El cambio climático en el bachilleratoaportes pedagógicos para su abordaje

  1. Bello Benavides, Laura O. 1
  2. Cruz Sánchez, Gloria Elena 1
  3. Meira Cartea, Pablo Ángel 2
  4. González Gaudiano, Édgar Javier 1
  1. 1 Instituto de Investigaciones en educación Universidad Veracruzana
  2. 2 Facultad de ciencias de la Educación, Universidad de Santiago de Compostela
Journal:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Year of publication: 2021

Volume: 39

Issue: 1

Pages: 137-156

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.3030 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Abstract

This research aims to know the elements of the social representations (SR) on climate change (CC) in students of general (BG) and technological (BT) high school of the state of Veracruz, and make pedagogical contributions oriented to promote eco-citizen actions in students of this level. A quantitative investigation was carried out with a sample of 858 students, through a demographic questionnaire of 43 closed questions. The research hypothesis is: if there is no significant difference between the SRs on CC in the two study groups, it is possible to think that it is the common culture that configures this SR to a greater extent. The results show that this group builds a SR of the CC limited to its biophysical dimension with the presence of diffuse concepts, without identifying significant differences between the SRs of the groups.

Bibliographic References

  • Allen, L. B y Crowley, K. (2017). Moving beyond scientific knowledge: leveragin participation, relevance, and interconnectedness for climate education. International Journal of Global Warming, 12(3/4), 299-312. https://doi.org/10.1504/IJGW.2017.10005878
  • Bangay, C. y Blum, N. (2010) Education Responses to Climate Change and Quality: Two Parts of the Same Agenda? International Journal of Educational Development, 30(4), 335-450. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2009.11.011
  • Bello, B. L. (2017). Las representaciones sociales sobre cambio climático de estudiantes de bachillerato tecnológico. El caso de dos escuelas del estado de Veracruz (tesis de doctorado). Xalapa, México: IIE-UV.
  • Bello, B. L., Meira, C. P. A. y González, G. E. J. (2017). Representaciones sociales sobre cambio climático en dos grupos de estudiantes de educación secundaria de España y bachillerato de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(73), 505-532. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/140/14050493008.pdf
  • Bigge, M. L. y Hunt, M. P. (1979). Bases psicológicas de la educación. CDMX, México: Trillas.
  • Breslyn, W., Drewes, A., McGinnis, R., Hestness, E. y Mouza, C. (2017). Development of an Empirically-Based Conditional Learning Progression for Climate Change. Science Education International, 28(3), 214-223. Obtenido de http://sustainability.psu.edu/fieldguide/resources/breslyn-w-drewes-a-mcginnis-j-r-hestness-e-mouza-c-n-d-development-of-an-empirically-based-conditional-learning-progression-for-climate-change/
  • Cacioppo, J., Reis, H. y Zautra, A. (2011). Social Resilience. The Value of Social Fitness with an Application to the Military. American Psychologist, 66(1), 43-51. https://doi.org/10.1037/a0021419
  • Carr, W. (1995). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid, España: Morata.
  • Cheshire, L., Esparcia, J. y Shucksmith, M. (2015). Community resilience, social capital and territorial governance. Revista de Estudios sobre Población y Desarrollo Rural, 18(enero-julio), 7-38. https://doi.org/10.4422/ager.2015.08.
  • Collos, K. e Ison, R. (2009). Jumping off Arnstein’s Ladder: Social Learning as a New Policy Paradigm for Climate Change Adaptation. Environmental Policy and Governance, 19, 358-373. https://doi.org/10.1002/eet.523
  • De Souza Santos, B. (2004). La educación latinoamericana en el siglo xxi. Escenarios hacia las pedagogías de la alienación, domesticación y transformación. San José de Costa Rica, Costa Rica: Instituto Internacional de Investigación sobre Políticas Alimentarias (IFPRI). Obtenido de http://www.migrante.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/07/Souza-Educacion_Latinoamericana_en_el_SigloXXI.pdf
  • Fernández, I. M, Pires, D. M. y Villamañán, R. M. (2014). Educación científica con enfoque ciencia-tecnología-sociedad-ambiente: construcción de un instrumento de análisis de las directrices curriculares. Formación Universitaria, 7(5), 23-32. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000500004.
  • Folke, C. (2006). Resilience: The emergence of a perspective for social-ecological systems analyses. Global Environmental Change, 16, 253-267.
  • Giolitto, P. (1984). Pedagogía del medio ambiente. Barcelona: Herder.
  • González G. E. J. y Maldonado González, A. L. (2013) Los jóvenes universitarios y el cambio climático: un estudio de representaciones sociales. Xalapa, México: Editora de la Universidad Veracruzana.
  • Hestness, J. H., McGinnis, R. y Breslyn, W. (2016). Examining the relationship between middle school students’ sociocultural participation and their ideas about climate change. Environmental Education Research, DOI: 10.1080/13504622.2016.1266303
  • Ibáñez, T. (1994). Psicología Social Construccionista. Ciudad de México: Universidad de Guadalajara.
  • IPCC (2014). Cambio climático. Impactos, adaptación y vulnerabilidad. Resumen para responsables de políticas. Contribución del Grupo de trabajo II al Quinto Informe de Evaluación del IPCC. Suiza: OMM, PNUMA.
  • Jodelet, D. (2008). La representación social: fenómeno, concepto y teoría. En S. Moscovici (Coord.), Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Madrid: Paidós.
  • Kais, S. e Islam, M. (2016). Community Capitals as Community Resilience to Climate Change: Conceptual Connections. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(12), 1211. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph13121211.
  • Keck, M. y Sakdapolrak, P. (2013). What is social resilience? Lessons learned and ways. Erdkunde, 67(1), 5-19. http://dx.doi.org/10.3112/erdkunde.2013.01.02
  • Lorenzoni, I. y Pidgeon, N. (2005) Defining dangers of climate change and individual behaviour: Closing the gap. Avoiding Dangerous Climate Change Conference, Exeter, UK, February 2005. http://dx.doi.org/10.1177/1075547008329201
  • Meira, C. P. A. (2011). La sociedad ante el cambio climático. Conocimientos, valoraciones y comportamientos en la población española. Madrid: Fundación Mapfre.
  • Meira, C. P. A., Gutiérrez-Pérez, J., Arto-Blanco, M. y Escoz-Roldán, A. (2018). Influence of academic education vs. common culture on the climate literacy of university students / Formación académica frente a cultura común en la alfabetización climática de estudiantes universitarios. Psyecology. http://dx.doi.org/10.1080/21711976.2018.1483569
  • Mendoza, M. (2009). Justicia Climática: Una tarea pendiente. Managua: Centro de Estudios Internacionales.
  • Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemal.
  • OECD (2009). Green at Fifteen? How 15-year-olds perform in environmental science and geoscience in PISA. París: OECD.
  • O’Neill, S. J. y Hulme, M. (2009). An iconic approach for representing climate change. Global Environmental Change, 19(4), 402-410. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2009.07.004
  • Sauvé, L. (2014). Educación ambiental y ecociudadanía. Dimensiones clave de un proyecto político-pedagógico. Revista Científica, 18(1), 12-23. https://doi.org/10.14483/23448350.5558
  • SEP (2017). Planes de estudio de referencia del Marco Curricular Común de la Educación Media Superior. Ciudad de México: Subsecretaría de Educación Media Superior.
  • Stapleton, M. K. y Sezen-Barrie, A. (2017). A scientist, teacher educator and teacher collaborative: Innovative professional learning design focused on climate change and lessons learned from K-12 classrooms. Innovations in Science Teacher Education, 2(4). Obtenido de http://innovations.theaste.org/a-scientist-teacher-educator-and-teacher-collaborative-innovativeprofessional-learning-design-focused-on-climate-change-and-lessons-learned-from-k-12-classrooms/
  • Stevenson, R., Nicholls, J. y Whitehouse, H. (2017). What is climate change education? Curriculum Perspectives, 37(1), 67-71. https://doi.org/10.1007/s41297-017-0015-9
  • Tejeda-Martínez, A., Montes, C. E. y Sarabia, B. C. (2012). Las Inundaciones de 2010 en Veracruz. Vulnerabilidad y adaptación. Xalapa, México: Consejo Veracruzano de Investigación Científica y Desarrollo Tecnológico.
  • Wagner, W., Hayes, N. F. y Flores Palacios (Eds.). (2011). El discurso de lo cotidiano y el sentido común: La teoría de las representaciones sociales. México-Barcelona: UNAM-Anthrophos.
  • Valladares, L. (2017). La «práctica educativa» y su relevancia como unidad de análisis ontológico, epistemológico y sociohistórico en el campo de la educación y la Pedagogía. Perfiles Educativos, XXXIX(158), 186-203. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000400186