Aprendizaje-servicio y desarrollo cívico-social en titulaciones universitarias del ámbito educativopreparando al alumnado para la práctica de una educación inclusiva

  1. Mella-Núñez, Ígor 1
  2. Quiroga-Carrillo, Anaïs 1
  3. Crespo Comesaña, Julia 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Construir una educació inclusiva

Volume: 57

Número: 2

Páxinas: 363-377

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1241 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Educar

Resumo

En aquesta recerca s’hi analitza el potencial que té la metodologia de l’aprenentatge-servei (ApS) per desenvolupar competències de caràcter civicosocial vinculades amb l’exercici d’una pràctica inclusiva en futurs professionals de l’educació. Seguint un disseny quasiexperimental (pretest-posttest), es compara els alumnes de titulacions de Ciències de l’Educació de la Universitat de Santiago de Compostela (USC) participants en experiències d’ApS amb aquells que segueixen una via formativa més convencional. La mostra està conformada per un total de 336 subjectes (188 en el grup experimental i 148 en el control). Específicament, s’hi analitzen les dimensions de lideratge, conducta prosocial, competència intercultural i treball en equip. Els resultats demostren que els qui participen en ApS acaben superant els seus companys en les tres últimes dimensions, i que el sexe de l’alumnat i la participació prèvia en activitats universitàries de servei a la comunitat es configuren com a variables que incideixen en els nivells de desenvolupament d’aquestes competències.

Referencias bibliográficas

  • ARAMBURUZABALA, P. y GARCÍA, R. (2012). El aprendizaje-servicio en la formación de maestros. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 1, 1-15. Recuperado de https://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/download/232/221.pdf.
  • BERNADOWSKI, C.; PERRY, R. y GRECO, R. del (2013). Improving preservice teachers’ self-efficacy through service learning: Lessons learned. International Journal of Instruction, 6(2), 67-86.
  • BRANDES, K. y RANDALL, G.K. (2011). Service learning and civic responsibility: Assessing aggregate and individual level change. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(1), 20-29.
  • BRINGLE, R.G. y CLAYTON, P.H. (2012). Civic education through service learning: What, how, and why? En L. MCILRATH, A. LYONS y R. MUNCK (eds.). Higher education and civic engagement: Comparative perspectives (pp. 101-124). Nueva York, NY: Palgrave Macmillan.
  • CADEP-CRUE (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Recuperado de https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/2.-APROBADA-INSTITUCIONALIZACION-ApS.pdf
  • CARRINGTON, S.; MERCER, K.L.; IYER, R. y SELVA, G. (2015). The impact of transformative learning in a critical service-learning program on teacher development: Building a foundation for inclusive teaching. Reflective Practice, 16(1), 61-72. https://doi.org/10.1080/14623943.2014.969696
  • CARRINGTON, S. y SAGGERS, B. (2008). Service-learning informing the development of an inclusive ethical framework for beginning teachers. Teaching and Teacher Education, 24(3), 795-806. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.09.006
  • CHIVA-BARTOLL, O. y GIL-GÓMEZ, J. (eds.) (2018). Aprendizaje-servicio universitario: Modelos de intervención e investigación en la formación inicial docente. Barcelona: Octaedro.
  • DURÁN, D. y GINÉ, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 153-170.
  • EINFELD, A. y COLLINS, D. (2008). The relationships between service-learning, social justice, multicultural competence, and civic engagement. Journal of College Student Development, 49(2), 95-109. https://doi.org/10.1353/csd.2008.0017
  • GARCÍA GARCÍA, M. y SÁNCHEZ CALLEJA, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos, 20, 127-145. http://doi.org/10.18172/con.2991
  • GARGALLO, B.; SUÁREZ, J.; GARFELLA, P.R. y FERNÁNDEZ MARCH, A. (2011). El cuestionario CEMEDEPU: Un instrumento para la evaluación de la metodología docente y evaluativa de los profesores universitarios. Estudios sobre Educación, 21, 9-40.
  • GIL, J.; CHIVA, Ó. y MARTÍ, M. (2013). La adquisición de la competencia social y ciudadana en la universidad mediante el aprendizaje-servicio: Un estudio cuantitativo y cualitativo en el ámbito de la educación física. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 89-108.
  • GONZÁLEZ, J. y WAGENAAR, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • HOLSAPPLE, M.A. (2012). Service-learning and student diversity outcomes: Existing evidence and directions for future research. Michigan Journal of Community Service Learning, 18(2), 5-18.
  • MARTÍNEZ, B. y MARTÍNEZ, I. (2015). El aprendizaje servicio y la formación inicial de los profesionales de la educación. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 244-260.
  • MELLA, I. (2019). Aprendizaje-servicio y rendimiento académico del alumnado universitario: La evaluación de un programa. Universidad de Santiago de Compostela. Tesis doctoral. Recuperado de https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/20158.
  • MOELY, B.E. e ILUSTRE, V. (2014). The impact of service-learning course characteristics on university students’ learning outcomes. Michigan Journal of Community Service Learning, 21(1), 5-16.
  • MOELY, B.E. e ILUSTRE, V. (2019). Service involvement and civic attitudes of university alumni: Later-correlates of required public service participation during college. Michigan Journal of Community Service Learning, 25(1), 30-42. https://doi.org/10.3998/mjcsloa.3239521.0025.103
  • MOELY, B.E.; MERCER, S.H.; ILUSTRE, V.; MIRON, D. y MACFARLAND, M. (2002). Psychometric properties and correlates of the Civic Attitudes and Skills Questionnaire (CASQ): A measure of students’ attitudes related to service-learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 8(2), 15-26.
  • MUNTANER, J.; ROSSELLÓ, R. e IGLESIA, B. de la (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-50.
  • NAVAL, C. y ARBUÉS, E. (eds.) (2018). Hacer la universidad en el espacio social. Pamplona: EUNSA.
  • NAVAL, C.; GARCÍA, R.; PUIG, J. y SANTOS REGO, M.A. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 12, 77-91.
  • PEÑALVA, A. y LEIVA, J.L. (2019). La interculturalidad en el contexto universitario: Necesidades en la formación inicial de los futuros profesionales de la educación. Educar, 55(1), 141-158. https://doi.org/10.5565/rev/educar.989
  • PUIG, J.M. y PALOS, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.
  • ROOT, S.; CALLAHAN, J. y SEPANSKI, J. (2002). Building teaching dispositions and service-learning practice: A multi-site study. Michigan Journal of Community Service Learning, 8(2), 50-60.
  • RUIZ-BEJARANO, A.M. (2020). Educación inclusiva, criticidad y compromiso social: Innovación docente y Aprendizaje-Servicio en la formación inicial docente. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 233-248. https://doi.org/10.4995/redu.2020.12407
  • SANTOS REGO, M.A.; FERRACES, M.J.; MELLA, I. y VÁZQUEZ RODRÍGUEZ, A. (2020). Universidad, competencias cívico-sociales y mercado de trabajo. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 213-232. https://doi.org/10.22550/REP78-2-2020-06
  • SANTOS REGO, M.A. y LORENZO, M. (2010). Dimensión cívica y desarrollo formativo de los estudiantes universitarios en el contexto español. Revista Electrónica de Investigación Educativa, número especial, 1-17.
  • SANTOS REGO, M.A. y LORENZO, M. (eds.) (2018). Guía para la institucionalización del aprendizaje-servicio en la universidad. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela.
  • SANTOS REGO, M.A.; SOTELINO, A. y LORENZO, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad: Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.
  • SOTELINO, A.; MELLA, I. y RODRÍGUEZ, M.A. (2019). El papel de las entidades cívico-sociales en el aprendizaje-servicio: Sistematizando la participación del alumnado en el tercer sector. Teoría de la Educación, 31(2), 197-219. https://doi.org/10.14201/teri.20156
  • SOTELINO, A.; SANTOS REGO, M.A. y GARCÍA ÁLVAREZ, J. (2019). El aprendizaje-servicio como vía para el desarrollo de competencias interculturales en la Universidad. Educatio Siglo XXI, 37(1), 73-90. https://doi.org/10.6018/educatio.363391
  • TEJADA, J. (2013). La formación de las competencias profesionales a través del aprendizaje-servicio. Cultura y Educación, 25(3), 285-294. https://doi.org/10.1174/113564013807749669
  • VÁZQUEZ, S.; LIESA, M. y LOZANO, A. (2017). Recreos cooperativos e inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje-Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 173-185. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.213181