Funciones (meta)pragmáticas de las interjecciones emotivas en edad temprana

  1. GABRIELA PREGO VÁZQUEZ
  2. IVÁN ENRÍQUEZ MARTÍNEZ
Revista:
Estudios filológicos

ISSN: 0071-1713

Ano de publicación: 2018

Número: 61

Páxinas: 75-96

Tipo: Artigo

DOI: 10.4067/S0071-17132018000100075 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Estudios filológicos

Resumo

The present paper deals with the study of primary emotive interjections in early childhood. We have analyzed data that belong to Koiné Child Language Corpus. The research shows that interjections -particles which are considered as periphery within the linguistic system- play a key role in the pragmatic development of children since their uses link the preverbal with the verbal stage. Our results demonstrate the quantitative importance of these particles in early childhood. For its part, the pragmatic analysis has proved that, on the one hand, interjections constitute proto-expressive speech acts with deictic function and, on the other, new metapragmatic functions appear successively connected to indexicality.

Referencias bibliográficas

  • Ameka, Felix. (1992). “Interjections: The universal yet neglected part of speech”. Journal of Pragmatics. 18. 101
  • Alonso-Cortés Fradejas, Mª Dolores,Villayandre Llamazares, Milka. (2006). “Lo lingüístico y lo paralingüístico en los primeros estudios sobre adquisición de lenguaje”. Actas del XXXV Simposio Internacional de la Sociedad Española de Lingüística. León.
  • Asano, Yoshiteru. (1997). “Acquisition of English interjections ouch, yuck, and oops in Early Childhood”. Colorado Research in Linguistics. 15. 1-15
  • Barriga Villanueva, Rebeca. (1992). Reflexiones lingüísticas y literarias. El Colegio de México. México, DF.
  • Blas Arroyo, José Luis. (1995). “La interjección como marcador discursivo: el caso de eh”. Anuario de Lingüística Hispánica. 11. 81-117
  • Bloom, Lois. (1973). One word at a time: The use of single word utterances before syntax. Mouton. The Hague, Netherlands.
  • Bloomfield, Leonard. (1933). Language. Henry Holt. New York.
  • Brandenburg, George. (1915). “The language of a three years old child”. Pedagogical Seminary. 22. 89-120
  • Bühler, Karl. (1934). Sprachtheorie. Fischer. Jena.
  • Diessel, Holger,Tomasello, Michael. (2001). “The acquisition of finite complement clauses in English: a corpus-based analysis”. Cognitive Linguistics. 12. 97-141
  • Díez-Itza, Eliseo,Snow, Catherine,MacWhinney, Brian. (1999). “La metodología RETAMHE y el proyecto CHILDES: breviario para la codificación y análisis del lenguaje infantil”. Psicothema. 11. 517
  • Ehlich, Konrad. (1986). Interjektionen. Tübingen. Niemeyer.
  • Garrido, Joaquín. (1998). “Discourse structure in grammar”. Estudios Ingleses de la Universidad Complutense. 6. 49-63
  • Givón, Talmy. (2009). The genesis of syntactic complexity: diachrony, ontogeny, neurocognition, evolution. John Benjamins. Amsterdam.
  • Goffman, Erving. (1981). Forms of talk. Blackwell. Oxford.
  • Gopnik, Alison. (1982). “Words and plans: early language and the development of intelligent action”. Journal of Child Language. 9. 303
  • Iordanskaja, Lidija,Mel’čuk, Igor. (1995). Tendances Récentes en Linguistique Française et Générale. John Benjamins. Amsterdam.
  • Jakobson, Roman. (1960). Style in language. MIT Press. Cambridge, MA.
  • Jespersen, Otto. (1924). The philosophy of grammar. Allen and Unwin. London.
  • MacWhinney, Brian. (2000). The CHILDES Project. Tools for analyzing talk. 3. Lawrence Erlbaum Associates. Mahwah, N.J..
  • MacWhinney, Brian,Snow, Catherine. (1985). “The Child Language Data Exchange System”. Journal of Child Language. 12. 271
  • Meng, Katharina,Schrabback, Susanne. (1999). “Interjections in adult-child discourse: The cases of German HM and NA”. Journal of Pragmatics. 31. 1263
  • Montes, Rosa Graciela. (1999). “The development of discourse markers in Spanish: Interjections”. Journal of Pragmatics. 31. 1289
  • Nice, M. (1917). “The speech development of a child from eighteen months to six years”. Pedagogical Seminar. 24. 204
  • Ninio, Anat,Snow, Catherine,Barbara, A. Pan,Pamela, R. Rollins. (1994). “Classifying communicative acts in children’s interaction”. Journal of Communication Disorders. 27. 157
  • Ninio, Anat,Wheeler, Polly. (1986). “A manual for classifying verbal communicative acts in mother-child interaction”. Transcript Analysis. 3. 1-83
  • Ochs, Elinor,Schieffelin, Bambi. (1986). Language socialization across cultures. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Plunkett, Kim,Strömqvist, Sven. (1992). The crosslinguistic study of language acquisition. Lawrence Erlbaum. Hillsdale, NJ.
  • Pons Bordería, Salvador. (2003). “Que inicial átono como marca de modalidad”. Estudios de Lingüística Universidad de Alicante. 17. 531
  • Prego Vázquez, Gabriela,SoutoGómez, Montserrat,Dieste Quiroga, Beatriz. (2011). Lingüística de corpus y adquisición de la lengua. Arco Libros. Madrid.
  • Preyer, William T.. (1882). El alma del niño. Ediciones Jorro. Madrid.
  • Rodríguez Ramalle, Teresa María. (2007). “Las interjecciones llevan complementos, vaya que sí! Análisis de las interjecciones con complemento en el discurso”. Español actual: Revista de español vivo. 87. 111
  • Schegloff, Emanuel. (1982). Analyzing discourse: Text and talk. Georgetown University Press. Washington, D.C..
  • Schiffrin, Deborah. (1987). Discourse Markers. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Searle, John R.. (1969). Speech Acts: an Essay in the Philosophy of Language. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Strange, Ulrike. (2009). The Acquisition of Interjections in Early Childhood. Diplomica Verlag GmbH. Hamburg.
  • Tesnière, Luciene. (1976). Eléments de syntaxe structurale. Klinsieck. París.
  • Vázquez Veiga, Nancy. (2003). Marcadores discursivos de recepción. Revista Lucense de Lingüística y Literatura.
  • Wilkins, David P.. (1992). “Interjections as Deictics”. Journal of Pragmatics. 18. 119
  • Yairi, Ehud. (1981). “Disfluencies of normally two-year-old children”. Journal of Speech and Hearing Research. 24. 490