La promoción artística del arzobispo compostelano don Lope de Mendozadevoción, culto y estrategia en el ámbito atlántico

  1. Marta Cendón Fernández 1
  2. David Chao Castro 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Anuario de estudios medievales

ISSN: 0066-5061

Year of publication: 2021

Volume: 51

Issue: 1

Pages: 339-372

Type: Article

DOI: 10.3989/AEM.2021.51.1.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario de estudios medievales

Abstract

This article studies the artistic works promoted by Archbishop Lope de Mendoza (1400-1445) in two of the most outstanding coastal towns in the Santiago region: Muros and Noia. Episcopal patronage in Compostela itself and Padrón has been omitted because it has been covered by previous historical studies. We have thus chosen to consider these monumental ensembles, which served the prelate as an endorsement of the support given to the flourishing archiepiscopal ports and new urban lineages who occupied their council offices, as well as their protection and care for pilgrims to the apostolic tomb. But above all, the analysis proposed from this point of view of such outstanding examples of ecclesiastical architecture as Santa María do Campo de Muros or San Martín de Noia allows us to obtain the image of the power, prestige and pious sense that was sought by one of the most prominent late medieval archbishops of Compostela and the Spanish Kingdoms.

Bibliographic References

  • Agrafoxo Pérez, Xerardo (2019), Historia de Noia, A Coruña, Deputación da Coruña - Concello de Noia.
  • Almeida, Fortunato de (1967), História da Igreja em Portugal, Porto, Portu calense Editora.
  • Alonso Romero, Fernando (1999), La arribada de la flota británica al puerto de Noia en 1147, en Mostra Filatélica Internacional, Noia, Grupo Filatélico y Numismático, pp. 31-34.
  • Alonso Ruiz, Begoña; Martínez de Aguirre, Javier (2011), Arquitectura en la Corona de Castilla en torno a 1412, “Artigrama” 26, pp. 103-147.
  • Artaza y Malvárez, Ramón de (1922), Muros: Páginas de su historia, Vigo, El Heraldo de Vigo.
  • Artaza y Malvárez, Ramón de (1959), La villa de Muros y su distrito, Ponte vedra, Ayuntamiento de Muros.
  • Bango Torviso, Isidro G. (1992), El espacio para enterramientos privilegia dos en la arquitectura medieval española, “Anuario del Departamen to de Historia y Teoría del Arte” 4, pp. 93-132.
  • Caamaño Martínez, Jesús María (1960), El arzobispo compostelano Don Lope de Mendoza (†1445) y sus empresas artísticas, “Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología” 26, pp. 17-68.
  • Caamaño Martínez, Jesús María (1962), Contribución al estudio del gótico en Galicia, Valladolid, Universidad de Valladolid.
  • Caamaño Martínez, Jesús María (1991), Pervivencia y ecos del Pórtico de la Gloria en el gótico gallego, en Actas del Simposio Internacional sobre O Pórtico da Gloria e a Arte do seu Tempo, Santiago, Xunta de Galicia, pp. 439-456.
  • Caamaño Martínez, Jesús María (1999), La iglesia de San Martín de Noya, en Mostra Filatélica Internacional, Noia, Grupo Filatélico y Numismá tico, pp. 37-39.
  • Caamaño Martínez, Jesús María (2005), San Bartolomé v.s./ San Martín, en Mostra Filatélica, Noia, Grupo Filatélico y Numismático, pp. 73-77.
  • Carré Aldao, Eugenio (1928), Provincia de La Coruña, en Carreras Candi, Francesc (dir.), Geografía General del Reino de Galicia, vol. VI, Barcelona, Alberto Martín.
  • Carrero Santamaría, Eduardo (1999), La funcionalidad espacial en la arqui tectura del medievo y las dependencias catedralicias como objeto del estudio histórico-artístico, “Medievalismo” 9, pp. 149-175.
  • Carrero Santamaría, Eduardo (2011), Cathédrale et topographie funéraire dans l’architecture médiévale de la Péninsule Ibérique, “Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa” 42, pp. 115-129.
  • Castelli, Patricia (1995), Dalla conchiglia di venere alla conchiglia di Sant’Iacopo. La metamorfosi di un símbolo, en Carro Otero, José (coord.), Actas del Congreso de Estudios Jacobeos, Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, pp. 109-134.
  • Cendón Fernández, Marta (1995), El sepulcro del arzobispo don Álvaro de Isorna en la catedral de Santiago, “Cuadernos de Estudios Galle gos” 42/107, pp. 209-226.
  • Cendón Fernández, Marta (1996), Iconografía funeraria del obispo en la Castilla de los Trastámara, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela (tesis doctoral).
  • Cendón Fernández, Marta (2003), Aspectos iconográficos del sepulcro del Ar zobispo Diego de Anaya, “Boletín del Museo e Instituto de Humani dades Camón Aznar” 90, pp. 39-54.
  • Cendón Fernández, Marta (2017), Iconografía mariana en la Compostela me dieval, en Rucquoi, Adeline (ed.), María y Iacobus en los Caminos Jacobeos, Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, pp. 443-484.
  • Cendón Fernández, Marta; Barral Rivadulla, Dolores (1999), Donantes y pro motores: su imagen en la plástica gótica gallega, “Semata” 10, pp. 389-418.
  • Cendón Fernández, Marta; Barral Rivadulla, Dolores; Fraga Sampedro, Dolo res (2000), Arte y poder en la Galicia de los Trastámara: la provin cia de La Coruña, Santiago de Compostela, Tórculo.
  • Cendón Fernández, Marta; Chao Castro, David (2014), Las catedrales galle gas al final del medievo, en Alonso, Begoña; Villaseñor, Fernando (eds.) Arquitectura tardogótica en la Corona de Castilla: trayecto rias e intercambios, Santander - Sevilla, Universidad de Cantabria - Universidad de Sevilla, pp. 55-84.
  • Escandell Proust, Isabel Juana; Boto Varela, Gerardo; Lozano, Esther (eds.) (2019), The Memory of the Bishop in Medieval Cathedrals: Ceremo nies and Visualizations, Berna, Peter Lang.
  • Español Bertrán, Francesca (2015), Encuadres arquitectónicos para la muer te: de lo ornamental a lo representativo. Una aproximación a los proyectos funerarios del tardogótico hispano, “Codex Aquilarensis” 31, pp. 93-120.
  • Fabeiro Gómez, Manuel; Fernández Oxea, José Ramón (2001), Escudos de Noia, en Mostra Historia Postal de Galicia, Noia, Grupo Filatélico y Numismático, pp. 1-83.
  • Faginas Arcuaz, Ramón (1884), San Martín de Noya, “La Ilustración Españo la y Americana” 28/12, pp. 205-206.
  • Fandiño Fuentes, Rafael (2019), Reliquias y relicarios medievales en la ca tedral de Santiago de Compostela. Origen y evolución, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago (tesis doctoral).
  • Fernández González, Alberto (2005), La desaparecida capilla de Don Lope de Mendoza: nuevos datos sobre sus retablos, los sepulcros, su coro alto y la sacristía, “Cuadernos de estudios gallegos” 52/118, pp. 347-385.
  • Fernández Rodríguez, Begoña (1998), El patronato artístico de las cofradías de mareantes en Galicia. Siglos XV-XVI, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago (tesis doctoral).
  • Fernández Rodríguez, Begoña (1999), El colegio apostólico en la Baja Edad Media: el ejemplo de la fachada occidental de San Martiño de Noia, en Mostra Filatélica Internacional, Noia, Grupo Filatélico y Numis mático, pp. 41-50.
  • Fernández Rodríguez, Begoña (2000a), La inmortalización del legado de don Lope de Mendoza en Noia. La portada norte de San Martiño, en Mostra Filatélica Nacional, Noia, Grupo Filatélico y Numismático, pp. 81-88.
  • Fernández Rodríguez, Begoña (2000b), Un ejemplo de periodización: el templo de San Martiño de Noia, “Cuadernos de Estudios Gallegos” 47/112, pp. 227-247.
  • Fernández Rodríguez, Begoña (2002), Reflexiones sobre la parroquial de San Martiño de Noia: aproximación a un conjunto arquitectónico gótico, en Mostra Filatélica, Noia, Grupo Filatélico y Numismáti co, pp. 51-59.
  • Ferrando Roig, Juan (1950), Iconografía de los santos, Barcelona, Omega.
  • Ferreira Priegue, Elisa (1988), Galicia en el comercio marítimo medieval, La Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • Figueiredo, Paula; Noé, Paula (2004-2005), Igreja Parroquial de Viana do Castelo / Catedral de Viana do Castelo, SIPA [en línea], http://www. monumentos.gov.pt/Site/APP_PagesUser/SIPA.aspx?id=4129 [con sulta: 20/04/2020].
  • Flórez, Henrique (1764), España Sagrada, vol. XVIII, Madrid, Oficina de Antonio Marín.
  • García Oro, José (1987), Galicia en los siglos XIV y XV, La Coruña, Funda ción Pedro Barrié de la Maza.
  • García Vidal, Pedro (1991), A Noia da memoria: pasado e presente dun casco histórico, Vigo, Concello de Noia.
  • Gonçalves, Flávio (1961), O Pórtico da Matriz de Viana do Castelo, “MV SEV” 3/2, pp. 60-71.
  • González Dávila, Gil (1645), Teatro eclesiástico de las iglesias metropolita nas y catedrales de los reinos de las dos Castillas. Vidas de sus ar zobispos y obispos y cosas memorables de sus sedes, vol. I, Madrid, Imprenta de Francisco Martínez.
  • Herráez, M.ª Victoria; Cosmen, M.ª Concepción; Teijeira, M.ª Dolores; Mo ráis Morán, José A. (eds.) (2018), Obispos y Catedrales. Arte en la Castilla bajomedieval, Berna, Peter Lang.
  • Hoyo, Jerónimo del (1952), Memorias del Arzobispado de Santiago, Santia go, Porto. Iglesias Almeida, Ernesto (2008), O antigo bispado de Tui en Portugal, Noia, Toxosoutos.
  • López Alsina, Fernando (1999), Años Santos Romanos y Años Santos Com postelanos, en Caucci, Paolo (ed.), Santiago, Roma, Jerusalén. Ac tas del III Congreso de Estudios Jacobeos, Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, pp. 213-242.
  • López Ferreiro, Antonio (1895), Fueros municipales de Santiago y de su Tie rra, Santiago de Compostela, Imp. y enc. del Seminario C. Central.
  • López Ferreiro, Antonio (1901), Historia de la S.A.M.I. de Santiago de Com postela, vol. IV, Santiago de Compostela, Imp. y enc. del Seminario Conciliar Central.
  • López Ferreiro, Antonio (1904), Historia de la S.A.M.I. de Santiago de Com postela, vol. VII, Santiago de Compostela, Imp. y enc. del Seminario Conciliar Central.
  • López García, Atanasio (1914), Memorias históricas de la Provincia de San tiago, “El Eco Franciscano” 31, pp. 13-14, 37-41, 71-74, 225-229, 376-377, 498-500.
  • Manso Porto, Carmen (1993), Arte gótico en Galicia: los dominicos, La Co ruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • Martínez Murguía, Manuel (1888), Galicia. España: sus monumentos y artes, su naturaleza e historia, Barcelona, Establecimiento Tipográfico Da niel Cortezo y Cia.
  • Miraz Seco, María Violeta (2013), La peregrinación marítima. El camino in glés desde la ría de Ferrol en la Baja Edad Media, Ferrol, Universi dade de A Coruña (tesis doctoral).
  • Moralejo Álvarez, Serafín (1993), Báculo de Santa Isabel de Portugal, en Santiago, camino de Europa. Culto y cultura en la peregrinación a Compostela, Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, ficha n.º 126, pp. 434-435.
  • Nogueira Santiago, Paulo (2017), Noia e a súa historia, Noia, Toxosoutos. Ortiz de Zúñiga, Diego (1795), Anales eclesiásticos y seculares de la muy noble y muy leal ciudad de Sevilla, vol. II, Madrid, Imprenta Real.
  • Pardo de Guevara y Valdés, Eduardo (2012), De la aparición y primer desa rrollo de las armerías en Galicia. Noticias, testimonios y comenta rios, en De linajes, parentelas y grupos de poder. Aportaciones a la historia social de la nobleza bajomedieval gallega, Madrid, Funda ción cultural de la nobleza española - CSIC.
  • Ramos Campos, Leandro (2018), Estudo Monográfico de Monumentos do Centro Histórico de Viana do Castelo, Porto, Universidade do Porto (tesis de maestría).
  • Réau, Louis (1998), Iconografía del arte cristiano, Barcelona, Ediciones del Serbal.
  • Rodríguez González, Ángel (ed.) (1994), O tumbo vermello de don Lope de Men doza, Santiago de Compostela, CSIC - Instituto de Estudios Gallegos “Padre Sarmiento” (Cuadernos de Estudios Gallegos, anexo XXIII).
  • Taín Guzmán, Miguel (2019), La ciudad de Santiago de Compostela según los hermanos Juan y Pedro Fernández de Boán (ca.1633-1646), Santia go de Compostela, Teófilo Edicións - Consorcio de Santiago.
  • Teijeira, M.ª Dolores; Herráez, M.ª Victoria; Cosmen, M.ª Concepción (eds.) (2014), Reyes y prelados. La creación artística en los reinos de León y Castilla (1050-1500), Madrid, Sílex.
  • Vázquez Castro, Julio (2009), Castillos en el aire: el inicio del cimborrio gó tico de la catedral compostelana, “Quintana” 8, pp. 245-269.
  • Vázquez de Parga, Luis; Lacarra, José María; Uría Riu, Juan (1948), Las pe regrinaciones a Santiago de Compostela, vol. I, Pamplona, Iberdrola - Gobierno de Navarra, 1992.
  • Vilarinho Rocha Lourenço, Maria Natália (2014), A vida e a obra do historia dor Flávio Gonçalves (1929-1987). Estudos breves, Lisboa, Univer sidade Aberta - Mestrado em Estudos do Património.
  • Yarza Luaces, Joaquín (1988), La capilla funeraria hispana en torno a 1400, en Núñez Rodríguez, Manuel; Portela Silva, Ermelindo (coords.), La idea y el sentimiento de la muerte en la Historia y en el Arte de la Edad Media, Santiago de Compostela, USC, pp. 67-91.
  • Yzquierdo Perrín, Ramón (2006-2007), El mecenazgo del arzobispo compos telano don Lope de Mendoza en Santiago y Padrón, “Abrente” 38- 39, pp. 117-172.
  • Yzquierdo Perrín, Ramón; Manso Porto, Carmen (1996), Arte medieval (II). Galicia. Arte, vol. XI, La Coruña, Hércules.