Educación patrimonial para una ciudadanía participativa. Evaluación de resultados de aprendizaje del alumnado en el programa Patrimonializarte

  1. Castro-Calviño, Leticia 1
  2. Rodríguez-Medina, Jairo 2
  3. López-Facal, Ramón 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, España
  2. 2 Universidad de Valladolid, España
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2021

Issue Title: El necesario eclecticismo en formación del profesorado

Volume: 24

Issue: 1

Pages: 205-219

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.444881 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

This paper examines the evaluation of heritage education programmes, a pending challenge in Spain. With the aim of evaluating the usefulness, efficiency and effectiveness of the Patrimonializarte programme, initial, formative and summative evaluations have been carried out with regard to the learning outcomes of the 111 pupils who participated in the programme. A planning and action model is followed based on the design and evaluation of the programme, which incorporates work on local heritage and the use of ICT resources. The evaluation made by the students of the methodology employed is also analysed. Methodological complementarity is assumed based on the study of multiple cases (6 groups from two schools in Galicia, Spain). The main results show: a) a significant impact on the awareness of conservation in early years pupils; b) a growing concern for intangible heritage in primary education; c) the importance of dissemination for secondary education. The programme is considered relevant due to the fact that the pupils have acquired significant learning with regard to becoming citizens who intervene in heritage in a sustainable way.

Funding information

Este artículo forma parte de los proyectos de investigación “Dimensiones emocionales y temas controvertidos en la formación del profesorado” (PGC ? 吃-0唃94? 491-B-C31) y “Conceptos metodológicos y métodos de aprendizaje activo para la mejora de las competencias docentes” (PGC2018-094491-B -C33), financiados por el Ministerio de Ciencia, Universidad e Innovación, cofinanciado por FEDER.

Bibliographic References

  • Calaf, R., Gutiérrez, S., y Suárez, M.A. (2020). La evaluación en la Educación Patrimonial. 20 años de investigaciones y Congresos de ICOM. Aula Abierta, 49(1), 55-64. doi: 10.17811/rifie.49.1.2020.55-64
  • Castro-Calviño, L., y López-Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. RIFOP, 33(1), 97-114. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/72020
  • Castro-Calviño, L., Rodríguez-Medina, J., Gómez-Carrasco, C. J., y López-Facal, R. (2020). Patrimonializarte: A Heritage Education Program Based on New Technologies and Local Heritage. Education Sciences, 10(7), 176. doi: 10.3390/educsci10070176
  • Cook, T. D., y Reichardt, CH. S. (1982). Qualitative and Quantitative Methods in Evaluation Research. Londres, Reino Unido: Sage Publications.
  • Cuenca-López, J. M. (2003). Análisis de concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la educación obligatoria. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, (2), 37-45. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126155
  • Cuenca-López, J. M., y López-Cruz, I. (2014). Teaching heritage in Social Science, Geography and History textbooks in Compulsory Secondary Education. Culture and Education, 26(1), 1-43. doi: 10.1080/11356405.2014.908663
  • Cuenca-López, J. M., Estepa-Giménez, J., y Martín-Cáceres, M. J. (2017). Patrimonio, educación, identidad y ciudadanía. Profesorado y libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación, (375), 136-159. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-338
  • Cuenca-López, J. M., Martín Cáceres, M., y Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula Abierta, 49(1), 45-54. doi: https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54
  • Delgado-Algarra, E. J., y Cuenca-López, J. M. (2020). Challenges for the Construction of Identities With Historical Consciousness: Heritage Education and Citizenship Education. En E. J. Delgado-Algarra y J. M. Cuenca-López. (Eds.), Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education (pp.1-15). Hershey, EE. UU: IGI Global.
  • Domínguez, A., y López-Facal, R. (2015). Patrimonio, entorno y procesos de identificación en la educación primaria. CLIO. History and History teaching, (41). Recuperado de http://clio.rediris.es/n41/articulos/mono/MonFacal2015.pdf
  • Escudero, T. (2016). La investigación evaluativa en el siglo XXI: un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. RELIEVE, 22(1), 1-20. doi: 10.7203/relieve.22.1.8164
  • Estepa, J., Ferreras, M., López, I., y Morón, H. (2011). Análisis del patrimonio presente en los libros de texto: obstáculos, dificultades y propuestas. Revista de Educación 2011, (355), 573-589. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-037
  • Fetterman, D. M., Kaftarian, S. J., y Wandersman, A. (2015). Empowerment Evaluation: Knowledge and Tools for Self-Assessment, Evaluation Capacity Building, and Accountability. Thousand Oaks, California, EE. UU: Sage Publications. doi: 10.4135/9781483387079
  • Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: Teoría y práctica para el aula, el museo e Internet. Gijón, España: Trea.
  • Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos, 42(2), 415-136. doi: 10.4067/S0718-07052016000200024.
  • Fontal, O., Ibáñez-Etxeberria, A., Martínez, M., y Rivero, P. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del curriculum a la formación de maestros. REIFOP, 20(2), 79-95. doi: 10.6018/reifop/20.2.286321
  • Fontal, O., y Martínez, M. (2017). Evaluación de programas educativos sobre Patrimonio Cultural Inmaterial. Estudios pedagógicos, 43(4), 69-89. doi: 10.4067/S0718-07052017000400004
  • Fontal, O., y García, S. (2019). Evaluación de programas de Educación Patrimonial: estándares de calidad. ENSAYOS, Revista de la Universidad de Albacete, 34(1), 1-15. doi: 10.18239/ENSAYOS.V34I1.2039
  • Fontal, O., García, S., Arias, B., y Arias, V. (2019). Evaluación de la calidad de programas de educación patrimonial: construcción y calibración de la escala Q-Edutage. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 31-38. doi: 10.1016/j.psicod.2018.07.003
  • Gómez-Carrasco, C. J., Miralles-Martínez, P., Fontal, O., e Ibáñez-Etxeberria, A. (2020). Cultural Heritage and Methodological Approaches—An Analysis through Initial Training of History Teachers (Spain–England). Sustainability, 12(3), 933. doi: 10.3390/su12030933
  • Greene, J. C. (2005). The generative potential of mixed methods inquiry. International Journal of Research & Method in Education, 28(2), 207-211. doi: 10.1080/01406720500256293
  • ICOMOS. (2017). Delhi Declaration on Heritage and Democracy. Recuperado de https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/GA2017_Delhi-Declaration_20180117_EN.pdf
  • Jiménez-Pérez, R.; Cuenca-López, J. M., y Ferreras-Listán, M. (2010). Heritage education: Exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26(6), 1319-1331. doi: 10.1016/j.tate.2010.01.005
  • Johnson, R. B., y Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. Recuperado de http://sites.uci.edu/socscihonors/files/2017/09/Mixed_Methods_Research.pdf
  • Kirshenblatt-Gimblett, B. (2004). Intangible Heritage as Metacultural Production. Museum International, 56(1-2), 52-56. doi: 10.1111/j.1350-0775.2004.00458.x
  • Lenzerini, F. (2011). Intangible Cultural Heritage: The Living Culture of Peoples. European Journal of International Law, 22(1), 101-120. doi: 10.1093/ejil/chr006
  • Marqués, X., Castro-Fernández, B., y López-Facal, R. (2020). Patrimonio y comunidad patrimonial: construcción de una identidad compartida en un entorno rural. Aula Abierta, 49(1), 25-34. doi: 10.17811/rifie.49.1.2020.25-34
  • Martín-Cáceres, M. J., y Cuenca-López, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54. doi: 10.6018/j/222491
  • Miralles, P., y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. REIFOP, 15(1), 81-90. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217024398006
  • Monti, F., Farné, R., Crudeli, F., Agostini, F., Minelli, M., y Ceciliani, A. (2017). The role of Outdoor Education in child development in Italian nursery school. Early Child Development and Care, 189(6), 867-882. doi: 10.1080/03004430.2017.1345896
  • Peinado, M. (2020). Del patrimonio a la ciudadanía en Educación Infantil. Investigación en la Escuela, (101), 48-57. doi: 10.12795/IE.2020.i101.04
  • Pérez, R. (2002). La evaluación de programas en el marco de la educación de calidad. En-clave pedagógica, 4, 43-76. Recuperado de http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/view/620
  • Pérez, R. (2006). Evaluación de programas educativos. Madrid, España: Muralla.
  • Pinto, H., y Zarbato, J. (2017). Construyendo un aprendizaje significativo a través del patrimonio local: prácticas de Educación patrimonial en Portugal y Brasil. Estudios Pedagógicos, 43(4), 203-227. doi: 10.4067/S0718-07052017000400011
  • Sánchez-Macías, I., Fontal, O., y Rodríguez-Medina, J. (2019). La evaluación de Aprendizajes: una práctica pendiente en Educación Patrimonial. RIFOP, 33(2), 163-186. doi: 10.47553/rifop.v33i2.73325
  • Sánchez, M. F., y Murga-Menoyo, M. A. (2019). Place-Based Education: una estrategia para la sostenibilización curricular de la educación superior. Bordón. Revista de pedagogía, 71(2), 155-174. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/73021
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Londres, Reino Unido: Sage Publications.
  • Trabajo-Rite, M., y Cuenca-López, J. M. (2020). Student concepts after a didactic experiment in heritage education. Sustainability, 12(7), 3046. doi: 10.3390/su12073046
  • UNESCO. (2003). Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132540_spa
  • Woodhouse, J. L., y Knapp, C. E. (2000). Place-based Curriculum and Instruction: Outdoor and Environmental Education Approaches. Champaign, EE. UU: ERIC Digest.
  • Yang, Y., Shafi, M., Song, X., y Yang, R. (2018). Preservation of cultural heritage embodied in traditional crafts in the developing countries. A case study of Pakistani handicraft industry. Sustainability, 10(5), 1336. doi: 10.3390/su10051336