Introduciendo la Modelización Matemática Temprana en Educación Infantilun marco para resolver problemas reales

  1. Alsina, Angel 1
  2. Salgado, María 2
  1. 1 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Modelling in Science Education and Learning

ISSN: 1988-3145

Ano de publicación: 2021

Volume: 14

Número: 1

Páxinas: 33-56

Tipo: Artigo

DOI: 10.4995/MSEL.2021.14024 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Modelling in Science Education and Learning

Resumo

An Early Mathematical Modelling activity designed from a seven-phase modelling cycle is described and analysed: comprehension, structuring, mathematization, mathematical work, interpretation, validation, and exposition/presentation. The activity has been implemented in 19 4-5 years old children and has been analysed from the Rubric for the Evaluation of Mathematical Modelling Processes (REMMP), with specific indicators for Early Childhood Education. The results show that children are able to solve a real problem from a modelling cycle, creating a model based on the mathematical knowledge they mobilize. It is concluded that teachers interested in implementing modelling activities should rely on instruments that serve both to analyse student learning and to improve teaching practice.

Referencias bibliográficas

  • Alsina, Á. (2009). El aprendizaje realista: una contribución de la investigación en Educación Matemática a la formación del profesorado. En M.J. González, M.T. González y J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 119-127). Santander: SEIEM.
  • Alsina, Á. (2012a). Más allá de los contenidos, los procesos matemáticos en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 1(1), 1-14.
  • Alsina, Á. (2012b). Proceso de transformación de las concepciones del profesorado sobre la resolución de problemas matemáticos. Enseñanza de las Ciencias, 30(3), 71-88.
  • Alsina, Á. (2016). Diseño, gestión y evaluación de actividades matemáticas competenciales en el aula. Epsilon, Revista de Educación Matemática, 33(1), 7-29.
  • Alsina, Á. y Salgado, M. (2018). Prácticas de medida en Educación Infantil desde la perspectiva de la Educación Matemática Realista. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 7(2), 24-37.
  • Alsina, Á. y Salgado, M. (2020). Early mathematical modelling: first steps in the process of translation between real-world contexts and mathematics. Artículo entregado para su publicación.
  • Alsina, Á., Novo, M.L. y Moreno, A. (2016). Redescubriendo el entorno con ojos matemáticos: Aprendizaje realista de la geometría en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 5(1), 1-20.
  • Baroody, A.J. y Coslick, R.T. (1998). Fostering Children's Mathematical Power: An Investigative Approach to K-8 Mathematics Instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410602084
  • Blum, W., y Leiβ, D. (2007). How do students and teachers deal with modelling problems? C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, y S. Khan (Eds.), Mathematical Modelling: Education, Engineering and Economics (pp. 222-231). Cambridge, UK: Woodhead Publishing Limited. https://doi.org/10.1533/9780857099419.5.221
  • De Corte, E., Greer, B. y Verschaffel, L. (1996). Mathematics Teaching and Learning. D. Berliner y C. Calfee (Eds.). Handbook of Educational Psychology (pp. 491-549). Nueva York: Simon and Schuster Macmillan.
  • De Lange, J. (1996). Using and applying mathematics in education. En A.J. Bishop (Ed). International Handbook of Mathematics Education, Part I (pp. 49-97). Utrecht: Kluwer Academic Press. https://doi.org/10.1007/978-94-009-1465-0_4
  • Fauzan, A. Plomp, T. y Slettenhaar, D. (2002). Traditional mathematics education vs. realistic mathematics education: Hoping for Changes. En Proceedings of the 3rd International Mathematics Education and Society Conference (pp. 1-4). Copenhagen: Centre for Research in Learning Mathematics.
  • Ferrer, M., Fortuny, J.Ma., y Morera, L. (2014). Efectos de la actuación docente en la generación de oportunidades de aprendizaje matemático. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 385-405. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1231
  • Freudenthal, H. (1991) Revising mathematics education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Goodrich, H. (2000). Using rubrics to promote thinking and learning. Educational Leadership, 57(5), 13-18.
  • Heuvel-Panhuizen, M. (2002). Realistic mathematics education as work in progress. Fou-Lai Lin (Eds.). Common sense in mathematics education. Proceedings of 2001 The Netherlands and Taiwan Conference on Mathematics Education (pp. 1-43). Taiwan: National Taiwan Normal University.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Lesh, R., Hoover, M., Hole, B., Kelly, A., y Post, T. (2000). Principles for developing thought-revealing activities for students and teachers. En A. Kelly, R. Lesh, A. Kelly, y R. Lesh (Edits.), Handbook of Research Desing in Mathematics and Science Education (pp. 591-645). Mahwah, New Jersey, USA: Lawrence Ealbaum Associates.
  • McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigacion educativa. Madrid, España: Pearson Educación S.A.
  • Ministry of Education Singapore (2012). Mathematics Syllabus. Primary One to Six. Singapore: Curriculum Planning and Development Division.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2003). Principios y estándares para la Educación Matemática. Granada: Servicio de Publicaciones de la SAEM Thales.
  • Niss, M. (2002). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM Project. Roskilde: Roskilde University.
  • Planas, N. (2010). Resolució de problemes. En N. Planas (Ed.), Pensar i comunicar matemàtiques (pp. 67-84). Barcelona: Rosa Sensat.
  • Puig, L. (1996). Elementos de resolución de problemas. Granada: Comares.
  • Reeuvijk, M.V. (1997). Las matemáticas en la vida cotidiana y la vida cotidiana en las matemáticas. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 12, 9-16.
  • Ruiz-Higueras, L., García, F. J., y Lendínez, E. M. (2013). La actividad de modelización en el ámbito de las relaciones espaciales en la Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 95-118.
  • Ruiz-Higueras, L., y García, F. J. (2011). Análisis de praxeologías didácticas en la gestión de procesos de Modelización Matemática en la Escuela Infantil. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 14(1), 41-70.
  • The Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD] (2020). PISA 2018 Results (Volume IV): Are Students Smart about Money? París: PISA, OECD Publishing.
  • Toalongo-Guamba, X., Alsina, Á., Trelles-Zambrano, Z., y Salgado, M. (2020). Creando los primeros modelos matemáticos: análisis de un ciclo de modelización a partir de un problema real en Educación Infantil. Artículo entregado para su publicación.
  • Toalongo-Guamba, X., Trelles-Zambrano, C., y Alsina, Á. (2020). Design, construction and validation of a rubric to evaluate mathematical modelling in the different educational stages. Artículo entregado para su publicación.
  • Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición, 6, 37-48.
  • Vila, A. y Callejo, M. L. (2004). Matemáticas para aprender a pensar: el papel de las creencias en la resolución de problemas. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.