Allan Sekula en Galiciados series fotográficas sobre trabajo, capitalismo y crisis

  1. Rodríguez González, Miguel Anxo 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte

ISSN: 1130-5517

Ano de publicación: 2020

Número: 32

Páxinas: 137-159

Tipo: Artigo

DOI: 10.15366/ANUARIO2020.32.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte

Resumo

Allan Sekula, one of the main referents in documentary photography, carried out two series in Galicia: Mensaxe nunha botella (1992) and Black Tide/Marea negra (2002-2003), as a result of commissions from the Fotobienal de Vigo and from a newspaper, La Vanguardia. He focused on works and people related to the sea, from dock workers to volunteers and sailors involved in the cleaning of the coast after the accident of the oil tanker Prestige. This investigation aims at analysing the photoworks, explaining the circumstances of their production and answering the question of how far, in the case of commissions, the photographer remained faithful to his programme for a “new documentary photography”, established in the early years of his career.

Referencias bibliográficas

  • “Allan Sekula. Fish Story: Notes on the Work”, en Documenta_11. Platform 5: Exhibition Catalogue [Kassel 2002], Okwui Enwezor (comis.), Hatje Cantz, Ostfildern-Ruit (catálogo de la exposición celebrada del 8 de junio al 15 de septiembre de 2002), 2002, pp. 582-583.
  • Conversaciones con fotógrafos. Allan Sekula habla con Carles Guerra, Madrid, La Fábrica, 2006.
  • Sabine BREITWIESER (ed.), Allan Sekula: performance under working conditions, Viena, Generali Foundation, 2003.
  • Susan BRIGHT, Fotografía hoy, San Sebastián, Nerea, 2005.
  • Benjamin BUCHLOH, “Allan Sekula: between discourse and document”, en A. Sekula y C. Lorenz (eds.), Allan Sekula: Fish Story, Rotterdam-Düsseldorf, Witte de With & Richter Verlag, 2002 [1ª edición, 1995], pp. 189-201.
  • Benjamin BUCHLOH, Formalismo e historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo XX, Madrid, Akal, 2004.
  • Edward DIMENDBERG, “Allan Sekula by Edward Dimendberg”, BOMB Magazine, 92 (verano, 2005) [en línea], https://bombmagazine.org/articles/allan-sekula/ [Consulta: 10 de julio de 2020].
  • Hal FOSTER, El retorno de lo real, Madrid, Akal, 2001.
  • Peter FRANK, “Allan Sekula at Christopher Grimes”, Art in America (diciembre 2003), p. 115.
  • Hilde van GELDER, “The shape of the pictorial in contemporary photography”, Image [&] Narrative 1, Vol. 10 (2009), pp. 204-230. [en línea], http://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/212/176 [Consulta: 22 de octubre de 2020].
  • Hilde van GELDER, “Allan Sekula. Shipwreck and Workers (Version 3 for Kassel)”, en Documenta 12. Catalogue, Colonia, Taschen (catálogo de la exposición celebrada del 16 de junio al 23 de septiembre de 2007), 2007, pp. 298-299.
  • Michael GIBBS, “Discursos documentais”, en IV Fotobienal. Vigo 1990, Manuel Sendón y Xosé Luis Suárez Canal (comis.), Vigo, Concello de Vigo / Centro de Estudos Fotográficos (catálogo de la exposición celebrada del 31 de octubre al 30 de noviembre de 1990), 1990, p. 68.
  • Marta GILI, “Territorios para escuchar”, en Vigovisións, Manuel Sendón y Xosé Luis Suárez Canal (comis.), Vigo, Museo de Arte Contemporánea (MARCO) (catálogo de la exposición celebrada del 10 de abril al 8 de junio de 2003), 2003, pp. 37-38.
  • Carles GUERRA, “Sekula en Galicia. Tras los pasos de Evans y Agee”, Culturas. La Vanguardia, 12 de febrero de 2003, p. 7.
  • Benjamin JAMES, “Sympathetic Materialism: Allan Sekula’s Photo-Works, 1971–2000”, Tesis Doctoral, Berkeley, University of California, 2018.
  • Ben LERNER, “Ben Lerner on Allan Sekula’s ‘Fish Story’”, Frieze, 8 (enero 2019) [en línea], https://frieze.com/article/ben-lerner-allan-sekulas-fish-story [Consulta: 10 de julio de 2020].
  • “Luchas documentales en los ‘largos setenta’. Conversaciones con Rosa Casanova, Duncan Forbes, Patricia Hayes, Sarah James, Fred Lonidier, Silvia Pérez Fernández, Martha Rosler, Rolf Sachsse y Siona Wilson, moderadas por Jorge Ribalta”, en Aún no. Sobre la reinvención del documental y la crítica de la modernidad. Ensayos y documentos [1972-1991], Jorge Ribalta (comis.), Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (catálogo de la exposición celebrada del 10 de febrero al 13 de julio de 2015), 2015, pp. 46-103.
  • Gabriele MACKERT, “Sisyphus’ Prestige. On Allan Sekula’s Marea Negra. Fragmentos para una Ópera”, en D. Zyman y C. Scozzari (eds.), Allan Sekula. Okeanos, Berlín, Sterberg Press, 2017, pp. 152-159.
  • Xosé L. MÉNDEZ FERRÍN, “Diálogo de Lampetusa y Sponsor. Sobre la cara y la cruz de la ciudad de Vigo”, en J. Gil y X.L. Méndez Ferrín, Vigo: fronteira do Alén, Vigo, Ir Indo Edicións, 1989.
  • W.J.T. MITCHELL, La ciencia de la imagen, Madrid, Akal, 2019.
  • Jorge RIBALTA (ed.), Aún no. Sobre la reinvención del documental y la crítica de la modernidad. Ensayos y documentos (1972-1991), Madrid, MCARS, 2015.
  • D. RISBERG (ed.), Allan Sekula: Dismal Science Photoworks 1972-1996, Illinois State University, 1999.
  • Allan SEKULA y Catherine LORENZ (eds.), Allan Sekula: Fish Story, Rotterdam, Düsseldorf, Witte de With & Richter Verlag, 2002 [1ª edición, 1995].
  • Allan SEKULA, “Between the Net and the Deep Blue Sea”, October, 102 (2002), pp. 3-34. https://doi.org/10.1162/016228702320826434
  • Allan SEKULA, “Fragmentos para una ópera”, Culturas. La Vanguardia, 12 de febrero de 2003, pp. 2-7.
  • Allan SEKULA, “Sobre a invención do significado da fotografía”, Grial. Revista Galega de Cultura, 139 (1998), pp. 466-468.
  • Allan SEKULA, “Titanic’s wake”, en J. Bock (ed.), Da obra ao texto. Diálogos sobre a prática e a crítica na arte contemporânea, Lisboa, Centro Cultural de Belem, 2002.
  • Allan SEKULA, Photography against the Grain. Essays and Photo Works. 1973-1983, Mack, 2016 [Nova Scotia College of Art and Design, 1984].
  • Allan SEKULA, “Mensaxe nunha botella”, en V Fotobienal de Vigo 1992, Manuel Sendón y Xosé Luis Suárez Canal (comis.), Vigo, Concello de Vigo / Centro de Estudos Fotográficos (catálogo de la exposición celebrada del 29 de octubre al 29 de noviembre de 1992), 1992, p. 25.
  • Manuel SENDÓN, “A Fotobienal de Vigo e o Centro de Estudos Fotográficos”, Grial. Revista Galega de Cultura, vol. 56, 220 (2018), pp. 124-131.
  • Manuel SENDÓN y Xosé Luis SUÁREZ CANAL “O feito fotográfico. Vigo, 1984-2000”, [en línea], https://cefvigo.wordpress.com/o-feito-fotografico-vigo-1984-2000/ [Consulta: 10 de julio de 2020].
  • Adam SMITH, Investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones, México D.F., Fondo de Cultura Económica, 1997.
  • V Fotobienal de Vigo 1992, Manuel Sendón y Xosé Luis Suárez Canal (comis.), Vigo, Concello de Vigo / Centro de Estudos Fotográficos (catálogo de la exposición celebrada del 29 de octubre al 29 de noviembre de 1992), 1992.
  • Julio VERNE, 20.000 leguas de viaje submarino, Madrid, Diario El País, 2004 (traducción de Antonio Álvarez Práxedes).
  • Daniela ZYMAN y Cory SCOZZARI (eds.), Allan Sekula. Okeanos, Berlín, Sterberg Press, 2017.