Contravalores del ethos digital percibidos por futuros formadores

  1. Renés Arellano, Paula 4
  2. María José Hernández Serrano 1
  3. Mari Carmen Caldeiro Pedreira 2
  4. Cleofé Genoveva Alvites-Huamaní 3
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  3. 3 Universidad César Vallejo
    info

    Universidad César Vallejo

    Trujillo, Perú

    ROR https://ror.org/0297axj39

  4. 4 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2021

Issue Title: Participación ciudadana en la esfera digital

Issue: 69

Pages: 57-67

Type: Article

DOI: 10.3916/C69-2021-05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

The digital ethosphere, as a cultural environment of digital interactions, provides spaces for social and citizen participation where certain values and counter-values are promoted that determine the users’ construction of their personal and cultural identity. The lack of studies that analyze the counter-values immersed in digital interactions and spaces has led to the development of this study, which seeks to analyze the students' perception of the presence of counter-values on the Internet by examining the social sphere (with classmates, friends or family), the type and the way in which they are transmitted, as well as the associated risks (information or communication) and the resources or applications available. A mixed methodological approach study was designed through an ad-hoc questionnaire that was answered by 305 students from education and teacher training faculties. The results indicated that the majority of students identify the presence of counter-values when using the Internet, highlighting manipulation and violence, followed by lack of respect, inequality, and dishonesty, as well as the risks associated with information and communication, emphasizing the implicit presence of counter-values in the social networks logics and discourses. The conclusions provide evidence on the need to include values education in critical media education, reinforcing the preparation of future teachers who can teach how to deconstruct and eradicate counter-values in the digital sphere.

Funding information

Este trabajo se enmarca en los siguientes proyectos: ‘Alfamed’ (Red Euroamericana de Investigadores), con el apoyo del Proyecto I+D «YOUTUBERS E INSTAGRAMMERS: LA COMPETENCIA MEDIATICA EN LOS PROSUMIDORES EMERGENTES» (RTI2018-093303-B-I00), financiado por la Agencia Estatal de Investigación del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades de España y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER); «CONNECT-ID. La identidad hiperconectada de la juventud y su percepción del tiempo en el ocio digital», financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades de España (Ref. PGC2018-097884-B-I00); y con el apoyo de la Universidad César Vallejo (Perú).

Funders

Bibliographic References

  • Agenda 2030 (Ed.) (2020). Objetivos de desarrollo sostenibles (ODS). https://bit.ly/3aWPRzY
  • Atas, A.H., & Çelik, B. (2019). Smartphone use of university students: Patterns, purposes, and situations. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7(2), 59-70. https://doi.org/10.17220/mojet.2019.02.004
  • Baker, J., & Bilbro, J. (2017). Wendell Berry and higher education: cultivating virtues of place. University Press of Kentucky. https://doi.org/10.5810/kentucky/9780813169026.001.0001
  • Ballesta, F.J., Lozano, J., Cerezo, M.C., & Castillo, I.S. (2021). Participation in social networks by secondary school students. Educación XX1, 24(1), 141-162. https://doi.org/10.5944/educxx1.26844
  • Berkowitz, M.W. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, 50(3), 153-158. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.003
  • Burbules, N.C. (2016). How we use and are used by social media in education. Educational Theory, 66(4), 551-565. https://doi.org/10.1111/edth.12188
  • Comisión Europea (Ed.) (2021). Plan de Acción de Educación Digital (2021-2027). Unión Europea. https://bit.ly/3kvtogv
  • De-Agrela-Gonçalves-Jardim, M., Da-Silva-Junior, G., & Alves, M. (2017). Values in students of higher education. Creative Education, 8, 1682-1693. https://doi.org/10.4236/ce.2017.810114
  • De-la-Villa-Moral-Jiménez, M., & Fernández-Domínguez, S. (2019). Uso problemático de Internet en adolescentes españoles y su relación con autoestima e impulsividad. Avances en Psicología Latinoamericana, 37(1), 103-119. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5029
  • Figueroa, J.G., & Hernández, T. (2019). Hombres en profesiones de cuidado tradicionalmente feminizadas. Papeles de Población, 25(100), 121-151. https://doi.org/10.22185/24487147.2019.100.15
  • García-Carrasco, J., & García-Peñalvo, F.J. (2015). Artesanía digital y modernidad educativa. EKS, 16(1), 13-31. https://doi.org/10.14201/eks20151611331
  • García-Ruiz, M.E., & Lena-Acebo, F.J. (2019). Movimiento FabLab: Diseño de investigación mediante métodos mixtos. OBETS, 14(2), 373-406. https://doi.org/10.14198/OBETS2019.14.2.04
  • Gervilla-Castillo, E. (1997). Postmodernidad y educación. Valores y cultura de los jóvenes. Dykinson. https://bit.ly/3ocPK8a
  • Gil-Flores, J., García-Jiménez, E., & Rodríguez-Gómez, G. (1996). Análisis de respuestas libres en los cuestionarios. El método de las especificidades. Revista Investigación Educativa, 14(1), 129-147. https://bit.ly/37R6bQG
  • Glauner, F. (2018). Global ethos, leadership styles, and values: a conceptual framework for overcoming the twofold bias of leadership ethics. Humanistic Management Journal, 3(2), 203-220. https://doi.org/10.1007/s41463-018-0047-9
  • Grotto, AJ., & Makridis, C. (2020). Perception of digital risks: Evidence from 54 Countries. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3711862
  • Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Educación.
  • Hernández-Serrano, M.J., Parra-Nieto, G., & Pérez-Grande, M.D. (2016). Priorización de valores en estudiantes jóvenes y mayores en el contexto de la crisis económica. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 28(1), 105-129. https://doi.org/10.14201/teoredu2016281105129
  • Hernández-Serrano, M.J., Renés-Arellano, P., Graham, G., & Greenhill, A. (2017). From prosumer to prodesigner: Participatory news consumption. [Del prosumidor al prodiseñador: El consumo participativo de noticias]. Comunicar, 50, 77-88. https://doi.org/10.3916/C50-2017-07
  • Jungherr, A., & Schroeder, R. (2021). Disinformation and the structural transformations of the public arena: addressing the actual challenges to democracy. Social Media+ Society, 7(1). https://doi.org/10.1177/2056305121988928
  • Kepowics-Malinowska, B. (2003). Valores en los estudiantes universitarios. Un tema con muchas variaciones. Reencuentro, 38, 48-56. https://bit.ly/3uCfiOS
  • Komljenovic, J. (2020). The future of value in digitalised higher education: Why data privacy should not be our biggest concern. High Education, 1-17. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00639-7
  • Kumar, A. (2019). Value education in higher education. https://bit.ly/3sfNTAA
  • Lee, A.Y.L. (2010). Media education: Definitions, approaches and development around the globe. New Horizons in Education, 58(3), 1-13. https://bit.ly/3uFKBby
  • Lewin, D., & Lundie, D. (2016). Philosophies of digital pedagogy. Studies in Philosophy and Education, 35(3), 235-240. https://doi.org/10.1007/s11217-016-9514-7
  • Llamas, B., De-la-Torre-Llamas, I., García-Martínez, F., Álvarez-Diez, R., & Bañuelos-García, V. (2020). Fortalecimiento de valores en estudiantes universitarios: su incidencia en la agenda para el desarrollo municipal. Revista Jurídicas CUC, 16(1), 145-176. https://doi.org/10.17981/juridcuc.16.1.2020.06
  • Medina, D. (2007). Estudio de la conceptualización de valor y las estrategias de transmisión y/o construcción de valores utilizadas por los maestros en centros públicos y privados del primer ciclo del Nivel Básico. Ciencia y Sociedad, 32(3), 364-420. https://doi.org/10.22206/cys.2007.v32i3.pp364-420
  • Morais, C., Alves, P., Miranda, L., & Renés-Arellano, P. (2019). The Internet and values in society: Higher education students’s perspectives. Prisma Social, 26, 94-115. https://bit.ly/3qVctX3
  • Morales-Rodríguez, F.M., Trianes-Torres, M.V., & Infante-Cañete, L. (2013). Perfiles de valores éticos en estudiantes universitarios. Aula Abierta, 41(2), 55-66. https://bit.ly/37TpB7E
  • Olaizola, A. (2018). Bots sociales literarios y autoría. Un aporte de desde la retórica digital. Virtualis, 9(17), 237-259. https://bit.ly/32WBhnd
  • Oregui, E., & Aierbe, A. (2019). Structure of cartoons, narrative skills and perception of values/countervalues in primary school/Estructura de los dibujos animados, habilidades narrativas y percepción de valores/contravalores en Educación Primaria. Cultura y Educación, 31(3), 609-639. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630954
  • Osorio-Tamayo, D.L., & Millán-Otero, K.L. (2020). Adolescentes en Internet, la mediación entre riesgos y oportunidades. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(1), 153-180. https://doi.org/10.21501/22161201.2979
  • Parga, J.S. (2008). Valores y contravalores en la sociedad de la plusvalía. Universitas, 10, 79-112. https://doi.org/10.17163/uni.n10.2008.05
  • Parra-Ortiz, J.M. (2015). La educación en valores y su práctica en el aula. Tendencias Pedagógicas, 8, 69-88. https://bit.ly/3pW3KCz
  • Pérez-Pérez, C. (2008). Sobre el concepto de valor. Una propuesta de integración de diferentes perspectivas. Bordón, 60(1), 99-112. https://bit.ly/37NrB1h
  • Prendes-Espinosa, M.P., Gutiérrez-Porlán, I., & Martínez-Sánchez, F. (2018). Competencia digital: Una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED, 56, 1-22. https://doi.org/10.6018/red/56/7
  • Ramos-Soler, I., López-Sánchez, C., & Torrecillas-Lacave, T. (2018). Online risk perception in young people and its effects on digital behaviour. [Percepción de riesgo on line en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital]. Comunicar, 56, 71-79. https://doi.org/10.3916/C56-2018-07
  • Rostaminezhad, M.A., Porshafei, H., & Ahamdi, A.A. (2019). Can effective study approaches mediate the negative effect of social networking on academic performance? Education and In-formation Technologies, 24(1), 205-217. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9770-y
  • Ruiz-Medina, M.I, Borboa-Quintero, M.S., & Rodríguez-Valdez, J.C. (2013). El enfoque mixto de investigación en los estudios fiscales. TLATEMOANI, 13, 1-25. https://bit.ly/37SKK1w
  • Sevillano, M.L. (2001). La percepción y evaluación de valores y antivalores en los medios de comunicación (periódicos, revistas y televisión) por estudiantes de 14-18 años. Revista de educación, 326, 333-353. https://bit.ly/334ldzU
  • Thoman, E., & Jolls, T. (2003). Literacy for the 21st century: An overview and orientation guide to media literacy education. Center for Media Literacy. https://bit.ly/3uP1fFu
  • Turégano-Mansilla, I. (2020). Los valores detrás de la privacidad. Doxa, 43, 255-283. https://doi.org/10.14198/DOXA2020.43.10
  • UNICEF (Ed.) (2020). Manifiesto de la infancia y adolescencia 2020. https://bit.ly/2NBwdRh
  • Van-Stekelenburg, L.H., De-Ruyter, D., & Sanderse, W. (2020). Equipping students with an ethical compass. What does it mean, and what does it imply? Ethics and Education, 16(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/17449642.2020.1860315
  • Vlieghe, J. (2016). Schooling bodies to read and write: A technosomatic perspective. Educational Theory, 66(4), 441-455. https://doi.org/10.1111/edth.12182