Un retrato del escultor Juan Sanmartín y Sernaobra del pintor madrileño José Alarcón (1886)

  1. García Iglesias, José Manuel 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Semata: Ciencias sociais e humanidades

ISSN: 1137-9669 2255-5978

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Géneros y violencia, pasado y presente: una mirada desde América Latina

Número: 31

Páxinas: 235-249

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/S.31.5951 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Semata: Ciencias sociais e humanidades

Resumo

The Royal Economic Society of Friends of the Country of Santiago has a portrait of the sculptor Juan Sanmartín y Serna, painted by José Alarcón in 1886. This portrait keeps parallelism, probably pretended, with the one of the sculptor Felipe de Castro, painted by Gregorio Ferro. In the case of Sanmartín`s portrait we can find references to his art through the image of his sculpture of Cervantes in prison, sculpture which he was going to present in the National Exhibition in 1887. Today, this picture can be seen in the first floor of the Geography and History School of the University of Santiago, in its oriental side, being part of a set of works of art placed there by the Royal Economic Society of Friends of the Country of Santiago

Referencias bibliográficas

  • Barreiro de Vázquez Varela, B. (1884): “El Escultor gallego D. Juan Sanmartín y Serna”, Galicia diplomática, II, 37, pp. 275-276, II, 38, p. 282.
  • Cirvigo y Vorga, A. (1885). “Juan Sanmartín y Serna”, Año 1, nº 9, pp. 4-5.
  • Fernández Casanova, M.C. (1961). La Sociedad Económica de Amigos del País de Santiago en el siglo XIX, Edicións do Castro, Sada ( A Coruña).
  • Fernández Castiñeiras, E, Monterroso Montero, J.M. y Ariarte, S. C. (2010). Real Sociedad Económica de Amigos del País de la ciudad de Santiago. Catálogo ose fondos pictóricos, Santiago de Compostela, Real Sociedad Económica de Amigos del País de la ciudad de Santiago.
  • García Guerra, D. (2001). La Facultad de Medicina de Santiago en el siglo XIX, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago.
  • García Iglesias, J.M. (2016). Minerva la diosa de Compostela. Espacios y obras a relacionar con el saber, Santiago de Compostela Andavira Editora, Consorcio de Santiago.
  • López Vázquez, J.M. (1993). “Neoclásico.Do Neoclásico a 1950”, en J. M. López Vázquez, I. Seara Morales, Arte Contemporánea, T. XV, A Coruña, Hércules Ediciones, pp. 28-319.
  • Martínez Porto, D. (2004). “Juan Sanmartín”, en A. Pulido Novoa (dir.), Artistas Galegos escultores. Séculos XVIII e XIX, Vigo, Nova Galicia Edicións S. L., pp. 318-339.
  • Ossorio y Bernard, M. (1883-1884). Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX, Madrid, Imprenta de Moreno y Rojas.
  • Ovilo y Otero, M. (1884). “Don Juan Sanmartín de la Serna”, Escenas contemporáneas, IV, 35 (1884), pp. 144-150.
  • Reyero Hermosilla, C. (2016). “La fortuna visual de Cervantes”, en J. M. Lucía Megías (coord.) , Miguel de Cervantes: de la vida al mito (1616-2016), Madrid. Biblioteca Nacional de España, pp. 139-165). En http://cervantes.bne.es/ficheros/exposicion/ ESTUDIOS/03_La_fortuna_visual_de_cervantez.pdf
  • Sousa, J. y Pereira, F. (1988). Historia de la Escuela de Artes y Oficios de Santiago de Compostela, A Coruña, Diputación Provincial.