Calidad de vida del alumnado con alteraciones del desarrollo individualApoyos familiares desde la perspectiva profesional

  1. Losada-Puente, Luisa 1
  2. Baña-Castro, Manoel 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 11: NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES

Número: 11

Páxinas: 1-5

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.11.2112 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

This work studies the professional perception about the family involvement on the improvement of the quality of life of the students with intellectual developmental disorders. This is a qualitative study; semiestructured interviews are applied to 10 educational agents. Quality of life is a priority for the families; they are coordinated with schools to promote students emotional well-being, interpersonal relationships, inclusion and self-determination. The main barriers are overprotection, lack of expectations or the mistaken vision of the potentialities and difficulties of their children. The coordination families-schools will enable higher levels of quality of life, independency and self-determination.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, M. I. C., Alonso, M. Á. V., & Amor, A. M. (2016). La participación familiar es un requisito imprescindible para una escuela inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 99-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100006
  • Arellano, A. & Peralta, F. (2013). Calidad de vida y autodeterminación en personas con discapacidad: Valoraciones de los padres. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 145-160. http://hdl.handle.net/11181/4368
  • Boehm, T.L. (2017). Predictors of family quality of life among parents of children and adults with intellectual disability (Tesis Doctoral; No. Etd-03232017-115400). Tennessee, EE.UU.: Vanderbilt University.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods (6ª ed.). Nueva York, EE.UU.: Oxford University Press.
  • Creswell, J.W. & Clark, V.I. (2011).Designing and conducting mixed methods research (2ª ed.). EE.UU.: Sage.
  • Ferrer, F., Vilaseca, R., & Guàrdia, J. (2017). Positive percepcions and perceived control in families with children with intellectual disabilities: Relationship to family quality of life. Quality & Quantity, 51(2), 903-918. http://dx.doi.org/10.1007/s11135-016-0318-1
  • Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research (5ª ed.). Londres, Reino Unido: Sage.
  • Gómez-Vela, M. & Sabeh, E.N. (2000). Calidad de vida. Evolución del concepto y su influencia en la investigación y la práctica. Integra, 9. http://inico.usal.es/integra-contenidos-inico.aspx?num=9
  • Isaacs, B.J., Brown, I., Brown, R.I., Baum, N., Myerscough, T., Neikrug, S. …Wang, M. (2007). The international family quality of life project: Goals and description of a survey tool. Journal of Policy Practice in Intellectual Disability, 4(3), 177-185. http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1741-1130.2007.00116.x
  • Martínez, M.V. & Sánchez, M.C. (2016). Análisis cualitativo de tópicos vinculados a la calidad de vida en personas con discapacidad. Ciência, saúdecoletiva, 21(8), 2365-2374. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015218.04182016
  • Muntaner, J.J. (2013). Calidad de vida en la escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 35-49. http://hdl.handle.net/11181/4360
  • Oñate, L., & Calvete, E. (en prensa). Una aproximación cualitativa a los factores de resiliencia en familiares de personas con discapacidad intelectual en España. Psychosocial Intervention. http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.11.002
  • Peralta, F. & Arellano, A. (2010). Familia y discapacidad. Una perspectiva teórico-aplicada del enfoque centrado en la familia para promover la autodeterminación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1339-1362. http://hdl.handle.net/11181/3638
  • Ruiz-Olabuénaga, J.I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5ª ed). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Sánchez, L. (2009). Discapacidad, familia y escuela. Innovación y experiencias educativas, 22, 1-8. http://repositoriocdpd.net:8080/handle/123456789/87
  • Turnbull, A.P. (2003). La calidad de vida familiar como resultado de los servicios: el nuevo paradigma. Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 34(3), 59-73. http://hdl.handle.net/11181/3072
  • Verdugo, M.A. (2009). El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida. Revista de educación, 349, 23-43. http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_02
  • Zheng, Y., Maude, S.P., Brotherson, M.J., Summers, J.A., Palmer, S.B. y Erwin, E.J. (2015). Foundations for self-determination perceived and promoted by families of young children with disabilities in China. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 50(1), 109-122. https://eric.ed.gov/?id=EJ1052822