Mapa y características de los cibermedios locales e hiperlocales en España

  1. María-Cruz Negreira-Rey
  2. Xosé López-García
  3. Jorge Vázquez-Herrero
Journal:
Revista de comunicación

ISSN: 1684-0933 2227-1465

Year of publication: 2020

Volume: 19

Issue: 2

Pages: 193-214

Type: Article

DOI: 10.26441/RC19.2-2020-A11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de comunicación

Abstract

During the last two decades, the traditional media model of the local press has suffered a deep crisis which, together with the economic one, has led to the closure of many newspapers and staff cuts. The growing need for a truthful local news offer and the adverse labor reality in the communication sector have motivated many journalists to found their own local and hyperlocal media in the network. In this research, an exploratory study is carried out to elaborate the first map of local and hyperlocal online media in Spain, with the objective of knowing the presence of this type of media in the State. Sub-sequently, these online media are subjected to a content analysis to identify their basic characteristics and development trends. The results show a relevant growth of local and hyperlocal online media in the country, and their features reflect the search for new information models from proximity.

Bibliographic References

  • Ahva, L. y Wiard, V. (2018). Participation in local journalism. Assessing two approaches through access, dialogue and deliberation. Sur le journalisme, 7(2), 64-79. http://www.surlejournalisme.kinghost.net/rev/index.php/slj/article/view/359
  • Asociación de Emisoras Municipales y Ciudadanas de Andalucía de Radio y Televisión (2020). Asociados por provincias. Asociación de Emisoras Municipales y Ciudadanas de Andalucía de Radio y Televisión. https://www.emartv.es/asociados-por-provincias/#.XxSFytX-8fE
  • Asociación de la Prensa de Madrid (2015). Medios lanzados por periodistas. Asociación de la Prensa de Madrid. https://www.apmadrid.es/nuevos-medios-lanzados-por-periodistas/?Itemid=209
  • Asociación de la Prensa de Madrid (2017). Informe Anual de la Profesión Periodística 2017. Madrid: Asociación de la Prensa de Madrid. https://www.apmadrid.es/wp-content/uploads/2018/10/APM-Informe-2017_baja.pdf
  • Asociación de la Prensa de Madrid (2019). Los medios digitales promovidos por periodistas se afianzan con dificultad. Asociación de la Prensa de Madrid. https://www.apmadrid.es/wp-content/uploads/2020/03/medios-digitales-promovidos-periodistas-afianzan-dificultad-2019.pdf
  • Asociación de Medios en Galego (2020). Medios en galego 2020. Asociación de Medios en Galego. https://mediosengalego.gal/100-medios-en-galego/
  • Associació Catalana de la Premsa Comarcal (2020). Publicacions. Associació Catalana de la Premsa Comarcal. https://www.premsacomarcal.cat/publicacions
  • Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (2020). Associats. Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació. https://www.amic.media/capsaleres/default2.php
  • Badillo Matos, Á. (2005). Políticas públicas del audiovisual y la desregulación de la televisión local por ondas en España (1980-2004). Sphera publica: revista de ciencias sociales y de la comunicación, 5, 201-228. http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/29/39
  • Barnett, S. y Townend, J. (2015). Plurality, Policy and the Local. Can hyperlocals fill the gap?. Journalism Practice, 9(3), 332-349. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.943930
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Nueva York: Free Press.
  • Bucay, Y., Elliott, V., Kamin, J. y Park, A. (2017). America’s growing news deserts. Columbia Journalism Review. https://www.cjr.org/local_news/american-news-deserts-donuts-local.php
  • Camponez, C. (2002). Jornalismo de Proximidade. Coimbra: Minerva Coimbra.
  • Cantalapiedra, M. J. (1997). Periodistas locales. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 2(3).
  • Chen, N. N., Ognyanova, K., Zhang, C., Wang, C., Ball-Rokeach, S. y Parks, M. (2015). Causing ripples in power relations. The meso-level influence of a hyperlocal news website. Journalism Studies, 18(6), 710-731. http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2015.1078738
  • COMandalucía (2019). Mapa de radios públicas locales. Universidad de Málaga. https://com-andalucia.org/mapas-interactivos/mapa-radios-publicas-andalucia/
  • COMandalucía (2019). Mapa IRSCOM Murcia. Universidad de Málaga. https://com-andalucia.org/mapa-irscom-murcia/
  • COMandalucía (2017). Radios comunitarias y ciudadanas de Andalucía. Universidad de Málaga. https://com-andalucia.org/radios-comunitarias-y-ciudadanas-de-andalucia/
  • COMandalucía (2013). Mapa televisiones públicas locales. Universidad de Málaga. https://com-andalucia.org/mapas-interactivos/mapa-television-local-publica-en-andalucia/
  • Cook, C., Geels, K. y Bakker, P. (2016). Hyperlocal Revenues in The UK and Europe. Reino Unido: Nesta.
  • Dahnke, G. (1986). Investigación y comunicación. En C. Fernández-Collado e G. Dahnke (eds.), La comunicación humana en ciencia social (pp. 385-454). México: McGraw-Hill.
  • De la Mota, I. H. (1988). Diccionario de la comunicación. Televisión, publicidad, prensa, radio. Madrid: Paraninfo.
  • D’heer, E. y Paulussen, S. (2013). The Use of Citizen Journalism for Hyperlocal News Production. Recherches en Communication, 39, 151-164. https://biblio.ugent.be/publication/5833344
  • Díaz Noci, J. (2005). Historia de los cibermedios en España. En R. Salaverría, (coord.), Cibermedios. El impacto de internet en los medios de comunicación en España (pp. 21-38). Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Díaz Noci, J. y Meso Ayerdi, K. (1998). Tipología de los medios de comunicación en Internet. Génesis y desarrollo de un nuevo paradigma comunicativo. El caso vasco. XIV Congreso de Estudios Vascos: Sociedad de la Información (pp. 77-83). Donostia : Eusko Ikaskuntza. https://bit.ly/2IcZyZe
  • Egea Santiago, C. (2002). La carrera por la comunicación local (1998-2000). “Los grandes” se atreven con “lo pequeño”. Revista Latina de Comunicación Social, 47. http://www.ull.es/publicaciones/latina/2002/latina47febrero/4706egea.htm
  • Esteve Ramírez, F. (2002). La información local como área de especialización periodística. En R. López Lita, F. Fernández Beltrán y A. Durán Mañés (Eds.), La prensa local y la prensa gratuita: I Congreso de Comunicación Local (ComLoc 2001) (pp. 483-491). Castellón de la Plana: Universitat Jaume I, Servei de Comunicació i Publicacions.
  • Esteve Ramírez, F. (2012). La información glocal. En J. L. González (coord.), Cuadernos Comarcales de Comunicación. Alto y Medio Vilanolopó (pp. 11-20). Alicante: MediaLab UMH. https://issuu.com/medialabumh/docs/cuadernogicov2
  • Ferrier M., Sinha G. y Outrich M. (2016). Media Deserts: Monitoring the Changing Media Ecosystem. En M. Lloyd y L. Friedland (Eds.), The Communication Crisis in America, And How to Fix It. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-349-94925-0_14
  • Fastrez, P. y Meyer, S. (1999). Télévision locale et proximité. Recherches en communication, 11, 143-167.
  • Firmstone, J. (2016). Mapping changes in local news. Journalism Practice, 10(7), 928-938. https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1165136
  • Fleischman, L., Reguero, N. y Sáez, C. (2009). Políticas de comunicación y sustentabilidad del tercer sector de la comunicación: el caso catalán en el contexto español y europeo. VII Congreso Internacional de la Unión Latina de Economía Política de la Información, la Comunicación y la Cultura (ULEPICC), 7-9 octubre, Madrid. Recuperado de www.medioscomunitarios.net/barcelona/IMG/pdf/Ulepicc09_TSC_VF2.pdf
  • Fleischman, L. e Sáez, C. (2009). Presente y futuro de la sustentabilidad de las experiencias de TV alternativa en España: un análisis multidimensional. Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), 21-24 julio, México. Recuperado de http://amgp.skamp.eu.org/_media/whoswho:f:fleischman_saez_iamcr_final.pdf
  • Flores Vivar, J. M. (2014). Periodismo hiperlocal, sinergia de dos entornos. Cuadernos de periodistas: revista de la Asociación de la Prensa de Madrid, 29, 38-54. http://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2015/03/38-54-JESUS-FLORES.pdf
  • Fontcuberta, M. de (1997). La identidad regional de los medios. Cuadernos.info, 12, 44-50. https://doi.org/10.7764/cdi.12.207
  • Franklin, B. (2006). Local Journalism and Local Media. Making the Local News. Londres: Routlegde. https://doi.org/10.4324/9780203969205
  • García Avilés, J. A. y González Esteban, J. L. (2012). Cibermedios nativos españoles: explorando modelos de rentabilidad. Trípodos, 30, 153-167. http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/50
  • González Esteban, J. L. (2009). Modelos de periodismo local y estrategias ante la crisis: el caso del News & Observer. Revista Latina de Comunicación Social, 12(64), 151-160. http://www.revistalatinacs.org/09/art/14_813_11_MH/latina_art813.pdf
  • González Esteban, J. L. (2012a). Periodismo hiperlocal y ciberperiodismo de proximidad en las comarcas alicantinas. En J. L. González (coord.), Cuadernos Comarcales de Comunicación. Alto y Medio Vilanolopó (pp. 9-10). Alicante: MediaLab UMH. https://issuu.com/medialabumh/docs/cuadernogicov2
  • González Esteban, J. L. (2012b) (coord.). Cuadernos Comarcales de Comunicación. Alto y Medio Vilanolopó. Alicante: MediaLab UMH. https://issuu.com/medialabumh/docs/cuadernogicov2
  • Guillamet, J. (1983). La premsa comarcal: un model català de periodisme popular. Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
  • Guillamet, J. (2002). Pasado y futuro de la prensa local. En R. López Lita, F. Fernández Beltrán y A. Durán Mañés (Eds.), La prensa local y la prensa gratuita (pp. 181-196). Castellón de la Plana: Universitat Jaume I, Servei de Comunicació i Publicacions.
  • Halvorsen, L. J. y Bjerke, P. (2019). All seats taken? Hyperlocal online media in strong print newspaper surroundings: The case of Norway. Nordicom Review, 40(2), 115–128. https://doi.org/10.2478/nor-2019-0030
  • Harte, D. (2013). One Every Two Minutes: Assessing the Scale of Hyperlocal. Jomec Journal, 1(3). https://inprogress.cardiffuniversitypress.org/index.php/JOMEC/article/view/309/317
  • Harcup, T. (2016). Alternative Journalism as Monitorial Citizenship?. Digital Journalism, 4(5), 639-657. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1063077
  • Harte, D., Turner, J. y Williams, A. (2016). Discourses of Enterprise in Hyperlocal News in the UK. Journalism Practice, 10(2), 233-250. https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1123109
  • Harte, D., Williams, A. y Turner, J. (2016). Reciprocity and the hyperlocal journalist. Journalism Practice, 11, 160-176. https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1219963
  • Hess, K. y Waller, L. (2014). River Flows and Profit Flows: The Powerful Logic Driving Local News. Journalism Studies, 17(3), 263-276. https://doi.org/10.1080/1461670X.2014.981099
  • Horning, M. A. (2012). In search of hyperlocal news: an examination of the organizational, technological and economic forces that shape 21st century approaches to independent online journalism (Tesis doctoral). The Pennsylvania University, The Graduate School, College of Communications, Pennsylvania,. https://etda.libraries.psu.edu/catalog/13394
  • Hujanen, J., Lehtisaari, K., Lindén, C. G. y Grönlund, M. (2019). Emerging Forms of Hyperlocal Media. The case of Finland. Nordicom Review, 40(2), 101-114. https://doi.org/10.2478/nor-2019-0029
  • Izquierdo Labella, L. (2010). Manual de periodismo local. Madrid: Fragua.
  • Izquierdo Labella, L. (2012). Comunicación glocal: el periodismo local abre una ventana al mundo. Valencia: Tirant Humanidades.
  • Jenkins, J. y Kleis Nielsen, R. (2018). The Digital Transition of Local News. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/digital-transition-local-news
  • Jenkins, J. y Nielsen, R. K. (2020). Preservation and evolution: Local newspapers as ambidextrous organizations. Journalism, 21(4), 472-488. https://doi.org/10.1177/1464884919886421.
  • Kerkhoven, M. y Bakker, P. (2014). The hyperlocal in practice: Innovation, creativity and diversity. Digital Journalism, 2(3), 296-309. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.900236.
  • Kleis Nielsen, R. (2015). Introduction: The Uncertain Future of Local Journalism. En R. Kleis Nielsen (Ed.), Local Journalism. The Decline of Newspapers and the Rise of Digital Media (pp. 1-25). Londres: I.B. Tauris, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford.
  • Krippendorf, K. (1980). Content analysis: An introduction to its methodology. California: Sage Publications.
  • Laboratorio de Periodismo y Comunicación para la Ciudadanía Plural (LPCCP) (2008). Mapa de Medios de Cataluña. Universitat Autònoma de Barcelona. http://labcompublica.info/es/innovacion/mapa-de-medios-de-cataluna/
  • Lauterer, J. (2006). Community Journalism: Relentlessly Local. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
  • López García, G. (2012). Rasgos generales de los cibermedios de la Comunidad Valenciana. En G. López García (Ed.), Cibercomunidad. El espacio de la comunicación digital en la Comunidad Valenciana (pp. 19-32). Valencia: Tirant lo Blanch.
  • López García, X. (1999). La información de proximidad en la sociedad global. Revista Latina de Comunicación Social, 13. https://www.ull.es/publicaciones/latina/a1999c/140xose.htm
  • López García, X. (2004). Desafíos de la comunicación local: guía para la práctica de la información en los ámbitos de proximidad. Sevilla: Comunicación Social.
  • López García, X. (2008). Ciberperiodismo en la proximidad. Sevilla: Comunicación Social.
  • López García, X., Limia Fernández, M., Isasi Varela, A., Pereira Fariña, X., Gago Mariño, M., Calvo Diéguez, R. y Orihuela, J. L. (2005). Tipología de los cibermedios. En R. Salaverría (coord.), Cibermedios. El impacto de internet en los medios de comunicación en España (pp. 39-82). Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • López García, X. y Macià Mercadé, J. (2007). Periodismo de proximidad. Madrid: Editorial Síntesis.
  • López García, X. y Negreira-Rey, M. C. (2016). La multiplicación de cibermedios hiperlocales y su papel en el ecosistema comunicativo. En Libro de Comunicaciones del V Congreso Iberoamericano de Comunicación “Comunicación, Cultura y Cooperación” (pp. 1726-1746). Madrid: AE-IC.
  • López de Zuazo, A. (1976). Diccionario del periodismo. Madrid: Pirámide.
  • Macià Mercadé, J. (1993). La comunicación regional y local: dinámica de la estructura de la información en la España de las autonomías. Madrid: Ciencia 3.
  • Masip, P. (2008). El ciberperiodismo en Catalunya: apuntes sobre el estado de la cuestión. En G. López García (coord.), Comunicación local y nuevos formatos periodísticos en Internet: cibermedios, confidenciales y weblogs (pp. 35-46). Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València.
  • Masip, P., Micó, J. L., Ruiz, C., González, S., Domingo, D. y Nogué, A. (2011). Integración de redacciones en los medios locales y comarcales catalanes. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 17(1), 167-182. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.201.v17.n1.9
  • Martínez Juan, A. (2003). Los retos del periodismo local en la red: hacia una definición del espacio local en la Era global. Sala de Prensa, 59.
  • Metzgar, E., Kurpius, D. y Rowley, K. (2011). Defining hyperlocal media: Proposing a framework for discussion. New Media & Society, 13(5), 772-787. https://doi.org/10.1177/1461444810385095
  • McLuhan, M. y Powers, B. R. (1992). The Global Village: Transformations in World Life and Media in the 21st Century. Oxford: Oxford University Press.
  • Moragas, M. de (2015). La comunicación de proximidad 30 años después. En A. Nerekan Umaran, M. Á. Casado del Río, R. Zallo Elgezabal y J. C. Miguel de Bustos (eds.), Comunicación de proximidad: cada vez más lejos. Marco, experiencias y regulación (pp. 21-38). Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Moragas, M. de, Garitaonandía, C. y López, B. (1999). Televisión de proximidad en Europa. Experiencias de descentralización en la era digital. Bellaterra; Castelló de la Plana; Barcelona; València: Universitat Autònoma de Barcelona; Publicacions de la Universitat Jaume I; Universitat Pompeu Fabra; Universitat de València.
  • Negreira-Rey, M. C. (2017). Mediamapa.gal: mapear, investigar y divulgar la realidad mediática de Galicia a través de un proyecto abierto en la red. En A. De Lara González y F. Arias Robles (eds.), Mediamorfosis. Perspectivas sobre la innovación en periodismo (pp. 118-129). Elche, Alicante: Universidad Miguel Hernández. http://editorial.umh.es/2017/11/27/mediamorfosis-perspectivas-sobre-la-innovacion-en-periodismo-2/
  • Negreira-Rey, M. C., López-García, X. y Rodríguez-Vázquez, A. I. (2018). Los cibermedios locales e hiperlocales en España y Portugal. La fase de búsqueda de modelos. Sur le journalisme, 7(2), 50-63. http://www.surlejournalisme.kinghost.net/rev/index.php/slj/article/view/358
  • Newman, N., Fletcher, R., Andi, S. y Kleis, R. (2020). Digital News Report 2020. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf
  • Nygren, G., Leckner, S. y Tenor, C. (2017). Hyperlocals and Legacy Media. Media Ecologies in Transition. Nordicom Review, 39(1), 33-49. https://doi.org/10.1515/nor-2017-0419
  • Pereira, J., Gago-Mariño, M., López, X., Salaverría-Aliaga, R., Díaz-Noci, J., Meso-Ayerdi, K., Cabrera, M. Á. y Palomo, M. B. (2005). El impacto de internet en los medios de comunicación en España. Aproximación metodológica y primeros resultados. En A. Fidalgo y P. Serra (Org.), Actas dos III Sopcom, IV Lusocom e II Ibérico (pp. 361-369). Portugal: Servicios Gráficos da Universidade da Beira Interior.
  • Pérez Dasilva, J. A. y Santos Díez, T. (2009). Las televisiones locales del País Vasco en Internet. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 192-202. www.revistalatinacs.org/09/art/17_816_18_Bilbao/Perez_Dasilva_y_Santos_Diez.html
  • Radcliffe, D. (2012). Here and Now: UK hyperlocal media today. Reino Unido: Nesta. https://www.nesta.org.uk/report/here-and-now-uk-hyperlocal-media-today/
  • Radcliffe, D. (2015). Where are we now? UK hyperlocal media and community journalism in 2015. United Kingdom: Nesta, Centre for Community Journalism (Cardiff University). https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3045571
  • Richards, I. (2013). Beyond city limits: Regional journalism and social capital. Journalism, 14(5), 627-642. https://doi.org/10.1177/1464884912453280
  • Ruiz del Árbol, A. (1986). Prensa cercana. Alfoz, diciembre de 1986. Madrid.
  • Salaverría, R. (2008). Ciberperiodismo. Diez años de prensa digital en España. En J. J. Fernández Sanz (ed.), Prensa especializada. Doce calas (pp. 355–383). Madrid: McGraw-Hill.
  • Salaverría, R. (2017). Tipología de los cibermedios periodísticos: bases teóricas para su clasificación. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 8 (1), 19-32. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.2
  • Salaverría, R., Cores, R., Díaz Noci, J., Meso, K. y Larrondo, A. (2004). Evaluación de los ciberdiarios en las comunidades vasca y navarra. Comunicación y Sociedad, 17(1), 161-189. https://hdl.handle.net/10171/8108
  • Salaverría, R., Martínez-Costa, M. P. y Breiner, J. (2018). Mapa de los cibermedios de España en 2018: análisis cuantitativo. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1034-1053. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1295
  • Salaverría, R., Martínez-Costa, M. P., Breiner, J., Negredo, S., Negreira, M. C. y Jimeno, M. A. (2019). El mapa de los cibermedios en España. En C. Toural y X. López (eds.), Ecosistema de cibermedios en España. Tipologías, iniciativas, tendencias narrativas y desafíos (pp. 25 - 49). Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Schaffer, J. (2007). Citizen Media: Fad Or the Future of News?: the Rise and Prospects of Hyperlocal Journalism. J-Lab, The Institute for Interactive Journalism. http://www.j-lab.org/publications/citizen-media/
  • Schmitz Weiss, A. (2020), Journalists and Their Perceptions of Location: Making Meaning in the Community. Journalism Studies, 21(3), 352-369. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1664315
  • Schmitz Weiss, A. (2015). Place-Based Knowledge in the Twenty-First Century. Digital Journalism, 3(1), 116-131. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.928107
  • Tenor, C. (2019). Logic of an effectuating hyperlocal: Entrepreneurial processes and passions of online news start-ups. Nordicom Review, 40(2), 129–145. https://doi.org/10.2478/nor-2019-0031
  • Tokikom (2020). Medios asociados. Toki komunikabideen bateragunea Euskara. https://tokikom.eus/medios-asociados/
  • Wadbring, I. y Bergström, A. (2017). A Print Crisis or a Local Crisis?. Journalism Studies, 18(2), 175-190, https://doi.org/10.1080/1461670X.2015.1042988
  • Williams, A., Harte, D. y Turner, J. (2015). The Value of UK Hyperlocal Community News: Findings from a content analysis, an online survey and interviews with producers. Digital Journalism, 5, 680-703. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.965932