Escenografías del deseo urbano. El escaparate como espacio fantasmal y límbico en el cine de vanguardia de los años 20

  1. Barreiro, Mª Soliña 1
  1. 1 Universitat Politècnica de Catalunya
    info

    Universitat Politècnica de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/03mb6wj31

Journal:
Ángulo Recto: Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural

ISSN: 1989-4015

Year of publication: 2014

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 65-83

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ANRE.2014.V6.N2.47584 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Ángulo Recto: Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural

Abstract

Display-windows and electric lights are capital in the set design of 20’s cinema. They defy material needs and night darkness; they foster an inconsumable desire night and day. The cinema of the 20s, especially Avant-garde cinema, filled up their images with glass, lights and merchandise, this feature can be analyzed as a critical metaphor of cinema itself. The screen as interactive membrane projects a kind of desire and lifestyle that are apparently achievable: mechanical image does not lie; it is transparent as the display-windows. But often fiction cinema fetishizes the social conditions of existence. This paper studies the display-window and cinema as an ephemeral urban set through 20’s film, texts and projects from an aesthetic and ideological point of view.

Bibliographic References

  • AA VV (1983): Le libre des Expositions Universelles. Delegación para las Artes Plásticas del Ministerio de Cultura francés y Unión Central de las Artes Decorativas. París: Herscher.
  • AGAMBEN, Giorgio (2006): Estancias: la palabra y el fantasma en la cultura occidental. Valencia: Pre-Textos.
  • BALL, Hugo (2005): La huida del tiempo. Barcelona: Acantilado.
  • BENJAMIN, Walter (2005): Libro de los Pasajes. Madrid: Akal.
  • BUENO Sonia; y PEIRANO, Marta (eds.) (2009): El Rival de Prometeo. Vidas de autómatas ilustres. Madrid: Impedimenta.
  • DESLAW, Eugène (1929): “Après mes premières”. L’indépendance belge, núm. 6.
  • EISENSTEIN, Serguei M.; y ALBERA, François (2009): Glass House: du projet de film au film comme projet. Dijon: Les presses du réel.
  • FRISBY, David (1992): Fragmentos de la Modernidad. Teorías de la Modernidad en la obra de Simmel, Kracauer y Benjamin. Madrid: La balsa de la Medusa.
  • HESSEL, Franz (1997): Paseos por Berlín. Madrid: Tecnos.
  • KRACAUER, Siegfried (1995): The Mass Ornament. Weimar Essays. Londres / Cambridge: Harvard University Press.
  • KRACAUER, Siegfried (2002): De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós.
  • LUNGSTRUM, Janet Ward (1999): “The Display Window: Designs and Desires of Weimar Consumerism”. New German Critique, núm. 76, pp. 115-160.
  • MARX, Karl (2000): El Capital. Madrid: Akal.
  • WARD LUNGSTRUM, Janet (2001): Weimar Surfaces: Urban Visual Culture in 1920s Germany. Berkeley: University of California Press.