Aproximación a la investigación iberoamericana en educación musical

  1. Eliton Perpetuo Rosa-Pereira
  2. Carol Gillanders
Revista:
Revista musical chilena

ISSN: 0716-2790 0717-6252

Ano de publicación: 2021

Ano: 75

Número: 235

Páxinas: 55-75

Tipo: Artigo

DOI: 10.4067/S0716-27902021000100055 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Revista musical chilena

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The historical path followed by research in music education is clearly defined and studied in the Anglo-Saxon context. In Spain there are several works that illuminate its journey and that serve as background for the design of an exploratory study in the Ibero-American field. This work provides an approach to the state of research in music education in Ibero-America, presenting its main researchers, journals indexed in the main databases and those relevant to the field, countries with scientific production and a general context of education and research in music education in each one of the countries that make up the Ibero-American community.

Referencias bibliográficas

  • Abril, Carlos R.,Abril, Johanna E.. (2017). Educación Musical Escolar en las Américas: Condiciones, Prácticas, y Políticas desde una Perspectiva Socio-Ecológica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical – RECIEM. 14. 29-46
  • Aróstegui, José Luis. (2010). “Formación del profesorado de música: Planes de estudio en Europa y América Latina”. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado. 3-7
  • Balerdi, Beatriz. (2007). Bibliografía de investigación musical en Euskal Herria: tesis doctorales. Musiker. 15. 297-326
  • Bordones, Merlina. (2013). Educación Musical en Venezuela. Revista Ciencias de la Educación. 119
  • Bowman, Wayne. D.,Ana, Lucia Frega. (2012). The Oxford Handbook of Philosophy in Music Education. Oxford University Press. Oxford.
  • (2008). Brasil. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação.
  • Bray, Mark,Bob, Adamson. (2010). Educación comparada: enfoques y métodos. Ediciones Granica. Buenos Aires.
  • Burgos, Peredo,Óscar, Eduardo,Francisco, Javier Perales Palacios,José, Gutiérrez Pérez. (2010). Evaluación de la calidad de los establecimientos educativos incorporados al sistema nacional de certificación ambiental de la provincia de Bio Bio (Chile). Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado. 213
  • Capistrán Gracia, Raúl W.. (2021). La educación musical en el nivel básico en México, retos y propuestas actuales. UNAM/Facultad de Música. Ciudad de México.
  • Cateura Mateu, Maria. (1992). Por una educación musical en España: estudio comparativo con otros países. PPU. Barcelona.
  • Cykler, Edmund A.. (1969). Comparative Music Education. Journal of Research in Music Education. 9-16
  • Díaz Gómez, Maravillas. (2006). Introducción a la investigación en educación musical. Enclave Creativa. Madrid.
  • Díaz Gómez, Maravillas,Andrea Giráldez, Hayes. (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical. Graó. Barcelona.
  • Díaz Gómez, Maravillas,Andrea Giráldez, Hayes. (2013). Investigación cualitativa en educación musical. Graó. Barcelona.
  • (2009). Eacea-Euridice. Educación artística y cultural en el contexto escolar en Europa.
  • Fernandes, José N.. (2014). Educação musical internacional e comparada: uma introdução. Debates - UNIRIO. 13. 51
  • Flinders, David J.,Richardson, Carol P.. (2002). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Oxford University Press. Nueva York.
  • Gillanders, Carol,Pedro, Martínez Casillas. (2005). La investigación en el ámbito musical. Música y Educación. 85-104
  • Giráldez Hayes, Andrea,Andrés, Palacios. (2014). Educación artística en Iberoamérica: Educación primaria. OEI. Madrid.
  • Goergen, Pedro L.. (1991). Educação comparada a uma disciplina atual ou obsoleta?. Proposições. 12-23
  • Green, Lucy. (1997). Music, Gender, Education. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Gustems Carnicer, Josep,Diego Calderón, Garrido. (2014). Estudio bibliométrico de los artículos de educación musical incluidos en DIALNET 2003-2013. Revista Electrónica de LEEME. Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. 33. 27-39
  • Gutiérrez González, José M.. (2011). La formación inicial del profesorado de secundaria. Del CAP al Máster. CEE Participación educativa. 17. 96-107
  • Hanley, Betty,Janet, Montgomery. (2002). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Oxford University Press. Nueva York.
  • Hemsy de Gaínza, Violeta. (1998). La nueva musicoterapia. Lumen. Buenos Aires.
  • Hemsy de Gaínza, Violeta. (2004). La educación musical en el siglo XX. Revista Musical Chilena. 74-81
  • Hemsy de Gaínza, Violeta. (2010). Educação musical e contemporaneidade (Entrevista por Elízabeth Carrascosa Martínez). Revista Espaço Intermediário. 12
  • Hernández Sampieri, Roberto,Carlos Fernández, Collado,María, del Pilar Baptista Lucio. (2013). Metodologia de Pesquisa. Coleção métodos de pesquisa. Penso (Mc Graw Hill). Porto Alegre.
  • Irwin, Rita. (2008). Arts-based Research in Education. Routledge. Nueva York.
  • Jiménez Pérez, Miguel A.. (2015). La Allemande Tombeau de Mr. Françque de Robert de Viseé y el proceso de su transcripción para guitarra. Un ejemplo de investigación desde la interpretación. Enseñar Música: Revista Panamericana de Investigación. 31-41
  • Kemp, Anthony E.. (1993). Aproximaciones a la investigación en educación musical (título original: Some Approaches to Research in Music Education, 1992). Ana Lucía Frega y Dina Poch de Grätzer (traductoras). Collegium Musicum. Buenos Aires.
  • Kemp, Anthony,Laurence, Lepherd. (1992). Handbook of Research in Music Teaching and Learning. Schirmer Books. Nueva York.
  • Kuhn, Thomas S.. (2013). A estrutura das revoluções científicas. 12. Perspectiva. São Paulo.
  • Larrañaga Torróntegui, Ramón. (2016). Educación musical escolarizada en México 1920-1940.
  • Levitin, Daniel J.,José Manuel, Álvarez-Flórez. (2018). Tu cerebro y la música: Por qué nos gusta la música y por qué disfrutamos con ella. RBA Bolsillo. Barcelona.
  • Luna Ortiz, Roberto. (2008). Educación musical en la escuela primaria de tiempo completo. Tesina.
  • Margaño Mena, Luis. (1961). Informe del comité de profesores de educación secundaria. Primer congreso de educación musical Chile - 1958. 107
  • Marín Viadel, Ricardo,José Luis Tolosa, Marín,Juan Fernando de, Laiglesia. (1998). La investigación en Bellas Artes. Tres aproximaciones a un debate. Grupo Editorial Universitario. Granada.
  • Mark, Michael L.. (1992). Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Schirmer Books. Nueva York.
  • Martínez Rivera, Victor S.. (2016). Retos para la educación musical en México. Correo del Maestro-Revista para professores de educación básica.
  • (2011). México Programas de estudio 2011, guía para el maestro. Educación Básica. Secundaria. Artes. SEP. México.
  • (2011). México Programas de estudio 2011, guía para el maestro. Educación Básica. Primaria. Primer grado. SEP. México.
  • Mota, Graça. (2014). A educação musical em Portugal - uma história plena de contradições. DEBATES – Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música. 13. 41-50
  • Narejos, Antonio. (2017). Tesis doctorales de música en España. Base de datos online.
  • Oriol de Alarcón, Nicolás. (2002). El área de. Revista de Educación. 338. 155
  • Oriol de Alarcón, Nicolás. (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical. Graó. Barcelona.
  • Oriol de Alarcón, Nicolás. (2009). La investigación musical en España: tesis doctorales y temática en la última década. Eufonía. 45. 59-87
  • Oriol de Alarcón, Nicolás. (2012). Temáticas de tesis doctorales de Música en España (1978-2011). Música y Educación. 58-94
  • Palacios Sanz, José Ignacio. (2005). La Universidad y la investigación musical: de la teoría a la praxis. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 123
  • Palheiros, Graça B.. (1999). Investigação em educação musical: perspectivas para o seu desenvolvimento em Portugal. Revista Música, Psicologia e Educação. 1. 15-26
  • Pastor Gordero, Pasqual. (2002). La investigación educativa musical. Eufonía. 26. 84
  • Pereira, Eliton Perpetuo Rosa. (2019). A Educação Musical no Brasil: temáticas, concepções e linhas investigativas. Universidad de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela.
  • Phelps, Roger P.,Lawrence, Ferrara,Goolsby, Thomas W.. (1993). A Guide to Research in Music Education. The Scarecrow Press. Londres.
  • Phillips, Kenneth H.. (2008). Exploring Research in Music Education & Music Therapy. Oxford University Press. Nueva York.
  • Poblete Lagos, Carlos. (2010). Enseñanza musical en Chile: continuidades y cambios en tres reformas curriculares (1965, 1981, 1996-1998). Revista Musical Chilena. 12-35
  • Poblete Lagos, Carlos. (2017). Formación docente en música en Chile: Una aproximación histórica desde tres universidades. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade. 97-109
  • Poblete Lagos, Carlos,Adrián Leguina, Nicolás Masquiarán,Bárbara, Carreño. (2019). Informal and non formal music experience: power, knowledge and learning in music teacher education in Chile. International Journal of Music Education. 272
  • Porta Navarro, Amparo. (2014). Actas III Congreso CEIMUS. Enseñar y aprender Música. Modelo tradicional, online y semipresencial. Enclave Creativa. Madrid.
  • (2018). Real Academia Española. Iberoamérica.
  • Regelski, Thomas A.. (1975). Principles and problems in music education. Prentice-Hall. Nueva Jersey.
  • Reimer, Bennett. (2006). “Toward a Philosophical Foundation for Music Education Research”. MENC Handbook of Research Methodologies. 3-37
  • Rodriguez Melo, Martha E.. (2015). Educación musical en Colombia: Entre el impulso a debilitar y el impulso a ampliar. XXII Congresso nacional de Associação Brasileira de Educação Musical ABEM. Anais da ABEM. Natal – RN, Brasil.
  • Rumpf, Randy J. J.. (2012). A systematic review of music teacher education research within the United States: 1982-2010. Universidad de Maryland.
  • Rusinek, Gabriel. (2007). International Handbook of Research in Arts Education. Springer. Dordrecht.
  • Shifres, Favio,Guillermo, Rosabal-Coto. (2017). Hacia una educación musical decolonial en y desde Latinoamérica. Revista Internacional de Educación Musical. 5. 85-91
  • Siegel, Daniel J.. (2007). The Mindful Brain: Reflection and Attunement in the Cultivation of Well-Being. WW Norton. Nueva York.
  • Subirats Bayego, Maria dels A.. (2011). La investigación en Didáctica de la Expresión Musical. Educatio Siglo XXI. 175
  • Teachout, David James. (2012). The Oxford Handbook of Music Education. Oxford University Press. Nueva York.
  • Terrien, Pascoal,Jean-Luc, Leroy. (2011). Perspectives actuelles de la recherche en éducation musicale. L’Harmattan. París.
  • Thayer Sataloff, Robert,Brandfonbrener, Alice G.,Lederman, Richard J.. (1998). Performing Arts Medicine. Singular Publishing Group. California.
  • Torres-Santos, Raymond. (2017). Music Education in the Caribbean and Latin America: A comprehensive guide. Rowman & Littlefield. Londres.
  • Vélez-Cuartas, Gabriel,Diana, Lucio-Arias,Loet, Leydesdorff. (2015). Regional and global science: Publications from Latin America and the Caribbean in the Scielo Citation Index and the Web of Science. El profesional de la información. 35-46
  • Volk, Terese M.. (1997). Music, Education and Multiculturalism. Oxford University Press. Oxford.