La Europa de dos velocidades reflejada en la financiación del servicio audiovisual públicoun análisis basado en los presupuestos

  1. Óscar Juanatey-Boga 1
  2. Valentín-Alejandro Martínez-Fernández 1
  3. Marta Rodríguez-Castro 2
  1. 1 Universidade da Coruña (España)
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela (España)
Journal:
Revista Latina de Comunicación Social
  1. Túñez López, José Miguel (coord.)
  2. Campos Freire, Francisco (coord.)

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2018

Issue Title: Innovación en Comunicación. Retos en la TV pública europea y en el periodismo móvil

Issue: 73

Pages: 1054-1071

Type: Article

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Abstract

Introduction. European Public Service Media (PSM) faces today challenges regarding innovation, legitimacy and funding. This paper analyzes the evolution of European PSM funding between 2010 and 2016, considering its need for legitimization and update of the different funding models within the EU. Methodology. We analyzed the evolution of the budgets of the European PSM in relation to inhabitants, households and GDP in terms of purchasing power parity. Results. The results confirm the impact of the economic crisis on the budgets of the European PSM. Two triennials can be identified: the first one (2010-2013), marked by budgetary constrictions (-4.1%), and the second one (2013-2016), which shows a slight recovery (4%). We also highlight the differences between Northern and Southern Europe. Conclusions. Ultimately, we conclude that a reformulation of the European PSM business models is required in order to achieve greater stability, adequacy and legitimacy.

Funding information

* Investigación financiada. Los resultados de este artículo corresponden al proyecto de “Indicadores de gobernanza, financiación, rendición de cuentas, innovación, calidad y servicio público de las RTV europeas aplicables a España en el contexto digital” (Referencia CSO2015-66543-P) del Programa estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de Excelencia, subprograma estatal de Generación de Conocimiento del Ministerio de Economía y Competitividad de España, cofinanciado por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) de la Unión Europea. Así como de la actividad de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación (REDES 2016 G-1641 XESCOM) apoyada por la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia (referencia ED341D R2016/019). La autora Marta Rodríguez-Castro es beneficiaria de un contrato de Formación de Profesorado Universitario (FPU16/05234) del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

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