Cultura profesional y TIC en la formación del profesorado en tiempos de crisisla percepción de los docentes

  1. Álvarez Núñez, Quintín 1
  2. López Gómez, Silvia 1
  3. Parada Gañete, Ana 1
  4. Gonçalves, Daniela 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela, España
  2. 2 Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Portugal
Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Formación inicial y continua en tiempos de crisis

Volume: 24

Número: 2

Páxinas: 153-165

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/REIFOP.470831 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Resumo

In this paper, we analyzed some reasons that would explain the difficulties that teachers and primary schools had in adapting to the changes produced by the COVID 19 pandemic. For this, we start from the results of two investigations by the Stellae group (USC). From the first, we will use the data from the interviews with professors from the Faculties of the USC that confer the degree of Teaching, collecting their perceptions about the construction of knowledge and professional culture. From the second, we will use the results of interviews with a group of ICT teachers, together with interviews and observations made with teachers from two centers selected for their good practices, analyzing their perceptions about the school use of ICT and Materials Digital didactics. We will end with a brief analysis of how teacher training processes must change, in order to deal with the uncertainties and new challenges that the school faces in times of crisis.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, A., & Gewerc, A. (2015). La formación continua en TIC del profesorado en Galicia: ¿volvemos a tropezar con la misma piedra? Innovación Educativa, 25, 269-282. https://doi.org/10.15304/ie.25.2757
  • Area, M., Santana, P., & Sanabria, A. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital Education Review, 37. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.15-31
  • Balanskat, A., Blamire, R., & Kefala, S. (2006). The ICT impact report: A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Communities.
  • Bermello, S. (2020). Retrato da tele docencia forzada: elevada desconexión, posta en valor da educación presencial e suspenso xeral da Consellaría. Revista Galega de Educación, nº especial, xuño 2020, 24-27.
  • British Educational Communications and Technology Agency (2004). A review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teachers. BECTA. http://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/1603
  • Davini, M. C. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Paidós.
  • Dubar, C. (1997). A socialização: Construção das identidades sociais e profissionais. Porto Editora.
  • Equipo de traballo de Nova Escola (2020). O mundo da escola distanciada en tempos de COVID 19. Revista Galega de Educación, nº especial, xuño 2020, 15-19.
  • European Schoolnet. (2006). The ICT Impact Report: A review of studies of ICT impact on schools in Europe. http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012853.pdf
  • Ferreira, A. & Gonçalves, D. (2020). Políticas educativas em tempos de COVID em Portugal: que relação com a igualdade, equidade e inclusão em educação? Revista Galega de Educación, n.º especial Xuño 2020, 49-52.
  • Fernández-Cruz, M. (2010). Aproximación biográfica-narrativa a la investigación sobre formación docente. Profesorado, 14 (3), 17-32. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev143ART1.pdf
  • Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado, 6, 1-2. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev61ART1.pdf.
  • Gale, M., & Aarons, C. (2018). Digital Transformation. Delivering on the Promise. Leader to Leader, 90, 30-36.
  • García-Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 09-32. http://dx.doi. org/10.5944/ried.24.1.28080
  • García-Fernández, N., Rivero, M. L., & Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Revista Educativa Hekademos, 28, 76-85. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/9
  • Gómez-Mendoza, M. A., Braga-García, T., & Rodríguez-Rodríguez, J. (2016) (coords). Balance y análisis sobre la investigación del texto escolar y los medios digitales. Memorias de la Conferencia Regional para América Latina de la IARTEM. Universidad Tecnológica de Pereira/IARTEM.
  • Gonçalves, D., Vieira, C., & Noguera, G. (2015). Future teachers´ perceptions of the pedagogical use of digital textbook in the learning process. En Rodríguez-Rodríguez, J.; Bruillard, E.; Horsley, M. (coords). Digital Textbooks, What´s New?. IARTEM/ Servizo de Publicacións USC. http://dx.doi.org/10.15304/op377.759
  • Gros, B., Sánchez, J. A., García, I., & Alonso, C. (2020). Cuatro décadas de políticas para integrar las tecnologías digitales en el aula en Cataluña: acciones, logros y fracasos. Digital Education Review, 37. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.79-95.
  • Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55, 223-252. https://doi.org/10.1007/s11423-006-9022-5
  • Kopcha, T. J. (2012). Teachers' perceptions of the barriers to technology integration and practices with technology under situated professional development. Computers & Education, 59, 1109–1121. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.05.014
  • Labrador Encinas, F. J., & Villadangos González, S. M. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posibles problemas de adicción. Psicothema, 22(2), 180-188. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=727/72712496002
  • Leignel A., Ungaro, J. L., & Staar, T. (2016). Digital Transformation: Information System Governance, 6. ISTE/Honboken.
  • Lores-Gómez, B., Sánchez-Thevenet, P., & García-Bellido, M. R. (2019). La formación de la competencia digital en los docentes. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 234-260. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11720
  • Marcelo, C. (2009). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8, 7-19. https://idus.us.es/handle/11441/29247
  • Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business and Information Systems Engineering, 57(5), 339-343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
  • Peirats, J., Gabaldón, D., & Marín, D. (2018). Percepciones sobre materiales didácticos y la formación en competencia digital. @tic.revista d´innovació educativa, 20, 54-62. https://doi.org/10.7203/attic.20.12122
  • Ranguelov, S., Horvath, A., Dalferth, S., & Noorani, S. (2011). Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • Rodríguez-Rodríguez, J., López-Gómez, S., Marín-Suelves, D., & Castro-Rodríguez, M. (2020). Materiales didácticos digitales y coronavirus en tiempos de confinamiento en el contexto español. Práxis Educativa, 15, 1-20. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15776.056
  • Rodríguez-Rodríguez, J., & Rodríguez-Regueira, N. (2016). Revisión de la investigación publicada sobre el libro de texto digital en revista, publicaciones y congresos internacionales de referencia. Profesorado, 20(1). https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49865
  • Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1999). La entrevista. En G. Rodríguez, J. Gil, & E. García (coords.). Metodología de la investigación educativa, 167-184. Aljibe.
  • Santos-Guerra, M. A. (2007). Enseñar o el oficio de aprender. Organización escolar y desarrollo profesional. Homo.
  • Vezub, L. F. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. Profesorado, 11 (1), 1-23. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev111ART2.pdf
  • Vitón de Antonio, M. J., & Gonçalves, D. (2017). Aprendizajes situados y desarrollo de cultura democratizadora en el marco de las culturas institucionales. DEDiCA, 11, 25-46.