Deontología periodística en el tratamiento informativo del intento secesionista catalán

  1. Sara Dorado Lago
  2. José Sixto-García
Revista:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Ano de publicación: 2021

Número: 53

Páxinas: 201-215

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/AMBITOS.2021.I53.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Outras publicacións en: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Resumo

Several previous researchers have confirmed the credibility crisis that journalism suffers (Herrero-Diz et al., 2021; Ricoy et al, 2019; Herrero-Diz et al., 2019; Gutiérrez-Martín et al., 2019). The threat of disinformation is even more evident in events of great social and historical significance such as the failed attempt at Catalan independence. Absolute respect for journalistic ethics and deontology act, without sweat, as an antidote to regain credibility andoffer citizens truthful and quality information. Starting from the study of the European and national deontological regulations and the media themselves, an ethical and deontological analysis is carried out of the information published by La Vanguardia, Le Figaro and The Times on the day of publication of the judgment of the procés by part of the Supreme Court, as well as in the days before and after (n = 155). The research was based on qualitative content analysis techniques and was carried out in two phases: first, analysis of codes of conduct, and then news analysis. The results make it possible to determine the degree of commitment of the media to journalistic deontology and, on the other hand, identify trends on the influence of the press in shaping public opinion based on the depth or level of contextualization with which the news treatment is carried out.

Referencias bibliográficas

  • Abdelmonem, A. (2020). Disciplining bystanders: (anti)carcerality, ethics, and the docile subject in HarassMap’s “the harasser is a criminal” media campaign in Egypt. Feminist Media Studies, online first. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1785911
  • About Internacional Media (AIM). (s. f.). About Internacional Media. http://www.aboutim.es/
  • Alandete, D. (2019). Fake news: La nueva arma de destrucción masiva. Deusto.
  • Arcila, C. Oller, M. y Blanco, D. (2021). Digitalización del periodismo iberoamericano y su efecto en la relación del periodista con la audiencia. Estudio comparativo de Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, El Salvador, España, México y Portugal. Journal of Iberian and Latin American Research, online first. https://doi.org/10.1080/13260219.2020.1909831
  • Aznar, H. (2004). Los códigos éticos del periodismo y la responsabilidad de los profesionales. Razón y palabra, 40(9).
  • Ballesteros-Herencia, C. A. (2015). El desafío inadvertido. La consulta sobre la independencia de Cataluña desde el marco informativo del conflicto. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 53, 48-64.
  • Barroso, P. (2011). Códigos de deontología periodística: análisis comparativo. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 15, 141-176. https://doi.org/10.17163/uni.n15.2011.05
  • Bilbeny, N. (2012). Ética del periodismo: la defensa del interés público por medio de una información libre, veraz y justa. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Blanco-Herrero, D. y Arcila-Calderón, C. (2019). Deontología y noticias falsas: estudio de las percepciones de periodistas españoles. El profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.08
  • Blázquez, N. (1986). Cuestiones Deontológicas del Periodismo. Cuadernos de filosofía.
  • Brajnovic, L. (1978). Deontología Periodística. Eunsa.
  • British National Union of Journalists Code of Conduct as of June (2013). https://www.nuj.org.uk/about/nuj-code/
  • Cernat, M. y Hașdeu, I. (2021). The Caracal murder – content analysis of the media coverage of one of the most violent gender-based homicides in Romania’s recent history. Feminist Media Studies, online first. https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1906296
  • Código de Prácticas de los Editores de la Independent Press Standards Organisation (2019). https://www.ipso.co.uk/editors-code-of-practice/
  • Código Deontológico de la Federación de Asociaciones de Periodistas de España (2017). http://fape.es/home/codigo-deontologico/
  • Código Deontológico Europeo de la Profesión Periodística (1993). Asamblea Parlamentaria del Consejo de Europa. http://www.asociacionprensa.org/es/images/Codigo_Deontologico_Europeo_de_la_Profesi on_Periodistica.pdf
  • Constitución española (1978). Boletín Oficial del Estado, 29 de diciembre de 1978, núm. 311, pp. 29313 a 29424.
  • Cordeiro, B. y Mastella, V. (2021). A pandemia e o pandemônio: uma análise sobre os desdobramentos de informações falsas em tempos de Covid-19. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 52, 52-70.
  • https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.04
  • Declaración de Principios de la profesión periodística en Cataluña (2016). https://fcic.periodistes.cat/es/codi-deontologic/
  • Del-Fresno-García, M. y Manfredi-Sánchez, J. L. (2018). Politics, hackers and partisan networking. Misinfor-mation, national utility and free election in the Catalan independence movement. El profesional de la información, 27(6), 1225-1238.
  • https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.06
  • España. Ley Orgánica 2/1997, de 19 de junio, reguladora de la cláusula de conciencia de los profesionales de la información. Boletín Oficial del Estado, 20 de junio de 1997, núm. 147, pp. 19072 a 19073.
  • Esteve-Del-Valle, M. y Borge-Bravo, R. (2018). Echo chambers in parliamentary Twitter networks: The Catalan case. International journal of communication, 12, 1715-1735.
  • Estudio General de Medios (2020). http://reporting.aimc.es/index.html#/main/diarios
  • González, C. y Relly, J. (2014). Journalism in times of violence. Digital Journalism, 2(4), 507-523. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.882067
  • González-Morales, M. (2017). Análisis comparativo entre Cadena SER Catalunya y Catalunya Ràdio sobre el proceso independentista catalán. Trabajo de fin de grado. https://ddd.uab.cat/record/180474
  • Gutiérrez-Martín, A., Torrego-González, A. y Vicente-Mariño, M. (2019). Media education with the monetization of YouTube: the loss of truth as an exchange value. Culture and Education, 31(2), 267-295. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1597443
  • Herrero-Diz, P., Conde-Jiménez, J. y Reyes-de-Cózar, S. (2021). Spanish adolescents and fake news: level of awareness and credibility of information. Culture and Education, 33(1), 1-27. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1859739
  • Herrero-Diz, P., Conde-Jiménez, J., Tapia-Frade, A. y Varona-Aramburu, D. (2019). The credibility of online news: an evaluation of the information by university students. Culture and Education, 31(2), 407-435.
  • https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1601937
  • Iranzo-Cabrera, M. y Gozálvez, V. (2021). Professional activism in journalism and education in gender equality through Twitter. Feminist Media Studies, online first.
  • https://doi.org/ 10.1080/14680777.2020.1847158
  • Le Figaro (2019). Charte d’indépendance et de déontologie des Journalistes du Figaro. C:/Users/sarad/Desktop/TFG/Bibliografía/Le%20Figaro.pdf
  • López-Olano, C. y Fenoll, V. (2019). Posverdad, o la narración del procés catalán desde el exterior: BBC, DW y RT. El profesional de la información, 28(3), e280318.
  • https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.18
  • Minwalla, S., Foster, J. y McGrail, S. (2020). Genocide, rape, and careless disregard: media ethics and the problematic reporting on Yazidi survivors of ISIS captivity. Feminist Media Studies, online first. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1731699
  • Molyneux, L. y Coddington, M. (2020). Aggregation, Clickbait and Their Effect on Perceptions of Journalistic Credibility and Quality. Journalism Practice, 14(4), 429-446. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1628658
  • Munger, K. (2020). All the News That’s Fit to Click: The Economics of Clickbait Media. Political Communication, 37(3), 376-397.
  • https://doi.org/.1080/10584609.2019.1687626
  • Ricoy, M.C., Sánchez-Martínez, C. y Feliz-Murias, T. (2019) Credibility versus fake news in digital newspapers on tablets in primary education. Culture and Education, 31(2), 296-325. https://doi.org/ 10.1080/11356405.2019.1603891
  • Rivas, R. (2015). Ética para las imágenes periodísticas, estudio de las portadas de El País y El Mundo en el atentado de Charlie Hebdo. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 30, 1-13.
  • Rodríguez, C. (2019). No diga fake news, di desinformación: una revisión sobre el fenómeno de las noticias falsas y sus implicaciones. Comunicación, 40, 65-74. http://dx.doi.org/10.18566/comunica.n40.a05
  • Sánchez, J. (2019). Cuestiones controvertidas en torno a las instancias de control deontológico de los periodistas en el ámbito del derecho a la información. Revista de derecho de la UNED, 24. https://doi.org/10.5944/rduned.24.2019.25437
  • Sánchez-Gey, N. (2019). El aumento de las noticias falseadas y sus consecuencias en el quehacer de los profesionales de la información en televisión. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 45, 159-181. http://dx.doi.org/10.12795/AMBITOS
  • Sentencia del Tribunal Supremo 176/1995, de 11 de diciembre. Recurso de amparo 1421-1992. Boletín Oficial del Estado, núm. 11, de 12 de enero de 1996.
  • Sentencia del Tribunal Supremo 199/1999, de 8 de noviembre. Recurso de amparo 2929-1995. Boletín Oficial del Estado, núm. 300, de 16 de diciembre de 1999.
  • Syndicat National des Journalistes (2011). Charte des devoirs professionnels des journalistes http://www.snj.fr/?q=content/charte-d%E2%80%99%C3%A9thique-professionnelle-des-journalistes
  • Videla, J. J. (2004). La ética como fundamento de la actividad periodística. Editorial Fragua.
  • Waterhouse-Watson, D. (2016). News media on trial: towards a feminist ethics of reporting footballer sexual assault trials. Feminist Media Studies, 16(6), 952-967. https://doi.org/10.1080/14680777.2016.1162827