La trayectoria de los líderes políticos de la OCDE

  1. Felipe González de León 1
  2. Celestino García Arias 2
  1. 1 London School of Economics and Political Science
    info

    London School of Economics and Political Science

    Londres, Reino Unido

    ROR https://ror.org/0090zs177

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista española de ciencia política

ISSN: 1575-6548

Ano de publicación: 2016

Número: 42

Páxinas: 99-124

Tipo: Artigo

DOI: 10.21308/RECP.42.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista española de ciencia política

Resumo

This research note aims to study the Chiefs of State and/or Government of 33 OECD countries for the period from 1990 to 2012. This way, we first introduce a new dataset, “Political Leaders in Contemporary Democracies” (PLCD), gathering information on different features of the aforementioned leaders such as gender, age, educational attainment, type of education, party membership, term in office, political background, and previous professional background. Secondly, we present the results of a descriptive analysis that allows us to elaborate a profile for the examined leaders

Información de financiamento

Felipe A. González De León hace constar su agradecimiento al Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), de cuyo programa de Becas de Introducción a la Investigación fue beneficiario y durante el cual trabajó en la construcción de la base de datos aquí utilizada. Este agradecimiento se extiende especialmente a José Fernández-Albertos por su ayuda y supervisión durante ese período. De igual modo, agradece a la Fundación Barrié por su apoyo para continuar con su formación y sus investigaciones.

Referencias bibliográficas

  • Adolph, Christopher. 2013. Bankers, Bureaucrats, and Central Bank Politics: The Myth of Neutrality. New York NY: Cambridge University Press. Disponible en: http:// dx.doi.org/10.1017/CBO9781139506762.
  • Arezki, Rabah, Herbert Lui, Marc Quintyn y Frederik Toscani. 2012. «Education Attainment in Public Administrations around the World: Evidence from a New Dataset», International Monetary Fund Working Paper, WP/12/231.
  • Barcelona Center for International Affairs (CIDOB). Biografías de Líderes Políticos. Barcelona. Disponible en web: http://www.cidob.org/biografias_lideres_politicos.
  • Besley, Timothy, Rohini Pande y Vijayendra Rao. 2005. «Political Selection and the Quality of Government: Evidence from South India», CEPR Discussion Paper, 5201.
  • Besley, Timothy, José G. Montalvo y Marta Reynal-Querol. 2011. «Do Educated Leaders Matter?», The Economic Journal, 121 (554): 205-227. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-0297.2011.02448.x.
  • Besley, Timothy y Marta Reynal-Querol. 2011. «Do Democracies Select More Educated Leaders?», American Political Science Review, 105 (3): 552-566. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1017/S0003055411000281.
  • Borchert, Jens y Klaus Stolz. 2011. «Introduction: Political Careers in Multi-level Systems», Regional and Federal Studies, 21 (2): 107-115. Disponible en: http:// dx.doi.org/10.1080/13597566.2011.529757.
  • Botella, Joan, Juan Rodríguez Teruel, Oscar, Barberà y Astrid Barrio. 2011. «Las carreras políticas de los jefes de gobierno regionales en España, Francia y el Reino Unido (1980-2010)», Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 133: 3-20. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.133.3.
  • Blondel, Jean. 1985. Government ministers in the contemporary World. Londres: Sage
  • Coller, Xavier. 2008. «El sesgo social de las élites políticas. El caso de la España de las autonomías», Revista de Estudios Políticos, 141: 135-159.
  • Coller, Xavier, Andrés Santana y Antonio M. Jaime Castillo. 2014. «Problemas y soluciones para la construcción de bases de datos de políticos», Revista Española de Ciencia Política, 34: 169-198.
  • Constant, Amelie F. y Bienvenue N. Tien. 2010. «African Leaders: Their Education Abroad and FDI Flows», IZA Discussion Paper Series, 5353.
  • Dahl, Robert A. 1961. Who governs? Democracy and Power in an American City. New Haven: Yale University Press.
  • Dee, Thomas S. 2004. «Are there civic returns to education?», Journal of Public Economics, 88 (9-10): 1697-720. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpubeco.2003.11.002.
  • Dreher, Axel, Michael Lamla, Sarah Lein y Frank Somogyi. 2009. «The impact of political leaders’ profession and education on reform», Journal of Comparative Economics, 37: 169-93. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.jce.2008.08.005.
  • Elgie, Robert (ed.). (1999). Semi-presidentalism in Europe. Oxford: Oxford University Press. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1093/0198293860.001.0001.
  • Ellis, Cali M., Michael C. Horowitz y Allan C. Stam. 2015. «Introducing the LEAD Dataset», International Interactions, 41 (4): 718-741. Disponible en: http://dx.doi. org/10.1080/03050629.2015.1016157.
  • Flores, Thomas, Gabriella Lloyd e Irfan Nooruddin. 2013. «The Technocratic Advantage? Leadership and IMF programs», Working paper.
  • Galasso, Vincenzo y Tommaso Nannicini. 2011. «Competing on Good Politicians», American Political Science Review, 105 (1): 79-99. Disponible en: http://dx.doi. org/10.1017/S0003055410000535.
  • Genieys, William. 2011. Sociologie politique des élites. Paris: Armand Colin. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3917/arco.genie.2011.01.
  • Gerring, John, Erzen Oncel y Kevin Morrison. 2014. «The Global Leadership Project: A Comprehensive Database of Political Elites». Unpublished paper, Department of Political Science, Boston University.
  • Goemans, Henk E., Kristian S. Gleditsch y Giacomo Chiozza. 2009. «Introducing Archigos: A Dataset of Political Leaders», Journal of Peace Research, 46 (2): 269283. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1177/0022343308100719.
  • Göhlmann, Silja y Roland Vaubel. 2007. «The educational and occupational background of central bankers and its effect on inflation: an empirical analysis», European Economic Review, 51: 925–41. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j. euroecorev.2006.05.001.
  • Guttsman, Wilhelm. 1963. The British political elite. Nueva York: Basic Books.
  • Hallerberg, Mark y Joachim Wehner. 2012. «The Educational Competence of Economic Policymakers in the EU», Global Policy, 3 (1): 9-15. Disponible en: http:// dx.doi.org/10.1111/1758-5899.12006.
  • Jones, Benjamin y Benjamin Olken. 2005. «Do leaders matter? National leadership and growth since World War II», The Quarterly Journal of Economics, 120 (3): 835-64. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1093/qje/120.3.835.
  • Lentz, Harris M. 1994. Heads of States and Governments: A Worldwide Encyclopedia of Over 2,300 Leaders, 1945 through 1992. Jefferson, NC: McFarland.
  • McDonnell, Duncan y Marco Valbruzzi. 2014. «Defining and classifying technocrat-led and technocratic governments», European Journal of Political Research, 53 (4): 654-671. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1111/1475-6765.12054.
  • Milligan, Kevin, Enrico Moretti y Philip Oreopoulos. 2004. «Does Education Improve Citizenship? Evidence from the United States and the United Kingdom», Journal of Public Economics, 88( 9-10): 1667–1695. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpubeco.2003.10.005.
  • Putnam, Robert D. 1976. The Comparative Study of Political Elites. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Rodríguez Teruel, Juan. 2011. Los ministros de la España democrática. Reclutamiento político y carrera ministerial de Suárez a Zapatero. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Sartori, Giovanni. 1992. Ingeniería constitucional comparada. México DF: Fondo Cultura Económica.
  • Sleeman, Elizabeth y Richard Fitzwilliams (eds.). 2004. The International Who’s Who. Londres: Europa Publications Limited.
  • Sonntag, Lars. 2010. Politica. Disponible en web: www.kolumbus.fi/taglarsson/