Servicios universitarios de atención al alumnado con discapacidad en España

  1. Ana María Porto Castro 1
  2. Enelina María Gerpe Pérez 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Pedagogía y Didáctica. Santiago de Compostela, España
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2020

Volume: 31

Issue: 3

Pages: 149-169

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.31.NUM.3.2020.29266 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The services or units that cater for students with disabilities, available in most Spanish universities, share common lines of action, focused on the removal of architectural barriers, on the improvement of accessibility, advice, guidance, and training and information to the entire university community. The descriptive study reported in this paper purported to know and analyze the current situation of these services, to help university institutions to establish new objectives and actions to be incorporated into their educational and organizational policies and to reinforce guidance and mentoring processes before, during and after entering university. For this purpose, the current situation of the services of attention to students with disabilities of 50 public and 26 private Spanish universities was compiled, described, and analyzed. The information collection was carried out using a record sheet designed ad hoc for the study. The main results show that in most of the universities analyzed, both public and private, there is a service or unit that caters for students with disabilities; these services are heterogeneous in their name, dependence, and actions; they seek to guarantee equal opportunities and inclusion of students with disabilities, and the main areas of intervention focus on guidance, and technical and pedagogical support. Finally, it should be noted that one of the priority lines of intervention is awareness raising, information and training for the entire university community and individualized attention.

Bibliographic References

  • Abad, Mª. Álvarez, P., y Castro de Paz, J. F. (2008). Apoyo a la integración de estudiantes con discapacidad en la enseñanza universitaria. Algunas medidas y propuestas de actuación orientadora. Educación y diversidad= Education and diversity: Revista inter-universitaria de investigación sobre discapacidad e interculturalidad, 2, 129-150.
  • Alcantud, F., Ávila, V., y Asensi, C. (2000). Adaptaciones curriculares en los estudios superiores. Minusval, 125, 17-19.
  • Álvarez Pérez, P., Alegre, O., y López, D. (2012). Las dificultades de adaptación a la enseñanza universitaria de los estudiantes con discapacidad: un análisis desde un enfoque de orientación inclusiva. Relieve, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18 (2). https://doi.org/10.7203/relieve.18.2.1986
  • Bausela Herreras, E. (2002). Atención a la diversidad en educación superior. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 6 (1-2), 1-11. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41971/23954
  • Bilbao, M. C. (2010). Percepción de los recursos que favorecen la integración de estudiantes con discapacidad en la educación superior según los docentes de la Universidad de Burgos. Educación y Diversidad, 4(2), 33-50.
  • Cotán, A. (2017). Educación inclusiva en las instituciones de educación superior: narrativas de estudiantes con discapacidad. Revista Española de Discapacidad, 5(1), 43-61.
  • Comes, G., Parera, B., Vedriel, G., y Vives, M. (2011). La inclusión del alumnado con discapacidad en la universidad: la opinión del profesorado. Innovación Educativa, 21, 173- 183.
  • De Los Santos, S. B., Kupezynski, L., y Mundy, M-A. (2019). Determining academic success in students whit disabilities in higher education. International Journal of Higher Education, 8(2), 16-38.
  • Fundación Universia (2018). Universidad y Discapacidad. IV Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad. https://www.fundacionuniversia.net/wpcontent/uploads/2019/05/IVEstudio_UniversidadyDiscapacidad_ACC.pdf
  • Gairín, J. Muñoz, J. L., Feixas M., y Guillamón, C. (2009). La transición secundaria-universidad y la incorporación a la universidad. La acogida de los estudiantes de primer curso. Revista Española de Pedagogía, 242, 27-44.
  • Galán-Mañas, A. (2015). Orientación a los estudiantes con discapacidad en la Universidad Española. Revista de Orientación Psicopedagógica, 1 (26), 83-99. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.1.2015.14344
  • García-Cano, M., Castillejo, A., Jiménez, N., y Martínez, I. (2017). Universidad y discapacidad. Diagnóstico sobre la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Universidad de Córdoba. Docencia y Derecho, Revista para la docencia jurídica universitaria, 11, 2-17.
  • Hernández, C. M., Fernández Mª del M., Carrión, J. J., y Avilés, B. (2019). Revista Complutense de Educación, 30(4),1097-1112. https://doi.org/10.5209/rced.60106
  • Melero, N., Moriña, A., y Perera, V.-H. (2019). Acciones del profesorado para una práctica inclusiva en la universidad. Revista Brasileira de Educaçao, 24, 1-19. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782019240016.
  • Molina, C., y González-Badía, J. (2006). Universidad y discapacidad: Guía de recursos. Cinca.
  • Núñez Mayán, M. T. (2017). Estudiantes con discapacidad e inclusión educativa en las universidades. Avances y retos para el futuro. Revista de Educación Inclusiva, 10 (1), 13- 30. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/269/0
  • ONU (2006). Convención Internacional de los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.discapnet.es/areas-tematicas/nuestros-derechos/tus-derechosfondo/convencion-internacional.
  • Peralta, A. (2007). Libro blanco sobre universidad y discapacidad. Real Patronato sobre discapacidad. https://sapdu.unizar.es/sites/default/files/080326%200856%20Libro%20Blanco.pdf
  • Red-SAPDU. https://sapdu.unizar.es/
  • Sakiz, H., y Saricali, M. (2017). Including students with visual difficulty within higher education: necessary steps. Exceptionality, A Special Education Journal, 26 (4), 266-282. https://doi.org/10.1080/09362835.2017.1283627
  • Suárez L. B., y Castillo, I. (2020). Descripción de una experiencia educativa inclusiva con alumnado universitario: Trabajando habilidades para el empleo. Tendencias Pedagógicas, 35, 130-152. doi:10.15366/tp2020.35.001
  • Vieira, M. J., y Ferreira, C. (2011). Los servicios de atención a estudiantes con discapacidad en las Universidades de Castilla y León. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22(2), 185-199. https://doi.org/10.5944/reop.vol.22.num.2.2011.68