Bilogía fílmica machadianaLa sombra de Caín sobre la ¡hermosa tierra de España!

  1. GÓMEZ BECEIRO, Fernando 1
  2. ALONSO RAMOS, Natalia 1
  3. CASTRO DE PAZ, José Luis 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Ano de publicación: 2021

Número: 30

Páxinas: 473-499

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL30.2021.26474 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Resumo

Abstract: Just after the eightieth anniversary of death of Antonio Machado, we turn our attention to two films whose speeches gravitate a deep immersion in his work and his personality. Directed by Arturo Ruiz- Castillo between the summer of 1952 and the spring of 1953, La laguna negra emerges as transposition of a romance of the Sevillian poet, while the post-war account Dos caminos seem to be nourished by a dense allegorical invocation of Machadian thought. Scarcely known and barely considered by historiography film, both films make up an unmistakable biology with an unusual semantic density that needs to be vindicated urgently.

Referencias bibliográficas

  • ALVAR, M. (1997). Antonio Machado. Poesías completas. Madrid: Espasa Calpe.
  • BECEIRO, C. (1975). “Semántica y semiótica del sueño en Antonio Machado”. Archivum: Revista de la Facultad de Filología 25, 85- 117.
  • BECEIRO, C. (1994). “Las versiones de La tierra de Alvargonzález, de Antonio Machado”. Revista de Literatura 112, 417-436.
  • BECEIRO, C. (2000). “Una alerta para la crítica: La debatida cuestión en La tierra de Alvargonzález”. Moenia 6, 373-376.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (2002). Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español (1939-1950). Barcelona: Paidós.
  • CASTRO DE PAZ, J. L. (2012). Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad  en  el  cine  español  de  los  años  cuarenta. Santander: Shangrila.
  • CEREZO GALÁN, P. (1975). Palabra en el tiempo. Poesía y filosofía de  Antonio Machado. Madrid: Gredos.
  • DÍAZ, L. (1954). “Dos caminos. Un film sobre el problema de los emigrados políticos”. Cuadernos de Cultura 16, 16-17.
  • DÍEZ PUERTAS, E. (2003). Historia social del cine en España. Madrid: Fundamentos.
  • GARCÍA GALLARÍN, C. (1998). Los nombres propios de pila españoles. Madrid: Ediciones del Prado.
  • GARCÍA MATEOS, R. (1990). “La poesía de tradición oral y la obra de Antonio Machado”. En Antonio Machado hoy. Actas del Congreso Internacional del cincuentenario del fallecimiento de Antonio Machado, VV.AA., vol. I, 405-418. Sevilla: Alfar.
  • GIBSON. I. (2006). Ligero de equipaje. La vida de Antonio Machado. Madrid: Santillana.
  • GÓMEZ BECEIRO, F. (2016). “Las raíces culturales de un cineasta olvidado. Aproximación a la trayectoria artística de Arturo RuizCastillo durante la Segunda República”. En Faros y torres vigía: el cine español durante la Segunda República, J. Pérez Perucha y A. Rubio Alcover (eds.), 205-226. A Coruña: Vía Láctea, AEHC.
  • GONZÁLEZ, A. (1986). Antonio Machado. Madrid: Ediciones Júcar.
  • JIMÉNEZ-LANDI, A. (1993). “La Institución Libre de Enseñanza en la vida y en la obra de Antonio Machado”. En Antonio Machado hacia Europa, P. L. Ávila (dir.), 263-271. Madrid: Visor Libros.
  • MACHADO, A. (1999a). Antología comentada. V. I. Poesía, F. Caudet (ed.). Madrid: Ediciones de la Torre.
  • MACHADO, A. (1999b). Antología comentada. V. II. Prosa, F. Caudet (ed.). Madrid: Ediciones de la Torre.
  • MARTÍNEZ ÁLVAREZ, J. (2012). “Las películas sobre el maquis español: de la historia oficial a la memoria histórica”. Cuadernos de Historia Contemporánea 34, 225-250.
  • MARTÍNEZ MENCHÉN, A. (1976) “La tierra de Alvargonzález en la poética de Antonio Machado”. Cuadernos hispanoamericanos 304-307, t. II, 986-1004.
  • MERCHÁN ALCALÁ, J. (2004). Un canto en la frontera. La lógica poética de Antonio Machado. Tesis Doctoral. Almería: Universidad de Almería.
  • MORENO-NUÑO, C. (2012). “Criminalizing Maquis: Configurations of Anti-Francoist Guerrilla Fighters as Bandoleros and Bandits in Cultural Discourse”. HIOL: Hispanic Issues On Line 10, 79- 99, https://cla.umn.edu/hispanic-issues/online/volume-10-armedresistance [21/03/2019].
  • PANIZO, J. (1986). “Anotaciones al romance La Tierra de Alvargonzález”. Revista de Folklore 72, 212-216.
  • RIVA, S. (2009). “Ê»Avena loca y cizañaʼ: Ideología y tradición popular en la poesía de Antonio Machado”. En Lo vivo lejano. Poéticas españolas en diálogo con la tradición, M. Romano (coord.), 41-56. Mar de Plata (Argentina): EUDEM.
  • RUIZ-CASTILLO, A. (s.f.). Manuscrito autobiográfico inédito. Madrid: Residencia de Estudiantes (Centro de Documentación).
  • RUIZ-CASTILLO, A. (1952). La laguna negra [Película]. Madrid: Suevia Films – Cesáreo González [Productora]. Copia disponible en Filmoteca Española.
  • RUIZ-CASTILLO, A. (1953). Dos caminos [Película]. Madrid: Eos Films [Productora]. Copia disponible en Filmoteca Española.
  • TORRES LÓPEZ, C. (1990). “El tema del caminoʼ en la poesía de Antonio Machado”. En Antonio Machado hoy. Actas del Congreso Internacional del cincuentenario del fallecimiento de Antonio Machado, VV.AA., vol. I, 513-528. Sevilla: Alfar.
  • VILA-BELDA, R. (2006). “La visión institucionista del paisaje en Antonio Machado”. En Hoy es siempre todavía. Curso internacional sobre Antonio Machado, J. Doménech (coord.), 198-229. Sevilla: Renacimiento, Ayuntamiento de Córdoba.
  • ZUNZUNEGUI, S. (2002). Historias de España. De qué hablamos cuando hablamos de cine español. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.