Rosalía de Castro nas artes visuais. Mitificación e rostrificación da imaxe fotográfica

  1. María de los Ángeles Rodríguez Fontela 1
  1. 1 María de los Ángeles Rodríguez Fontela
Journal:
Follas novas: revista de estudos rosalianos

ISSN: 2530-3813

Year of publication: 2020

Issue: 5

Pages: 96-117

Type: Article

More publications in: Follas novas: revista de estudos rosalianos

Abstract

The photographic portraiture of Rosalía de Castro, gradually restricted to the image of her face, reveal itself as a remarkable basis in the processes of mythification and faciality of the Rosalian iconography. Thus, the second part of the title of this essay has a double thematic direction: the photograph helps to create the myth and the myth enhances and renews the image of the being that “once was”. The visual palingenesis of the author of Follas Novas represents the continuous flow—life and memory—of a face anchored in its own existence, revitalized inside and outside of its territory, and brought back to the land where it lives with and for the poetic word.

Bibliographic References

  • BARRO, P. 2014. «As tres “ Rosalías”, un texto de Pepe Barro». Fundación Rosalía de Castro. rosalia.gal
  • BARTHES, R. 1961 1993. «Le message photographique», Œuvres Complètes. Vol. I, París, Du Seuil, 1120-1133).
  • BARTHES, R (1980 2002). La chambre claire. Note sur la photographie, en Œuvres Complétes, Vol. V, París : Du Seuil, 785-892.
  • Benjamin, W. 1935. «A obra de arte na era da súa reprodutibilidade técnica» Trad. de Maria Luz Moita. En Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Relógio D’Água, 1992, 70-113. Versión castellana, «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica». En Discursos interrumpidos, I. Madrid: Taurus, 1973, 15-57.
  • BERGSON, H. 1957. Memoria y vida. Trad. de Mauro Armiño. Madrid: Alianza Editorial.
  • BERGSON, H. 1963. La evolución creadora. En Obras escogidas, trad. de José Antonio Míguez, Madrid: Aguilar.
  • BERGSON, H. 2006. Materia y memoria. Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Buenos Aires: Cactus.
  • BLANCHOT, M. 1955. El espacio literario. Trad. de Vicky Palant y Jorge Jinkis. Barcelona: Paidós, 1992, 2ªed.
  • BOURDIEU, P. 1994. Raisons pratiques. Sur la théorie de l’action. Paris: Du Seuil.
  • BOURDIEU, P. 1965 2003. Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Trad. de Tununa Mercado. Barcelona: Gustavo Gili.
  • BOURDIEU, P. 1979. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Trad. de Madrid: Taurus.
  • DELEUZE, G. 1981/1982. Cine I. Bergson y las imágenes. Trad. Equipo Editorial Cactus. Buenos Aires: Cactus, 2009.
  • DELEUZE, G., e F. Guattari, 1980. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Trad. de José Vázquer Pérez, con la colaboración de Umbelina Larraceleta. Valencia: PRE-TEXTOS, 1988.
  • DELEUZE, G. 1991. ¿Qu´’est-ce que la philosophie? Trad. De Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama, 1993.
  • FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, J. M. 2013. «Capital simbólico, dominación y legitimidad. Las raíces weberianas de la sociología de Pierre Bourdieu», en Papers, 98 /1, 33-60.
  • FRAZER, S. J. G. 1922. La rama dorada. Magia y religión. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1944.
  • GOMBRICH, E. H. J. 1959. Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Trad. de Gabriel Ferrater. Madrid: Debate.
  • GUBERN, R. 1987. La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili.
  • GUBERN, R. 1997. Medios icónicos de masas. Madrid: Historia 16.
  • HUI, A. (2010). A Theory of the Aphorism. Princeton: Princeton University Press.
  • MELETINSKI, E. M. 2001. El mito. Literatura y folclore. Madrid: Akal.
  • PEREIRA BUENO, F. 2014a. Rosalía de Castro. Imaxe e realidade. Vigo: Xerais.
  • PEREIRA BUENO, F. 2014b. «Rosalía de Castro en imaxes. Factores que influíron na configuración da súa representación icónica». Fundación Rosalía de Castro. rosalia.gal
  • RÁBADE VILLAR, M. do C. 2020. «Juego y secreto. Rosalía de Castro como figura gótica» en Erika Martínez (ed.), Materia frágil. Poéticas para el siglo XXI en América Latina y España. MadridFrankfurt: Iberoamericana – Vervuert, 311-330.
  • RICOEUR, P. 1985. Temps et récit III. Le temps raconté. París: Du Seuil.
  • RICOEUR, P. 1990, Soi-même comme un autre. París: Du Seuil.
  • RODRIGUEZ, Lois (2014). «O deseño de Portela que mudou a imaxe de Rosalía». Fundación Rosalía de Castro. rosalia.gal
  • RODRIGUEZ FONTELA, M. A. 2004. «Literatura e fotografía», en Arturo Casas, Elementos de Crítica literaria, Vigo: Xerais, 533-568.
  • RODRIGUEZ FONTELA, M. A. 2017. «La remitologización turística publicitaria de Don Quijote en la promoción de Castilla-La Mancha», en El tapiz humanista II. Actas del XI Curso de Primavera. IV CENTENARIO DE LA SEGUNDA PARTE DEL QUIJOTE, Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 387-408.
  • SANTAELLA, L., e W. Nöth 2003. Imagen. Comunicación, semiótica y medios. Trad. de Roque Graciano. Kassel: Reichenberger.
  • SOBRINO MANZANARES, M. L. 2002. «En torno a la fotografía popular de Carlos Maside» en Quintana, 1, 324-335.
  • SONTANG, S. 1973. Sobre la fotografía. Trad. de Carlos Gardini. Barcelona: Edhasa, 1981.
  • SOULAGES, F. 2001. Esthétique de la photographie. La perte et le reste. París : Nathan.
  • TROCCHI, A. 2002. «Temas y mitos literarios», en A. Gnisci, Introducción a la literatura comparada, Barcelona: Crítica, pp. 129-169.