The thematic cartography of Galicia as a promoter of cultural tourism and as a teaching aid for Geography

  1. Yamilé Pérez-Guilarte
  2. Francisco Xosé Armas Quintá
  3. Xosé Carlos Macía Arce
Revista:
Didáctica geográfica

ISSN: 0210-492X

Ano de publicación: 2020

Número: 21

Páxinas: 75-95

Tipo: Artigo

DOI: 10.21138/DG.541 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Didáctica geográfica

Indicadores

Índice Dialnet de Revistas

  • Ano 2020
  • Factor de impacto da revista: 0,250
  • Ámbito: EDUCACIÓN Cuartil: C2 Posición no ámbito: 111/233
  • Ámbito: GEOGRAFÍA Cuartil: C3 Posición no ámbito: 23/42

CIRC

  • Ciencias Sociais: C

Resumo

L’article présente un échantillon de cartes thématiques préparées pour être intégrées dans la plate-forme de l’Observatoire du Patrimoine Culturel de Galice, une application numérique sous la forme d’un site web et d’une application. La cartographie thématique proposée fournit des informations patrimoniales, démographiques et socioéconomiques pertinentes pour les visiteurs qui font tourisme culturel en Galice. En outre, il constitue une ressource didactique vitale pour l’enseignement-apprentissage de la géographie d’un point de vue actif, réfléchi et critique, aux différents niveaux éducatifs à partir de l’enseignement primaire et jusqu’à l’université

Referencias bibliográficas

  • Armas Quintá, F. X., & Macía Arce, X. C. (2014). Atlas. A Sociedade da Información en Galicia. Manual de cartografía para a aprendizaxe, ensinanza e xestión do territorio. Santiago de Compostela: Andavira.
  • Asensio, M., & Pol, E. (2002). Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Buenos Aires: Aique.
  • Benejam, P., & Tomàs, C. (2003). Los objetivos de las salidas. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, 7-12. Retrieved from https://www.grao.com/es/producto/los-objetivos-de-las-salidas
  • Buzo Sánchez, I. (2015). Posibilidades y límites de las TIC en la enseñanza de la geografía. Ar@cne: revista electrónica de recursos en internet sobre geografía y ciencias sociales, 195, April, 1-21. Retrieved from http://www.ub.edu/geocrit/aracne/aracne-195.pdf
  • Chang, L., Backman, K.F., & Chih Huang, Y. (2014). Creative tourism: a preliminary examination of creative tourists’ motivation, experience, perceived value and revisit intention. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 8 (4), 401-419. https://doi.org/10.1108/IJCTHR-04-2014-0032
  • Clary, M. (1992). Aprender a situar, situar para aprender. Boletín de didáctica de las ciencias sociales, 5, 31-43. Retrieved from http://didactica-ciencias-sociales.org/wp-content/uploads/2019/01/5-1992.pdf
  • De Miguel González, R. (2016). Espacio digital y educación geográfica. El Atlas Digital Escolar. In Ciencias Sociales, educación y futuro. Investigaciones en didáctica de las ciencias sociales (pp. 1148-1159). Libro de Actas del VII Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano. Santiago de Compostela, 2nd – 4th Novembre, 2016. Retrieved from http://www.7simposiodcs.com/
  • Decreto 105/2014, of September 4th, which establishes the primary education curriculum in the Autonomous Community of Galicia. Diario Oficial de Galicia. Santiago de Compostela. September 9th, 2014, num. 171, pp. 37406 – 38087. Retrieved from https://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/protected/content_type/advertisement/2014/09/09/20140909_curriculo_primaria.pdf
  • Decreto 86/2015, of June 25th, which establishes the curriculum of compulsory secondary education and high school in the Autonomous Community of Galicia. Diario Oficial de Galicia. Santiago de Compostela. June 29th, 2015, num. 120, pp. 25434 - 27073. Retrieved from https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2015/20150629/AnuncioG0164-260615-0002_es.pdf
  • Escribano-Miralles, A., & Molina Puche, S. (2015). La importancia de salidas escolares y museos en la enseñanza de las ciencias sociales en Educación Infantil. Análisis de un caso a partir del modelo CIPP. CLIO. History and History teaching. (Art.#2015_20). Retrieved from http://clio.rediris.es/n41/articulos/EscribanoMolina2015.pdf
  • Fontanabona, J. (Dir.) (2000). Cartes et modèles graphiques: analyses de pratiques en clase de géographie. Paris: Institut National de Recherche Pédagogique.
  • García-Marín, R., Martínez-Valcárcel, N., Espejo-Marín, C., & Paredes-Guerrero, A. (2016). Patrimonio, educación y turismo responsable: la importancia del conocimiento del patrimonio tras los estudios de bachillerato. In R. Sebastiá Alcaraz & E. María Tonda Monllor (Coord.), La investigación e innovación en la enseñanza de la geografía (pp. 71-86). San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante. Retrieved from http://didacticageografia.age-geografia.es/docs/Publicaciones/2015_Congreso_Iberico.pdf
  • GEOARPAD (2020). Cultural Heritage of the Galicia-Northern Portugal Euro-region: Enhancement and Innovation. Xunta de Galicia. Retrieved from https://tec.citius.usc.es/geoarpad/bootleaf-master/
  • Guisán, M. C. & Cancelo, M. (2018). Principais indicadores económicos de Galicia: 50 anos de evolución da produción e do emprego, 1967-2017. Revista Galega de Economía, 27-3,1-27. Retrieved from https://revistas.usc.gal/index.php/rge/article/view/5432
  • Hodkinson, P. Colley, H. & Malcolm, J. (2003). The interrelationship between informal and formal learning. Journal of Workplace Learning, 15, 7/8, 313-318. https://doi.org/10.1108/13665620310504783
  • IGE (2011). Pobación ocupada de 16 e máis anos segundo a rama de actividade. Instituto Galego de Estadísticas. Retrieved from https://www.ige.eu/igebdt/selector.jsp?COD=7122&paxina=001&c=0204032
  • IGE (2018). Indicadores de poboación. Instituto Galego de Estadísticas. Retrieved from https://www.ige.eu/igebdt/selector.jsp?COD=723&paxina=002001&c=0201004
  • IGE (2020). Cifras oficiais da poboación a 1 de xaneiro. Ano 2019. Instituto Galego de Estadísticas. Retrieved from https://www.ige.eu/web/mostrar_actividade_estatistica.jsp?idioma=gl&codigo=0201001002
  • Ley 5/2016, of May 4th, on the cultural heritage of Galicia. Diario Oficial de Galicia. Santiago de Compostela. May 16th, 2016, num. 92, pp. 18576 - 18689. Retrieved from https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2016/20160516/AnuncioC3B0-110516-0001_es.pdf
  • López, E. (2013). A gobernanza e xestión do medio rural galego a comezos do século XXI: Reflexións e propostas para o debate. In En R. Rodríguez González (Coord.), Galicia, un mundo rural Vivo (pp. 130-147). Lalín: UIMP – Concello de Lalín.
  • Luque Revuelto, R. M. (2011). El uso de la cartografía y la imagen digital como recurso didáctico en la enseñanza secundaria. Algunas precisiones en torno a Google Earth. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 55, 183-210. Retrieved from https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/1318/1241
  • Macía, X.C., F. Rodríguez-Lestegás & F.X. Armas (2015). Manual de aprendizaxe e ensinanza de xeografía e ciencias sociais para educación secundaria. Santiago de Compostela: Andavira.
  • Macía, X.C., F. Rodríguez-Lestegás & F.X. Armas (2016). La cartografía temática como recurso didáctico en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales para educación primaria. Revista Brasileira de Educação em Geografia, 6 (11), 428-438. Retrieved from http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/issue/view/15
  • Macía, X.C., F. Rodríguez-Lestegás & F.X. Armas (2017). Cartografía temática y recursos TIC en la enseñanza y aprendizaje de la Geografía regional de Europa. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 1, 71-85. https://doi.org/10.17398/2531-0968.01.71
  • Martínez Murillo, J.F., & Delgado Peña, J.J. (2019). Análisis de las guías docentes de las asignaturas de cartografía en los actuales grados de geografía en España. Didáctica Geográfica, 20, 79-93. https://doi.org/10.21138/DG.456
  • Martínez, X. & Peón, D. (2015). Patróns de despoboamento do rural galego: unha análise por comarcas. Revista Galega de Economía, 24-1, 63-80. Retrieved from https://revistas.usc.gal/index.php/rge/article/view/2698
  • Membrado, J. C. (2016). Innovación en la docencia geográfica universitaria: mapas temáticos y SIG. In R. Sebastiá Alcaraz & E. María Tonda Monllor (Coord.), La investigación e innovación en la enseñanza de la geografía (pp. 625-640). San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante. Retrieved from http://didacticageografia.age-geografia.es/docs/Publicaciones/2015_Congreso_Iberico.pdf
  • Membrado, J. C., (2015). El lenguaje cartográfico en los mapas temáticos. Estudios Geográficos, 76 (278), 177-201. Retrieved from http://estudiosgeograficos.revistas.csic.es/index.php/estudiosgeograficos/article/view/448/448
  • Miralles, P., & Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del profesorado (REIFOP), 15 (1), 81-90. Retrieved from: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2170/217024398006
  • Molina Puche, S. (2010). El museo “La Casa Encantada” de Briones en la enseñanza de la Historia: propuesta para una salida escolar para Educación Primaria. Contextos Educativos, 13, 71-82. Retrieved from https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/627/590
  • Molina Puche, S. (2011). Las salidas escolares para la enseñanza de la Historia en Educación Primaria: análisis de su uso en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 67, 79-86. Retrieved from https://www.grao.com/es/producto/las-salidas-escolares-para-la-ensenanza-de-la-historia-en-educacion-primaria
  • Pérez Guilarte, Y., & Lois González, R. C. (2018). Sustainability and visitor management in tourist historic cities: the case of Santiago de Compostela, Spain. Journal of Heritage Tourism, 13 (6), 489-505. https://doi.org/10.1080/1743873X.2018.1435665
  • Perez Guilarte, Y.; Lois González, R. C., Armas Quintá, F. X., Macía Arce, X. C. (2019). Heritage Information System to Promote Cultural Tourism and the Use of Digital Mapping in Primary and Secondary School. In Cultural and Tourism Innovation in the Digital Era. Sixth International IACuDiT Conference, Athens 2019, (pp. 17-35). Springer Proceedings in Business and Economics. Cham: Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-36342-0_2
  • Real Decreto 126/2014, of February 28th, which establishes the basic curriculum of Primary Education. Boletín Oficial del Estado. Madrid. March 1st, 2014, num. 52, pp. 19349 – 19420. Retrieved from https://www.boe.es/boe/dias/2014/03/01/pdfs/BOE-A-2014-2222.pdf
  • Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.03.005
  • Rivero, P. (2006). Didáctica de las Ciencias Sociales fuera de la escuela: competencias para una mayor empleabilidad. In IV Congrés Internacional Docència Universitària Innovació “La competència docent”. Barcelona July 5th – 7th, 2006. Retrieved from http://www.ub.edu/histodidactica/index.php?option=com_content&view=article&id=13:didactica-de-las-css&catid=10&Itemid=107
  • Rodríguez-Lestegás, F., Macía-Arce, X. C., & Armas-Quintá, F. X. (2017). El lenguaje cartográfico en la formación del profesorado de educación secundaria. In Atas do VIII Congreso Ibérico de Didáctica da Geografía. Educação Geográfica na Modernidade Líquida (pp. 396-409). Lisbon, October 12nd - 14th, 2017. Retrieved from http://www.didacticageografia.age-geografia.es/docs/Publicaciones/2017_VIII%20Congresso_Iberico.pdf
  • Ruiz, E., Hernández, M., Coca, A., Cantero, P., & Del Campo, A. (2008). Turismo comunitario en Ecuador. Comprendiendo el community-based tourism desde la comunidad. Pasos, 6 (3), 399-418. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2008.06.031
  • Smith, W. L. (2006). Experiential tourism around the world and at home: definitions and standards. International Journal of Services and Standards, 2 (1), 1-14. https://doi.org/10.1504/IJSS.2006.008156
  • UNWTO (2018). Report on Tourism and Culture Synergies. Madrid: UNWTO. Retrieved from https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284418978
  • USC (2020). Activities Report 2019. Development of the heritage information management platform defined in GEOARPAD project. R&D Actions Agreement Project (Xunta 2019‐2020). Unpublished manuscript.
  • Xunta de Galicia (2018). Bienes de Interés Cultural. In Datos abertos da Xunta de Galicia. Retrieved from https://abertos.xunta.gal/catalogo/cultura-ocio-deporte/-/dataset/0375/bens-interese-cultural-bic
  • Xunta de Galicia (2020). Bienes de Interés Cultural. In Datos abertos da Xunta de Galicia. Retrieved from https://abertos.xunta.gal/catalogo/cultura-ocio-deporte/-/dataset/0375/bens-interese-cultural-bic