Proyectos STEAM con formato KIKS para el desarrollo de competencias clave

  1. José-Manuel Diego-Mantecón 1
  2. Teresa-F. Blanco 2
  3. Zaira Ortiz-Laso 1
  4. Zsolt Lavicza 3
  1. 1 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  3. 3 Johannes Kepler University of Linz
    info

    Johannes Kepler University of Linz

    Linz, Austria

    ROR https://ror.org/052r2xn60

Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Escuelas públicas para la transformación en la Sociedad del Conocimiento.

Número: 66

Páxinas: 33-43

Tipo: Artigo

DOI: 10.3916/C66-2021-03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resumo

Secondary education curricula highlight competence-based learning; although meaningful school-intervention habits have not yet been observed. The initiatives implemented have focused primarily on promoting the combined development of no more than three key competences. This article presents an international study under the Erasmus+ and H2020 programmes, for analysing the impact of the STEAM project-based learning approach with KIKS format (Kids Inspire Kids for STEAM) on the interwoven development of key competences. The sample included 267 high school students divided into 53 teams from 29 educational centres in Finland, England, Hungary, and Spain. Each team carried out several projects for no less than two academic years, by means of the following two approaches: STEAM project-based learning and KIKS. Data were collected from observations and interviews with students, teachers, and KIKS trainers. Analyses revealed that the combination of these two approaches facilitate the development of all eight key competences. The project-based learning focus essentially fostered the enhancement of the mathematical competence and in science, technology, and engineering, while KIKS format promoted literacy and multilingual competences. The remaining competences were encouraged by the combination of both approaches. It is noteworthy that prolonged participation in the programme, as it was implemented, was crucial to achieving the obtained outcomes

Información de financiamento

Este estudio ha recibido apoyo del Programa Horizon 2020 de la Unión Europea (710577); Programa Erasmus+ (2015-1-HU01- KA201-013611); FEDER/Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades – Agencia Estatal de Investigación (EDU2017-84979- R).

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Acar, D., Tertemiz, N., & Ta?demir, A. (2018). The effects of STEM training on the academic achievement of 4th graders in science and mathematics and their views on STEM training. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 505-513. https://doi.org/10.26822/iejee.2018438141
  • Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Project based learning integrated to stem to enhance elementary school's students scientific literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(2), 261-267. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.8561
  • Agirreazkuenaga, L. (2020). Education for Agenda 2030: What direction do we want to take going forward? Sustainability, 12(5), 2035. https://doi.org/10.3390/su12052035
  • Al-Salami, M.K., Makela, C.J., & de-Miranda, M.A. (2017). Assessing changes in teachers’ attitudes toward interdisciplinary STEM teaching. International Journal of Technology and Design Education, 27(1), 63-88. https://doi.org/10.1007%2Fs10798-015-9341-0
  • Álvarez-Álvarez, C., & Vejo-Sainz, R. (2017). Mejora de la competencia lectora con un club de lectura escolar. Biblios, 68, 110-122. https://doi.org/10.5195/BIBLIOS.2017.351
  • Ayerbe-López, J., & Perales-Palacios, F.J. (2020). ‘Reinventa tu ciudad’: Aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 181-203. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2812
  • Blanco, T.F., Ortiz-Laso, Z., & Diego-Mantecón, J.M. (2019). Proyectos STEAM con formato KIKS para la adquisición de competencias LOMCE. In J.M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J.M. Muñoz-Escolano & A. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIII (p. 614). SEIEM. https://bit.ly/3iLCrZj
  • Castillo, S. (2008). Propuesta pedagógica basada en el constructivismo para el uso óptimo de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 11(2), 171-194. https://bit.ly/3iLCrZj
  • Colucci-Gray, L., Burnard, P., Gray, D., & Cooke, C. (2019). A Critical Review of STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics). In P. Thomson (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Education (pp. 1-26). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.398
  • Consejo de la Unión Europea (Ed.) (2018). Recomendación del consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea. https://bit.ly/3epV571
  • Creswell, J.W. (2009). Research design: Quantitative, qualitative and mixed methods approaches. Sage.
  • Diego-Mantecón, J.M., Arcera, O., Blanco, T.F., & Lavicza, Z. (2019). An engineering technology problem-solving approach for modifying student mathematics-related beliefs: Building a robot to solve a Rubik’s cube. International Journal for Technology in Mathematics Education, 26(2), 55-64. https://doi.org/10.1564/tme_v26.2.02
  • Domènech-Casal, J. (2018). Concepciones de alumnado de secundaria sobre energía: una experiencia de aprendizaje basado en proyectos con globos aerostáticos. Enseñanza de las Ciencias, 36(2), 191-213. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2462
  • Domènech-Casal, J., Lope, S., & Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2203. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203
  • Fuentes-Hurtado, M., & González-Martínez, J. (2017). Necesidades formativas del profesorado de Secundaria para la implementación de experiencias gamificadas en STEM. Revista de Educación a Distancia, 54, 1-25. https://doi.org/10.6018/red/54/8
  • García-Raga, L., & López-Martín, R. (2011). Convivir en la escuela. Una propuesta para su aprendizaje por competencias. Revista de Educación, 356, 531-555. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-356-050
  • González-Villarón, M., & Egido-Gálvez, I. (2017). Factores explicativos del aprendizaje de la comprensión oral en lengua inglesa en educación secundaria: comparación entre España y Holanda. Revista Complutense de Educación, 28(2), 591-607. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49634
  • Han, S., Capraro, R., & Capraro, M.M. (2015). How science, technology, engineering, and mathematics (STEM) project-based learning (PBL) affects high, middle, and low achievers differently: The impact of student factors on achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(5), 1089-1113. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9526-0
  • Han, S., Rosli, R., Capraro, M.M., & Capraro, R.M. (2016). The Effect of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Project Based Learning (PBL) on students' achievement in four Mathematics topics. Journal of Turkish Science Education, 13(Special Issue), 3-29. https://doi.org/10.12973/tused.10168a
  • Jalkanen, J., & Vaarala, H. (2013). Digital texts for learning Finnish: Shared resources and emerging practices. Language Learning and Technology, 17(1), 107-124. https://doi.org/10125/24512
  • Jang, H. (2016). Identifying 21st century STEM competencies using workplace data. Journal of Science Education and Technology, 25(2), 284-301. https://doi.org/10.1007/s10956-015-9593-1
  • Kennedy, T.J., & Odell, M.R.L. (2014). Engaging students in STEM education. Science Education International, 25(3), 246-258. https://bit.ly/2CnOZ8q
  • Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2015). Setting the standard for project based learning. ASCD.
  • López-Pastor, V.M. (2011). El papel de la evaluación formativa en la evaluación por competencias: aportaciones de la red de evaluación formativa y compartida en docencia universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 9(1), 159-173. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6185
  • Maass, K., Geiger, V., Romero-Ariza, M., & Goos, M. (2019). The Role of Mathematics in interdisciplinary STEM education. ZDM, 51, 869-884. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01100-5
  • Marchal, F.M., Sánchez, C., & Martín-Cuadrado, A.M. (2018). Análisis de la competencia lingüística en Primaria a través de la TIC. Píxel-Bit, 53, 123-135. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.08
  • Martín, D., & García, M.G. (2018). Transformación del modelo educativo en el aprendizaje y desarrollo competencial. Estudio de caso. Bordón, 70(4), 103-119. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.60992
  • Monereo, C. (2010). ¡Saquen el libro de texto! Resistencia, obstáculos y alternativas en la formación de los docentes para el cambio educativo. Revista de Educación, 352, 583-597. https://bit.ly/3gWCHmP
  • Nordin, A., & Sundberg, D. (2016). Travelling concepts in national curriculum policy-making: The example of competencies. European Educational Research Journal, 15(3), 314-328. https://doi.org/10.1177/1474904116641697
  • Paños-Castro, J. (2017). Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 33-48. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.272221
  • Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., & Fandos-Igado, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. [Digital skills in the Z Generation: Key questions for a curricular introduction in primary school]. Comunicar, 49, 71-79. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07
  • Santisteban, A. (2009). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187, 12-15. https://bit.ly/3fh1X6t
  • Sarican, G., & Akgunduz, D. (2018). The impact of integrated STEM education on academic achievement, reflective thinking skills towards problem solving and permanence in learning in science education. Cypriot Journal of Educational Sciences, 13(1), 94-107. https://doi.org/10.18844/cjes.v13i1.3372
  • Senabre, E., Ferran-Ferrer, N., & Perelló, J. (2018). Diseño participativo de experimentos de ciencia ciudadana. [Participatory design of citizen science experiments]. Comunicar, 54, 29-38. https://doi.org/10.3916/C54-2018-03
  • Slough, S.W., & Milam, J.O. (2013). Theoretical framework for the design of STEM project-based learning. In R.M. Capraro, M.M. Capraro, & J.M. Morgan (Eds.), STEM Project-Based Learning: An Integrated Science, Technology, Engineering, and Mathematics Approach (pp. 15-27). Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-143-6_3
  • Tecedor, M., & Campos-Dintrans, G. (2019). Developing oral communication in Spanish lower-level courses: The case of voice recording and videoconferencing activities. ReCALL, 31(2), 116-134. https://doi.org/10.1017/S0958344018000083
  • Thibaut, L., Ceuppens, S., De-Loof, H., De-Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., Pauw, J.B.D., Dehaene, W., Deprez, J., De-Cock, M., Hellinckx, L., Knipprath, H., Langie, G., Struyven, K., Van-de-Velde, D., Van-Petegem, P., & Depaepe, F. (2018a). Integrated STEM education: A systematic review of instructional practices in secondary education. European Journal of STEM Education, 3(1), 1-2. https://doi.org/10.20897/ejsteme/85525
  • Thibaut, L., Knipprath, H., Dehaene, W., & Depaepe, F. (2018b). The influence of teachers’ attitudes and school context on instructional practices in integrated STEM education. Teaching and Teacher Education, 71, 190-205. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.12.014
  • Toma, R.B., & Greca, I.M. (2018). The effect of integrative STEM instruction on elementary students’ attitudes toward science. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1383-1395. https://doi.org/10.29333/ejmste/83676
  • Trabajo-Rite, M., & Cuenca-Lopez, M. (2020). Student Concepts after a didactic experiment in heritage education. Sustainability, 12(7), 1-22. https://doi.org/10.3390/su12073046
  • Valverde-Crespo, D., Pro-Bueno, A.J., & González-Sánchez, J. (2018). La competencia informacional-digital en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria obligatoria actual: Una revisión teórica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(2), 2105. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2105
  • Vázquez-Cano, E. (2016). Dificultades del profesorado para planificar, coordinar y evaluar competencias claves. Un análisis desde la Inspección de Educación. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1061-1083. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47400
  • Viro, E., & Joutsenlahti, J. (2018). The start project competition from the perspective of Mathematics and academic literacy. Education Sciences, 8(2), 1-11. https://doi.org/10.3390/educsci8020067
  • Ward, J.R., Clarke, H.D., & Horton, J.L. (2014). Effects of a research-infused botanical curriculum on undergraduates’ content knowledge, STEM competencies, and attitudes toward plant sciences. CBE-Life Sciences Education, 13(3), 387-396. https://doi.org/10.1187/cbe.13-12-0231
  • Wesselink, R., & Giaffredo, S. (2015). Competence-based education to develop digital competence. Encyclopaideia, 19(42), 25-42. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5537