en el turismo en España. Datos estadísticos. Statista. https://es.statista.com/temas/6510/impacto -delcoronavirus-en-el-sector-turistico-enespana/#dossierSummary
  • DUBOIS, G., CERON, J.P. (2006): “Tourism and climate change: Proposals for a research agenda”. Journal of Sustainable Tourism, 14 (4), 399-415.
  • ESPON Climate (2011): Climate Change and Territorial Effects on Regions and Local Economies. Main Report. https://www.espon.eu/climate
  • EUROPEAN ENVIRONMENT AGENCY (EEA) (2017): Climate change, impacts and vulnerability in Europe 2016. An indicator-based report. https://www.eea.europa.eu/publications/climate -changeimpacts-and-vulnerability-2016.
  • GARCÍA, A., MEIRA, P. Á. (2019): “Caracterización de la investigación educativa sobre el cambio climático y los estudiantes de educación secundaria”. Revista mexicana de Investigación Educativa, 24 (81), 507-535.
  • GONZÁLEZ, E. (2007): “Educación y cambio climático: un desafío inexorable”. Trayectorias: revista de ciencias sociales de la Universidad Nacional de Nuevo León, IX (25), 33-44.
  • GÖSSLING, S., PEETERS, P., SCOTT, D. (2008): “Consequences of Climate Policy for International Tourist Arrivals in Developing Countries”. Third World Quarterly, 29(5), 873-901.
  • GUTIÉRREZ-HERNÁNDEZ, O., GARCÍA, L.V. (2020): “¿Influyen tiempo y clima en la distribución del nuevo coronavirus (SARS CoV-2)? Una revisión desde una perspectiva biogeográfica”. Investigaciones Geográficas, (73), 31-55. https://doi.org/10.14198/INGEO2020.GHVG
  • HAMILTON, L.C., KEIMB, B.D. (2009): “Regional variation in perceptions about climate change”. International Journal of Climatology, (29), 2348-2352.
  • HERAS, F. (2015): Representaciones sociales del cambio climático en España: aportes para la comunicación. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/672097/heras_hernandez_francisco.pdf?sequence=1
  • INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE) (2019): Cuenta satélite del Turismo en España, 2019. Madrid. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736169169&menu=ultiDatos&idp =1254735576863
  • INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC) (2007): Fourth Assessment Report. AR4 Climate Change 2007. 3 vols. https://www.ipcc.ch/assessmentreport/ar4/
  • INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC) (2014): Climate Change 2013 and Climate Change 2014 (3 vols.). http://www.ipcc.ch/
  • INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE (IPCC) (2018): Special Report Global warming of 1.5ºC. https://www.ipcc.ch/report/sr15/
  • KAŽYS, J. (2018): “Climate change information on internet by different Baltic Sea Region languages: Risks of disinformation & misinterpretation”. Journal of Security and Sustainability Issues, 7(4), 685-695.
  • KOVACS, A., ŞTEFĂNIE, H., BOTEZAN, C., CRĂCIUN, I., OZUNU, A. (2017): “Assesment of natural hazards in european countries with impact on young people”. En International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, SGEM. 17th International Multidisciplinary Scientific Geoconference, SGEM 2017; Albena, Bulgaria; 29 Junio de 2017, vol. 17, 52, pp. 73-80.
  • MARTÍN-VIDE, J. (2009): “Diez verdades y diez mentiras en relación al cambio climático”. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 17(2), 120-127.
  • MCWHIRTER, N., SHEALY, T. (2018): “Case-based flipped classroom approach to teach sustainable infrastructure and decision-making”. International Journal of Construction Education and Research, 1-21. Doi: 10.1080/15578771.2018.1487892
  • MIRÓ, J., OLCINA, J. (2020): “Cambio climático y confort térmico. Efectos en el turismo de la Comunidad Valenciana”. Investigaciones Turísticas, (20), 1-30. https://doi.org/10.14198/INTURI2020.20.01
  • MORÁN, E., HERRERA, S., LÓPEZ, J.I., REVUELTO, J., BENISTON, M. (2012): “Evolución reciente de las condiciones de humedad y temperatura en las montañas españolas y su relación con la cubierta nivosa. En Asociación Española de Climatología”. En VIII Congreso Internacional Asociación Española de Climatología: Cambio climático. Salamanca, Asociación Española de Climatología (pp. 891-898).
  • MORENO-VERA, J.R., PONSODA, S., LÓPEZ-FERNÁNDEZ, J.A., BLANES-MORA, R. (2020): “Holistic or Traditional Conceptions of Heritage among EarlyChildhood and Primary Trainee Teachers”. Sustanability, 12 (21), 8921. DOI: https://doi.org/10.3390/su12218921
  • MOROTE, A.F. (2020): “El papel de los medios de comunicación y las redes sociales en la sensibilización y educación del cambio climático”. En XI Congreso Ibérico de Gestión y Planificación del Agua. Fundación Nueva Cultura del Agua. Fundación Nueva Cultura del Agua (FNCA). Zaragoza (pp. 933-943).
  • MOROTE, A.F., HERNÁNDEZ, M. (2020): “Social Representations of Flooding of Future Teachers of Primary Education (Social Sciences): A Geographical Approach in the Spanish Mediterranean Region”. Sustainability, 12 (15), 1-14. https://doi.org/10.3390/su12156065
  • MOROTE, A.F., OLCINA, J. (2020): “El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana”. Cuadernos Geográficos, 59 (3), 5-24. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792
  • MOROTE, A. F., OLCINA, J. (2021): “Cambio climático y sostenibilidad en la Educación Primaria. Problemática y soluciones que proponen los manuales escolares de Ciencias Sociales”. Sostenibilidad: económica, social y ambiental, (3), 25-43. https://doi.org/10.14198/Sostenibilidad2021.3.02
  • MOROTE, A. F., CAMPO, B., COLOMER, J.C. (2021): “Percepción del cambio climático en alumnado de 4º del Grado en Educación Primaria (Universidad de Valencia, España) a partir de la información de los medios de comunicación”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (1), 131-144.
  • MUÑOZ, C., SCHULTZ, D., VAUGHAN, G. (2020): “A Midlatitude Climatology and Interannual Variability of 200- and 500-hPa Cut-Off Lows”. Journal of Climate, 33(6), 2.201-2.222.
  • OLCINA, J. (2020): “Clima, cambio climático y riesgos climáticos en el litoral mediterráneo español. Oportunidades para la geografía”. Documents d´Analisis Geografica, 66 (1), 159-182. https://doi.org/10.5565/rev/dag.629
  • OLCINA, J., VERA-REBOLLO, J.F. (2016): “Adaptación del sector turístico al cambio climático en España. La importancia de las acciones a escala local y en empresas turísticas”. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 36 (2), 331-349.
  • OLCINA, J., SERRANO-NOTIVOLI, R., MIRÓ, J., MESEGUER-RUIZ, O. (2019): “Tropical nights on the Spanish Mediterranean coast, 1950 -2014”. Climate Research, 78 (3), 225-236.
  • OLCINA, J., BIENER, S., MARTÍ, J. (2020): “Aspectos atmosféricos y climáticos en la expansión de la pandemia (COVID-19) en la provincia de Alicant e”. Investigaciones Geográficas, (73), 275-297. https://doi.org/10.14198/INGEO2020.OCBCMT
  • ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS (2015): Sustainable Development Goals. UNDP, Sustainable Development Agenda. https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable - development-goals/resources.html
  • PASTOR, F., VALIENTE, J.J., KHODAYAR, S. (2020): “A Warming Mediterranean: 38 Years of Increasing Sea Surface Temperature”. Remote Sens., 12 (2687), 1-16. https://doi:10.3390/rs12172687
  • POORTINGA, W., WHITMARSH, L., STEG, L., BÖHM, G., FISHER, S., (2019): “Climate change perceptions and their individual-level determinants: A Cross-European analysis”. Global Environmental Change, (55), 25-35. 10.1016/j.gloenvcha.2019.01.007
  • ROMERO, J., OLCINA, J. (Eds.) (2021): Cambio climático en el Mediterráneo: procesos, riesgos y políticas. Valencia, Tirant Humanidades.
  • SCOTT, D., HALL, C.M., Y GÖSSLING, S. (2011): Climate change and tourism: Impacts, adaptation and mitigation . London, Routledge.
  • SERRANO, R. (2017): Reconstrucción climática instrumental de la precipitación diaria en España: ensayo metodológico y aplicaciones (Tesis doctoral). Universidad de Zaragoza.
  • SHARPE, D. (2015): “Chi-Square test is statistically significant: Now what?”. Pract. Assess. Res. Eval. (20). Article 8. https://doi.org/10.7275/tbfa-x148
  • STERN, N. (2006): The Economics of Climate Change: The Stern Review. Cambridge, Cambridge University Press.
  • UNWTO (2019): Panorama OMT del turismo internacional, edición 2019. Madrid, Organización Muncial del Turismo. https://www.eunwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421237
  • WARD, P.J. ET AL. (2020): “Review article: Natural hazard risk assessments at the global scale”. Nat. Hazards Earth Syst. Sci., (20), 1069-1096. https://doi.org/10.5194/nhess-20-1069-2020
  • WTTC (2019): “El turismo crecerá por encima de la media europea”. eTurbo news. https://www.tourinews.es/resumen -de-prensa/notas-deprensa-espana-turismo/wttc-el-turismo-en-espanacrecera-por-encima-de-la-mediaeuropea_4453400_102.html.